Taxă de poluare şi la motociclete

Cabinetul Boc pregăteşte o lege prin care şi motocicletele vor fi impozitate anual, în funcţie de emisiile poluante, alături de maşini, a declarat, ieri, ministrul mediului, Nicolae Nemirschi.

Noua formulă ar urma să înlocuiască actuala taxă de poluare auto, impusă de executiv prin ordonanţă de urgenţă. „O să propun şi taxarea motocicletelor”, a spus ministrul, adăugând că norma „va fi sigur trecută prin parlament în acest an, chiar dacă vor exista amendamente”.

Nemirschi a mai precizat că, după intrarea în vigoare a legii care va înlocui taxa pe poluare auto, posesorii de autovehicule nu vor mai plăti nimic la înmatricularea acestora. Cel mai probabil noua lege privind impozitarea autovehiculelor va fi adaptată după modelul nemţesc. În Germania funcţionează un sistem anual de taxare pentru autovehicule în care suma pe care contribuabilul o plăteşte este sta bilită în funcţie de mai multe elemente, printre care capacitatea ci lindrică a motorului maşinii şi nivelul emisiilor poluante.

Vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, este rezervat în ceea ce priveşte noua lege. „După opinia mea, este bine că domnul ministru Nemirschi vrea să aplice o soluţie validată de parlament. (...) Faptul că poluatorul plăteşte, pentru noi este în regulă, deoarece automobilele Dacia au un grad redus de emisii. Există însă foarte multe maşini vechi, peste un milion de Dacii, care nu se încadrează în niciuna dintre normele de poluare. Aceste maşini sunt deţinute în mare parte de pensionari. Dacă se introduce noua lege, mă întreb cum îşi vor mai permite aceşti oameni să plătească taxa anuală”, a declarat pentru EVZ Stroe.   Tot după modelul german ar putea fi schimbat din mers şi programul de reînnoire a parcului auto. În acest an, sunt alocate fonduri pentru înlocuirea a 60.000 de maşini vechi cu unele noi. Este însă greu de crezut că acest obiectiv va putea fi atins în 2009, an sub „zodia” crizei, mai ales că pragul mai mic stabilit anul trecut, de 40.000 de maşini, nu a fost atins nici el. Prima de casare ar putea fi mărită

De aceea este posibil, potrivit lui Nemirschi, să se ia în calcul reducerea numărului de automobile incluse în program şi creşterea valorii primei de casare de la 3.800 de lei, cât este acum. În Germania prima de casare este de 2.500 de euro. Valoarea ridicată a acesteia a impulsionat vânzările de maşini ieftine, precum Loganul. Constantin Stroe crede că pragul de 60.000 poate fi atins în special din două motive: anul acesta, programul „Rabla” a început cu două luni mai devreme, iar prima de casare este mai mare cu 800 de lei.

Lista cu dealerii care vor intra în programul „Rabla”, cotele alocate fiecăruia, precum şi numărul de unităţi pentru mărcile auto a fost aprobată şi anunţată ieri. Fondurile totale alocate programului vor fi de 228 de milioane de lei.

PROTOCOL Ministrul mediului promovează marca Lexus

Nicolae Nemirschi, ministrul mediului, a primit o limuzină-hibrid Lexus, modelul GS 450h, pentru a o folosi o perioadă de 18 luni. Automobilul de lux, al cărui preţ se ridică la 70.000 de euro, are 340 de cai-putere, un motor pe benzină de 3,5 litri şi un propulsor electric, alimentat de la o baterie care se încarcă în timpul frânării. Modelul emite doar 180 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Şi fostul ministru Attila Korodi a avut la dispoziţie două maşini ecologice: o Honda Civic şi Saab 9-5 Hybrid, care le-a folosit printr-un contract de comodat, oferite de firmele care produc cele două tipuri de maşini.

 

PARTENERIAT. Ministrul Nemirschi, la volanul limuzinei-hibrid Lexus, pe care compania importatoare i-a pus-o la dispoziţie timp de 18 luni Foto: Anita Vizireanu