Filmul-spectacol al lui Nae Caranfil ar putea fi pe placul juriului care acordă Globurile de Aur, însă are un mare dezavantaj: lipsa unui distribuitor în Statele Unite.
Calificat în cursa nominalizărilor la Globul de Aur, la categoria Cel mai bun film străin, „Restul e tăcere” al lui Nae Caranfil îşi croieşte drum către Oscaruri, unde va reprezenta România. Până pe 11 decembrie, când Asociaţia presei străine de la Hollywood (HFPA) va anunţa nominalizările, producătorul Cristian Comeagă şi firma americană de PR Murray Weissman & Associates se zbat să aducă povestea lui Caranfil în atenţia juriului.
Criticii spun că look-ul hollywoodian al filmului şi umorul l-ar putea plasa printre preferinţele celor aproape o sută de membri HFPA, însă lipsa unui distribuitor în Statele Unite ar putea eclipsa acest avantaj. „Filmul a fost văzut aseară (n.r. miercuri) de câţiva oameni din juriu, însă nu am deocamdată impresii de la vizionare, nu ştiu ce s-a comentat”, spune producătorul Cristian Comeagă. Pe 11 decembrie urmează o altă proiecţie, de data aceasta pentru membrii Academiei Americane de Film (Oscaruri) care nu au luat parte la prima vizionare, pe 21 noiembrie.
Câştigătorii Globurilor de Aur vor fi anunţaţi pe 11 ianuarie, de la Los Angeles. Anul trecut, pentru prima dată în istoria cinema-ului românesc, „432” al lui Cristian Mungiu s-a numărat printre cele cinci filme nominalizate la Glob.
„Ar putea prinde la americani”
În lupta cu alte 52 de filme înscrise şi calificate (doar cinci vor intra în „finală”), unele premiate la Berlin, Cannes sau Veneţia, Caranfil are ca singură armă calitatea peliculei sale. În faţa unor nume ca „În clasă", în regia lui Laurent Cantet, distins cu Palme d’Or la Cannes, „Gomorra" lui Matteo Garrone, care a stârnit o întreagă controversă în Italia sau „Il Divo” de Paolo Sorrentino - toate multi-premiate - şansele lui „Restul e tăcere” pălesc. „Deşi a participat la multe festivaluri, nu are multe premii şi asta contează. Orice distribuitor îţi va spune că un film din România, oricât de bun ar fi, nu poate fi distribuit decât dacă are premii, şi oricum pe o anumită nişă”, explică producătorul.
Criticii spun însă că filmul-spectacol al lui Nae Caranfil ar putea fi pe placul americanilor. „În principiu, ar putea prinde la juriile americane, pentru că e foarte hollywoodian, e un film despre film, despre istoria cinematografiei, cu un tip de umor universal. Problema e că nu are un distribuitor în America, nici o carieră festivalieră, adică aproape deloc expunere”, este de părere Mihai Chirilov.
„Vrem vizibilitate”
Criticul de film Cristina Corciovescu se arată puţin mai sceptică, luând în calcul şi „432”, care, în ciuda premiilor, n-a „răzbit” până la final. „Are o doză de spectaculozitate, e un film de mare montare care poate fi pe placul americanilor, de ce nu? Pe de altă parte, avem experienţa lui „432”, care a rulat în SUA, a avut multe premii şi tot n-a ajuns la Oscaruri, cel puţin”.
Atât regizorul, cât şi producătorul nu-şi pun mari speranţe într-o nominalizare, îşi doresc însă vizibilitate şi, implicit, un distribuitor. „Sperăm ca în cursa asta pentru Globuri şi Oscar să se audă şi să se vorbească despre film. Nici nu ne gândim atât de departe, la nominalizări, măcar să intre în atenţia oamenilor”, adaugă Comeagă.
LOBBY
Încasări de 60.000 de euro în România
În România, cel mai costisitor film românesc regizat după Revoluţie, cu un buget de peste 2 milioane de euro, a avut încasări de puţin peste 60.000 de euro, de la 21 000 de spectatori. Un distribuitor internaţional ar însemna în primul rând recuperarea unei investiţii.
Firma care va promova „Restul e tăcere” peste Ocean, Murray Weissman & Associates, are o experienţă de invidiat mai ales în materie de Oscaruri, cu 27 de titluri nominalizate la categoria Cel mai bun film pentru care a făcut PR (printre acestea, „Crash” şi „Memoriile unei gheişe”). Firma de PR este cea care a înscris „Restul e tăcere” la Globul de Aur, la premiile Satellite şi la festivaluri, a organizat vizionările de la Los Angeles şi a plasat reclame în câteva publicaţii din SUA.
Din ianuarie până în aprilie, filmul va rula în cinci festivaluri, cel mai important ca miză fiind cel de la Palm Springs (6 – 19 ianuarie). „E foarte important pentru că e ultimul înainte de anunţarea nominalizărilor la Oscar, iar acolo vor fi foarte mulţi dintre cei care votează la Oscaruri şi care pot vedea filmul, pot discuta cu Nae Caranfil. Va fi şi un cocktail”, precizează Cristian Comeagă.