Prima licitaţie din sezonul toamnă-iarnă 2011 a casei GoldArt s-a desfăşurat vineri, la complexul bucureştean Bonton Palace. Vânzările au depăşit 100.000 de euro.
Theodor Pallady, Octav Băncilă şi Rudolf Schweitzer- Cumpăna au fost artiştii care s-au bucurat de cea mai mare trecere în rândul colecţionarilor prezenţi, vineri seară, la prima licitaţie din sezonul toamnă-iarnă 2011 a casei GoldArt.
Evenimentul s-a desfăşurat în complexul bucureştean Bonton Palace, de lângă lacul Herăstrău. "Ne-am gândit să schimbăm peisajul, locul în care vin de obicei clienţii noştri să liciteze, şi am ales acest spaţiu pe malul lacului Herăstrău, care oferă şi intimitate, dar şi posibilitatea de a fi prezentate lucrările într-o ambianţă cât mai favorabilă", şi-a explicat alegerea Luminţa Ghilduş, preşedintele casei GoldArt.
Licitaţie modernă
Într-adevăr, la prima vedere n-ai fi spus că te afli la o licitaţie. Împrăştiaţi la mesele din sală, colecţionarii au putut savura un pahar de vin, fuma şi socializa cu cei din jur.
În total, au fost scoase la licitaţie 62 de opere de artă, semnate de artişti precum Theodor Pallady, Corneliu Baba, Octav Băncilă, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Nicolae Tonitza şi Constantin Artachino. În total, pasionaţii de artă strânşi la Bonton Palace au cheltuit peste 100.000 de euro pe lucrările pe care şi le-au adăugat în colecţii.
În vreme ce tablourile lui Ştefan Luchian (pastelul "Margine de crâng", cu un preţ de pornire de 40.000 de euro) şi Nicolae Tonitza (uleiul "În grădină", cu un preţ de pornire de 10.000 de euro) nu şi-au găsit cumpărători, cele semnate de Rudolf Schweitzer-Cumpăna au fost cele mai disputate din întreaga seară.
Tabloul "La fântână", care a avut un preţ de pornire de 6.000 de euro, s-a vândut contra sumei de 12.000 de euro, iar lucrarea "Ţăran din Câmpulung" a fost cumpărată cu 8.000 de euro, în condiţiile în care licitaţia a plecat de la 2.500 de euro. Prin comparaţie, majoritatea celorlalte lucrări care şi-au găsit noi proprietari au fost cumpărate la preţul de plecare sau foarte aproape de acesta.
Licitaţia s-a încheiat cu vedeta serii, uleiul "Natură statică cu narcise şi evantai", semnat Theodor Pallady. Preţul de plecare a fost de 37.000 de euro, iar cel final de 42.000 de euro. Doar două persoane s-au luptat pentru a-l cumpăra, iar deţinătorul cartonaşului câştigător, care l-a făcut pe adjudecător să execute cea de-a treia lovitură de ciocan, a fost un băieţel de aproximativ 10 ani, venit la eveniment cu părinţii şi cu sora sa, cu câţiva ani mai mică decât el.
Dezavantaj pentru artiştii contemporani
Lucrările artiştilor contemporani nu prea le-au făcut cu ochii colecţionarilor prezenţi la eveniment.
"Anii 2007 şi 2008 au fost ani de dezvoltare pe piaţa din România, atunci se căutau lucrări frumoase, şi artiştii contemporani se vindeau bine, chiar şi lucrările nesemnate se vindeau. Acum acest lucru nu mai este valabil, colecţionarii sunt mult mai exigenţi, în general se caută investiţii sigure, în nume mari, în lucrări semnate. Din păcate, arta contemporană n-a ajuns la adevărata ei valoare", a explicat Luminţa Ghilduş, adăugând totodată că investiţia în artă este extrem de sigură: "În aceşti trei ani de criză, persoane care cumpăraseră înainte obiecte de artă şi-au găsit mijloacele de a-şi continua proiectele începute prin vânzarea lucrărilor deţinute".
La licitaţie a fost prezent şi omul politic Codrin Ştefănescu, care n-a cumpărat însă nimic. El a vorbit pentru EVZ despre avantajele investiţiilor în artă: "Obiectele de artă nu au fluctuaţii negative. Indiferent de momentele proaste prin care trece societatea, ele înregistrează întotdeauna creşteri, chiar dacă foarte mici, de unu, doi la sută. Însă în anii foarte buni se poate ajunge şi la creşteri de 200% - 300%. În acelaşi timp, arta este cea mai lichidă: o lucrare bună se poate vinde şi la patru dimineaţa". "Colecţionarii sunt acum mult mai exigenţi, în general se caută investiţii sigure, în nume mari." LUMINIŢA GHILDUŞ, preşedinte GoldArt