Tăblițele de Plumb, artefacte uimitoare ce conțin o scriere antică puțin descifrată, alături de numeroase simboluri sacre, portrete, armate, luptători călare ori pedeștri, ritualuri religioase, sanctuare și planuri de clădiri realizate în stilul basorelif, reprezintă singurele piese cunoscute, rămase dintr- un posibil tezaur geto-dacic păstrat și descoperit, în zona muntoasă din jurul actualului oraș Sinaia, de unde a și preluat denumirea, Tezaurul de la Sinaia.
Păstrate astăzi la Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” din București, la Mânăstirea Sinaia și într-o colecție particulară, numărul tăblițelor este de 50 de piese din plumb deși se vorbea despre circa 300 de plăcuțe inițiale din metal prețios în momentul descoperirii tezaurului, număr variabil în scădere de fiecare dată a menționării lor din timp în timp.
Informațiile puține despre artefacte antice descoperite pe teritoriul României sunt normale pentru perioada dinaintea secolului XIX – chiar arheologia a fost considerată un moft al secolului XVIII-XIX, deoarece interesul societății și al autorităților pentru cercetarea și conservarea patrimoniului național era foarte redus (piatra din cetățile vechi și abandonate era refolosită, obiectele de metal erau topite pentru a refolosi materialul, ceramica era păstrată doar dacă obiectele erau întregi etc.). Excepție o făceau artefactele din metal prețios, argint, aur, pietre prețioase. Ele erau păstrate datorită valorii intriseci, faptului că se puteau comercializa. Motivul păstrării Tăblițelor din Tezaur de la Sinaia chiar și sub forma copiilor în plumb, nu s-a datorat scrierii existente pe ele ci faptului că au fost făcute din aur și argint, acesta fiind și norocul și blestemul lor. Până
Interpretările multidisciplinare recente asupra celor 50 de tăblițe existente, încercările de traducere a textelor scrise cu caractere din greaca și latina veche folosite împreună cu caractere dintr-o limbă necunoscută ( posibil geto-dacică ), relevă istorii, ritualuri sacre, contracte ori înțelegeri militare puțin cunoscute din perioada 100 î.e.n. până în 100 e.n. cu aproximație, desfășurate în arealul stăpânit de triburile geto- dacice, de unde se poate trage concluzia că aceasta este și perioada fabricării lor.
Există fotografii vechi, netrucate, ale unor plăci scrise atribuite Tezaurului de la Sinaia și care nu au mai putut fi regăsite în depozitele muzeelor, institutelor arheologice ori colecțiilor particulare. Unele dintre aceste fotografii reprezintă plăci posibil din aur, acest material nobil fiind folosit mai mult de preoți decât de regalitatea geto-dacă, alegerea lui datorându-se atributului de a fi nemuritor, de a nu se degrada în timp. Preoții geto- daci proveneau cu precădere din tribul bessi-lor, o comunitate recunoscută balcanic datorită cunoștințelor inițiatice deținute și despre care se știe, conform arheologului Diana Gergova membru al Academiei Bulgare de Științe, că își scriau legile, istoria, tratatele diplomatice etc. pe tăblițe. Dar bessi mai erau cunoscuți în antichitate pentru o calitate, aceea de căutători de aur, așezările lor găsindu-se de-a lungul râurilor de munte și a minelor de suprafață ( după cercetările lui Nicolae Iorga ). Prin urmare, posibili realizatori ai Tăblițelor din Tezaurul de la Sinaia, preoții bessi, aveau toate motivele să folosească aurul ca suport al scrierilor lor ( cele 50 de plăcuțe existente azi ar fi avut nevoie de cca. 150 kg de aur / argint în varianta originală, o cantitate mică și pentru un conducător de trib geto-dac ).
Tăblițele de la Sinaia conțin, în mare parte, o scriere identică cu „descântecul” de pe un artefact incontestabil aflat la Muzeul Național de Arheologie din Sofia, Bulgaria și cunoscut ca Inelul de la Ezerovo, o bijuterie de aur ce conține cel mai lung text scris în limba tracă și care a fost datat secolul IV î.e.n. Un studiu comparativ relevă asemănări mari ale acelorași Tăblițe cu scrierea episcopului get Wulfilla în traducerea Bibliei din secolul IV e.n. pentru populațiile gotice care veniseră atunci pe teritoriile dacilor, manuscris existentă la Muzeul Universității Carolina Rediviva din Upsallsa, Suedia.
Majoritatea plăcuțelor scrise sau copiile lor, se găsesc la Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” din București, alte două inedite plăcuțe la Mânăstirea Sinaia și căteva într-o colecție particulară; pentru prima data, în urma unor recente cercetări multidisciplinare, sunt descoperite două tăblițe identice, una din București și alta din Sinaia, făcute din materiale diferite și din care doar cea de la București a putut fi datată oficial. Cele două plăcuțe identice constituie dovada clară a copierii unor artefacte originale. Tăblița conține un ritual de inițiere asemănător botezului creștin iar textul nu a fost încă tradus din cauza unor incantații sacre existente acolo.
În mare parte, Tăblițele scrise au formă dreptunghiulară, sunt copiate pe o singură față, au sisteme de prindere/susținere diferite mergând de la curele de piele si inele de metal până la suspendarea pe bolțuri/cuie fiind expuse ca niște icoane pe pereți ( probabil se formau linii întregi de tăblițe care în desfășurarea lor puteau susține imagistic o istorie/mit/ritual ). După analiza scrierii și imaginilor se poate trage concluzia că Tăblițele provin din locuri diferite de cult de pe arealul getodac ( cercetătorul macedonean Branislav Stefanoski identifică unul din locuri ca fiind antica cetate Genucla lângă Isaccea, altul putând fii localitatea Bărboși lângă Galați aproape de râul Siret, unde profesorul Șeuleanu le descrie ca fiind expuse întrun semicerc iar o tăbliță există și astăzi la muzeul local de istorie ) strângerea lor într-un singur loc fiind cauza unui major eveniment nefast ce a impus ascunderea și păstratrea acestora în siguranță pentru o perioadă de timp.
Plumbul din care sunt făcute Tăblițele este de proastă calitate chiar și pentru secolul XIX ( în urma testelor s-a dovedit că materialul din care sunt făcute artefactele de la Institutul “Vasile Pârvan” aparține sec XIX e.n. ), multe placuțe se frâng, un detaliu care denotă mai repede graba realizării unor copii cu materialul avut la îndemână și nicidecum creațiea deliberată a unui falsificator a unor piese bune de pus în circulație pe piață.
Apariția și fluctuația numărului Tăblițelor de la Institutul de Arheologie „Vasile Părvan” din București în jurul anilor 1950-1955 este descrisă de regretatul arheolog Vasile Boroneanț ca fiind responsabilitatea unui enigmatic domn ( tovarăș ca să păstrăm nota timpului ) numit M. Ștefănescu care aducea periodic de la Deva la București într-o mapă de piele maronie câteva plăcuțe pe care le lua înapoi după o perioadă de timp. Nu se știe căte plăcuțe erau aduse și căte erau returnate ( nu se ținea o evidență obligatorie la vremea respectivă ), nu se știe dacă acest domn era un simplu curier sau vreun specialist/istoric, cert este că, după hainele purtate și trecerea avută la nivelul conducerii institutului, domnul Ștefănescu era indiscutabil oficialitate a acelor ani. De unde aducea tăblițele, cui le returna pe cele luate înapoi, rămâne de aflat sau, dacă ținem cond de numărul anilor trecuți, doar o altă întrebare fără răspuns.
Logic ar fi ca Tăblițele de Plumb din posibilul Tezaur de la Sinaia să fie cercetate oficial la nivel internațional și expuse public pentru ca răspunsurile, fie că ne convin ori nu, să apară!
...(citește mai departe pe evenimentulistoric.evz.ro)