Diversificarea serviciilor turistice prin crearea unei rețele de stații de biciclete în orașele Constanța și Balchik, Bulgaria, este proiectul transfrontalier, în valoare de 1,5 milioane de euro, care trebuia finalizat de acum trei ani dar nu funcționează nici astăzi. Stațiile de distribuție sunt gata însă cele 400 de biciclete achizitionate pentru Constanța nu pot fi folosite de către turiști sau localnici.
Proiectul de suflet al primarului Decebal Făgădău include 24 de stații de biciclete în Constanța și șase în Balchik. Pentru municipiul Constanța au fost achiziționate 390 de biciclete și 100 de biciclete pentru municipiul Balchik, Bulgaria, acestea urmând să fie puse, gratuit, la dispoziția utilizatorilor. Ca mod de operare, orice turist sau localnic va putea solicita, pe bază de buletin, un card de utilizator ce se va putea obţine gratuit de la punctele de distribuţie. Pe baza acestui card va obţine o bicicletă de la oricare dintre staţiile din proiect, bicicletă pe care o va folosi şi o va putea returna la oricare alta staţie.
Ultimul termen de finalizare, estimat, a fost septembrie 2016. Stațiile de distribuție a bicicletelor au fost, în sfârșit, montate. În 6 decembrie, anul trecut, au fost aduse, de decor, și bicicletele.(Foto sus) Doar pentru câteva ore, să le vadă lumea și să se raporteze, astfel, la autoritatea de management, adică la Ministerul Dezvoltării, că s-au făcut probele. De atunci, nimeni nu a mai văzut bicicletele. Stațiile de distribuție sunt goale, iar curiozitatea constănțenilor dar și a turiștilor, mai ales că a venit sezonul estival, este îndreptățită. Dar nesatisfăcută de primarul Constanței, Decebal Făgădău, enervat peste măsură de întrebarea EVZ dacă sistemul de închiriat biciclete va funcționa sau nu în această vară.
Proiectul datează de pe vremea când Decebal Făgădău era viceprimarul orașului Constanța. “Este un proiect scris de mine și nu cred că trebuie să mă convingeți pe mine de necesitatea acestuia. Știu că lumea întreabă dar primul care întreabă sunt eu. Pentru că nu am scris proiectul să țin bicicletele în șopron. Acestea sunt legile în România. Îmi doresc să se întâmple în vara asta”, a răspuns, nervos, primarul. Problema ar fi operarea sistemului de distribuție a bicicletelor, pentru care orașul Cluj, “care probabil își permite” ar fi alocat 1,2 milioane de euro.
Pentru că primăria Constanța “nu are oameni care să plimbe bicicleta sau să meargă cu cartelele”, Decebal Făgădău a propus, iar autoritatea de management, adică ministerul Dezvoltării, ar fi acceptat să se separe activitățile și, pentru fiecare, să se organizeze licitații. “Evident că acum depinde de când se termină o procedură de achiziție. Noi avem raportări către autoritatea de management. Chiar și dânșii au înțeles că această abordare este una rațională. Sper ca la final să ajungem să cheltuim mai puțini bani”. Făgădău nu știe când va fi acel “final” pentru funcționarea sistemului de închiriat biciclete din oraș. Spune că se ferește să dea termene. Altfel, ar trebui să dea și pentru reabilitarea Cazinoului sau pentru Parcul arheologic din centrul orașului.