Avertizările despre alunecările de teren de la Aeroportul Sibiu nu au fost studiate amănunţit deoarece iarba din zonă era necosită.
Reporterii EVZ au intrat în posesia unor documente din care rezultă că avertizările despre alunecările de teren din dealul "construit" pentru a prelungi pista Aeroportului Sibiu nu au fost studiate amănunţit deoarece iarba din zonă era necosită.
Modernizarea aeroportului sibian este o investiţie de 70 de milioane de euro. Beneficiar al lucrării este Consiliul Judeţean Sibiu, ai cărui reprezentanţi îi caută acum pe vinovaţi.
Dealul aluneca vizibil
În noaptea de 21 spre 22 august, o porţiune lungă de 80 de metri din dealul pe care se întinde Aeroportul Sibiu a luat-o la vale: un drum ce asigura circulaţia în zonă a fost distrus şi, mai grav, noua instalaţie de ghidaj a aeronavelor în condiţii de vizibilitate redusă a devenit inutilizabilă. Cablurile instalaţiei ILS09 au fost rupte, alunecările de teren afectându-i şi alte componente.
Dealul din care au început să alunece porţiuni fusese construit de firma Max Boegl în 2008, cu scopul de a prelungi pista de aterizare. Proiectul lucrării fusese semnat de Iptana şi Obermeyer, consultanţi fiind cei de la Dornier. Niciuna dintre părţi nu-şi recunoaşte acum vreo vină. Mai mult, adoptă poziţii de genul "v-am spus eu că aşa o să se întâmple".
Potrivit documentelor aflate în posesia EVZ, reprezentanţii Aeroportului Internaţional Sibiu au semnalat încă din 22 iulie 2010 o serie de surpări ale terenului în zona botezată ILS09 (locul unde e instalat sistemul de ghidaj al aeronavelor în condiţii de vizibilitate redusă). Pe 2 august, cei de la Max Boegl au răspuns în scris că ei nu au nicio vină pentru acele semne de instabilitate ale terenului.
Abia după alte două săptămâni, cei de la Dornier Consulting au emis un punct de vedere. "Recomandăm contactarea şi contractarea unui expert independent. Scopul contractării imediate ar fi constatarea la faţa locului dacă tasarea şi surparea zonei de la rambleu reprezintă sau nu un pericol iminent. Vă rugăm să luaţi în considerare faptul că notificările de deficienţe trebuie transmise numaidecât atât antreprenorului, cât şi proiectantului general", semna în atenţia CJ Sibiu, Thomas Beihl, manager de proiect din partea Dornier.
De vină, iarba şi trestia Martin Bottesch, preşedintele CJ Sibiu, a solicitat, pe 16 august, o discuţie cu reprezentanţii Iptana, catalogând în scris situaţia drept una "urgentă".
Cei de la Iptana au reacţionat rapid: au venit la faţa locului în ziua următoare şi, două zile mai târziu, au transmis o adresă Consiliului Judeţean Sibiu prin care cereau măsuri minimale urgente necesare pentru încetinirea fenomenului de instabilitate. Pe scurt, ar fi fost nevoie de şase drenuri de câte 50 de metri lungime, un dren paralel cu drumul perimetral precum şi o serie de cămine de vizitare.
Cei de la Obermeyer răspund mai detaliat, dar spun că nu pot fi exacţi din cauza ierbii necosite. În adresa lor, ei constată "o posibilă rupere a rambleului marcată de prezenţa pragului de circa 50 cm apărut pe suprafaţa rambleului la sud vest de PDS. (...) Pe o lungime asemănătoare cu lungimea pragului a apărut vegetaţie (trestie) caracteristică zonelor umede. Alte semne ce argumentează un astfel de scenariu nu sunt vizibile deocamdată, dar ele ar putea fi ascunse datorită ve getaţiei abundente necosite".
Şi cei de la Obermeyer solicită, în calitate de proiectanţi, măsuri imediate pentru captarea şi drenarea apelor acumulate în zonă şi "mutarea de urgenţă a instalaţiei pentru ILS situată între prag şi marginea rambleului". Reprezentanţii CJ Sibiu suflă şi în iaurt
Potrivit unor discuţii purtate încă din timpul executării lucrărilor la Aeroportul Sibiu, între părţile implicate ar fi existat o serie de discuţii asupra materialului de umplutură. Care ba ar fi fost conform, ba nu.
"Evenimentul zilei" a cerut un punct de vedere asupra acestui subiect din partea preşedintelui CJ Sibiu, Martin Bottesch. Care preferă să nu mai declare nimic până la finalizarea expertizei de 30.000 de euro, comandată după alunecările de teren pentru a stabili cine sunt vinovaţi. CJ încă deţine scrisoarea de bună execuţie depusă de constructor la începerea lucrărilor, scrisoare în valoare de aproximativ două milioane de euro.
REACŢIA CONSTRUCTORULUI
Max Boegl încearcă să scoată profit din nou din ameliorarea situaţiei
Cele mai aprige poziţii în cazul alunecărilor de teren de la Aeroportul Sibiu au fost cele exprimate de constructorul Max Boegl. Pe lângă faptul că nu şi-au asumat vreo responsabilitate, reprezentanţii constructorului susţin că ei au avertizat că astfel de alunecări de teren s-ar putea produce. Şi nu de ieri, de alaltăieri, ci tocmai de un an şi jumătate.
- "Încă de la începerea lucrării am semnalat, în cazul unor lucrări de umpluturi de asemenea amploare, existenţa tasărilor în timp atât ale umpluturii, cât şi ale terenului pe care s-a executat construcţia. Din aceste motive resubliniem faptul că situaţia existentă nu a fost generată de execuţia lucrărilor şi excludem ca remedierea ei să fie considerată ca fiind obligaţia noastră pe perioada de garanţie", arată cei de la Max Boegl, în scris.
Mai mult, reprezentanţii Max Boegl au transmis Consiliului Judeţean Sibiu şi în aprilie 2009 faptul că "tasarea pământului este normală, urmând a se diminua şi înceta în timp, zona menţionată stabilizându-se".
În fine, Max Boegl nu dă niciun semn de remuşcare atunci când vine vorba să mai câştige nişte bani. După ce dealul a luat-o la vale, iar Consiliul Judeţean Sibiu a început să le ceară tuturor să-şi asume responsabilitatea, Max Boegl a întocmit o ofertă pentru a ameliora situaţia prăpăstioasă de la capătul pistei.
Oferta a fost transmisă pe adresa Consiliului Judeţean Sibiu la nici o săptămână de la anunţarea oficială a alunecărilor, în documentele transmise, Max Boegl declarându-şi toată disponibilitatea pentru semnarea unui nou contract de execuţie.
CINE PLĂTEŞTE?
CJ Sibiu: "Cineva tot este vinovat"
Acum două săptămâni, CJ Sibiu a transmis o notificare către proiectant, consultant şi constructor, în care cerea ca până cel mai târziu pe 20 septembrie să fie începute lucrări de stabilizare şi remediere a situaţiei. Nimeni nu a răspuns notificării CJ Sibiu.
- "Nimeni nu vrea să cheltuie bani, dar cineva tot este vinovat. Acum aşteptăm finalizarea expertizei, undeva între 15 şi 20 octombrie. Atunci ştim cui vom cere socoteală", au declarat pentru "Evenimentul zilei" surse din conducerea CJ Sibiu.
Noua pistă a aeroportului a fost dată în folosinţă în iunie 2008. După finalizarea acestor lucrări, cei de la Max Boegl şi-au mutat şantierul pe centura ocolitoare a Sibiului, pe care ar fi trebuit să o termine din primăvara acestui an.