Ce impact au temele pentru acasă, în cazul elevilor de clasele I-IV? Și cât de multe teme înseamnă prea mult? Acestea sunt cele două întrebări acare u făcut obiectul primului studiu experimental implementat în România pentru a investiga utilitatea temelor în clasele primare, a anunțat Dacian Dolean, cercetător la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Studiul efectuat de Dolean pe 400 de elevi de clasa a II-a se numește “Reglementarea volumului temei de casă la elevii din clasele primare: Cât de mult este prea mult?”.

Regula celor 10 minute

Când am măsurat timpul mediu petrecut de elevi efectuând tema pentru acasă, am constatat că elevii din grupa a doua, care au avut volumul temei cel mai apropiat de volumul optim, au petrecut în medie 20 de minute efectuând tema pentru acasă.

În consecință, studiul validează științific atât regula de 10 minute pe nivel a Asociației Naționale a Educatorilor din SUA, cât și ordinul de ministru din 2016″, a anunțat cercetătorul. Regula despre care vorbește cercetătorul clujean spune că un elev aflat în clasa I trebuie să aibă teme pentru acasă care trebuie rezilvate în 10 minute. Cei din clasa a II-a, vor avea teme de 20 de minute și așa mai departe.

Concluziile cercetării

Dacian Dolean spune că, urmare a studiului, s-au desprins câteva idei general valabile: “Creșterea volumului temei pentru casă în învățământul primar poate avea un efect pozitiv. Dar fără a exagera. Regula de zece minute este de bază.

Apoi, supraaglomerarea copiilor cu aceleași tipuri de exerciții nu este eficientă. O excepție în acest caz ar fi cititul. În general, este cu atât mai bine, cu cât copiii citesc mai multe cărți de calitate și potrivite vârstei și intereselor lor. Atenție: relația dintre volumul temei pentru acasă și performanța școlară este curbiliniară. Până la un punct, tema poate avea un efect pozitiv, după care acest efect dispare”.

”Rezultatele obținute nu arată că tema pentru acasă la matematică în clasa a II-a nu are efect. Așadar, un număr minim și variat de exerciții (efectuate consecvent și frecvent) poate să fie suficient”, precizează autorul cercetării.

Și încă un lucru foarte important descoperit de Dolean: ”elevul va avea mai mult de învățat din 4 exerciții pe care mama are timp să le verifice și să explice eventualele erori, decât să efectueze 40 de exerciții și, din cauza supradimensionării temei, părintele să nu mai aibă timp și motivația să verifice tema”.

Nu exagerați!

Temele pentru acasă excendentare consumă doar timpul elevilor şi nu le aduc cunoştinţe.

Acesta este una dintre concluziile unui studiu american care a demontat, încă de acum câţiva ani, mitul lecţiilor pentru acasă. Cercetarea, coordonată de Adam Maltese, profesor la Şcoala de Educaţie a Universităţii Indiana arată că timpul petrecut de elevi acasă, cu temele obligatorii cerute de profesori pentru a doua zi, nu garantează cunoştinţe mai solide.

Acesta ajută doar în sistemele de studii standarizate, bazate pe memorare mecanică şi pe repetarea continuuă a aceluiaşi tip de exerciţii. Cercetarea lui Maltese, efectuată pe 18.000 de elevi de liceu, a constatat că în medie, timpul petrecut de aceştia, într-un an şcolar, cu temele de acasă echivalează cu aproape 180 de ore de curs de 50 de minute.

Te-ar putea interesa și: