Studenții fac scandal, după tăierea călătoriilor. „Să se uite la pensiile speciale”

Studenții fac scandal, după tăierea călătoriilor. „Să se uite la pensiile speciale”

Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor a anunțat luni măsuri de austeritate. Una dintre aceste măsuri îi vizează pe studenți, limitând călătoriile gratuite cu trenul. George Uzun, președintele Uniunii Studenților din România (USR) și Alin Grigore, președintele Forumul Tinerilor din România îi oferă un răspuns ministrului Teodorovici

EVZ: Cum văd studenții propunerea Ministrului de Finanțe cu privire la modificările legate de transportul pe CFR?

George Uzun: Nu există un fundament clar pentru adoptarea unor astfel măsuri. Gratuitatea la transportul feroviar a fost printre cele mai bune măsuri adoptate în beneficiul studenților în ultimii ani, aceasta echilibrând aspecte ce țin de dimensiunea socială din învățământul superior. În plus, sunt sigur că la nivel macro impactul bugetar al gratuității cu trenul pentru studenți nu presupune costuri atât de ridicate, pentru a impune astfel de măsuri.

 

Ne puteți urmări și pe Google News

Alin Grigore: Consider propunerile Ministrului de Finanțe ca fiind absurde. Nu cred că transportul gratuit al studenților reprezintă problema de temelie a acestei țări. Din punctul meu de vedere, domnul ministru ar trebui să se uite în primul rând la pensiile speciale, la salariile unor directori, bugetari, bineînțeles, care iau în unele cazuri și 15.000-20.000 de euro pe lună.

 

EVZ: Se mai vehiculează o idee, cum că aceste reduceri la CFR sa fie acordate numai celor care nu studiază în localitatea de domiciliu. Ar fi discriminatorie o astfel de măsură?

George Uzun: Cu siguranță este o măsură discriminatorie, având în vedere faptul că studenții folosesc mijlocul de transport feroviar şi pentru a merge în schimburi de experiență, programe de mobilități la nivel național, sesiuni de comunicări ştiințifice sau conferințe de profil. Totodată, gratuitatea în transportul feroviar încuraja studenții şi din punct de vedere cultural, aceştia având oportunitatea de a vizita cetăți medievale sau alte monumente istorice cu costuri minime. Echitabil ar fi ca toți studenții să beneficieze gratuit de transportul cu trenul.

Alin Grigore: Într-adevăr, ar fi o măsură discriminatorie, în ideea în care, nu toți studenții au gări și în speță transport feroviar în localitățile din care provin. Mai mult decât atât, consider că această măsură contribuia activ la incluziunea socială a tinerilor, permițându-le să participe la congrese, conferințe, concursuri, festivaluri în alte localități față de cea de proveniență.

EVZ: Dar măsura propusă de Eugen Teodorovici ca studenții să primească reducere în functie de situația de la învățătură?

George Uzun: Având în vedere că este o măsură ce ține de dimensiunea socială, nu cred că se impune o astfel de măsură. Există destule stimulente care încurajează studiul, cum ar fi bursele de performanță, cele de merit sau drumul la care aspiră fiecare student după absolvirea facultății.

Alin Grigore: Depinde ce vrem de la această măsură, de la oferirea gratuității pe calea ferată. Eu cred cu tărie că este o măsură care dezvoltă tinerii, care îi ajută să beneficieze de noi experiențe, să descopere lucruri noi și nu o măsură care să vină ca o „răsplată” pentru studenții merituoși.

EVZ: Ce efecte ar produce dacă s-ar adopta măsurile propuse de ministrul Finanțelor ?

George Uzun: Consider că o bună parte din progresul pentru dezvoltarea învățământului superior s-ar pierde. Aceaste măsuri ar putea influența şi mai mulți studenți să se angajeze din timpul facultății. Problema cu acest lucru este că majoritatea nu se angajază în domeniu şi că ei ajung să îşi prioritizeze jobul în detrimentul facultății pe care o studiază asta şi din cauza facilităților reduse de care beneficiază studenții, deşi ei sunt principalii piloni ai societății. Totuşi considerăm ca factorii decidenți să țină cont de poziția federațiilor studențeşti şi cele de tineret şi să oprească aceste discuții care ar atinge drepturile studenților

Alin Grigore: Clar ar reprezenta un pas înapoi pentru această clasă socială. În România anului 2019, avem nevoie să ieșim din bula noastră, din spațiul nostru de confort, să învățăm din aceste experiențe facilitate de transportul gratuit pe calea ferată și să fim mai bine pregătiți pentru ceea ce urmează.