Angajații statului s-au înghesuit să favorizeze, cu plăți în avans, firma Romstrade, controlată de „Regele Asfaltului”, Nelu Iordache, potrivit procurorilor DNA.
Discuțiile telefonice din dosarul celui mai înalt drum rutier din România, „Transalpina”, dezvăluie cum șefii Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) decontau ilegal bani către Romstrade. În acest caz, procurorii DNA i-au trimis în judecată pentru fapte de corupție pe Nelu Iordache, cel care controla firma Romstrade, și șapte funcționari de la DRDP Craiova.
Potrivit actelor din dosar, pe 5 septembrie 2008, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a încheiat cu Romstrade un contract prin care constructorul se obliga să proiecteze și să execute modernizarea DN 67 C Bengești - Novaci - Rânca - Obârșia Lotrului - Sebeș (Transalpina) pe o lungime de 184 km. Prețul era de 1.231.210.293,41 de lei (345.476.820,64 de euro), la care se adăuga TVA de 144.195.413,18 de lei.
Decontări fără lucrări
Pentru execuția lucrării s-au stabilit 18 luni de la emiterea ordinului de începere, 22 octombrie 2008. Sistemul de finanțare al lucrării era „credit furnizor”. Acesta însemna că Romstrade efectua lucrările de construcție drumuri și poduri, iar după finalizarea lor se deconta plata lucrărilor. În acest context, cei șapte angajați cu funcții de conducere din DRDP Craiova au certificat/vizat, în vederea decontării, situații de lucrări fictive/neexecutate și materiale de construcții care figurau că ar fi fost achiziționate, încălcându-și astfel atribuțiile și sarcinile de serviciu. Paguba cauzată CNADNR de firma Romstrade, privind decontarea unor lucrări neexecutate, a fost în sumă totală de 22.849.267 de lei. Banii au fost recuperați, mult mai târziu, după declanșarea anchetei, când Romstrade era în insolvență.
Protagoniștii dosarului penal 1. Nelu Iordache, administrator (Romstrade) 2. Nicolae-Dorel Mircea, director la Departamentul Analize – Decontări (Romstrade) 3. Constantin Șerban, director adjunct Investiții (DRDP Craiova) 4. Ștefan Brănaru, director adjunct (DRDP Craiova) 5. Ion Dina, diriginte de șantier (DRDP Craiova) 6. Marin Tudor, diriginte de șantier (DRDP Craiova) 7. Luchian-Toma Panduru, angajat (DRDP Craiova 8. Mihai-Adrian Radu, șef Departament Reparații Capitale și Investiții (DRDP Craiova) 9. Ștefan Radu, șef Birou Investiții (DRDP Craiova)
„La un pod ai 1%, ai confirmat 67%”
La solicitarea DNA, în aprilie 2010, Dorina Tiron, directorul general al CNADNR, a dispus verificarea legalității plăților efectuate către Romstrade. După ce a citi raportul, directoarea l-a sunat disperată pe Ion Dina.
Dorina Tiron: Ăfff! Am citit un raport aicea și sunt puțin îngrijorată. Ă, dumneavoastră sunteți diriginte pe Șebeș-Bengești, da? Ion Dina: Până la limită cu Alba, nu-s pest’ tot. Tiron: Da, nu, nu contează. Ăăă, dumneavoastră ați confirmat niște materiale. Dina: Da. Tiron: Pe ce v-ați bazat când le-ați confirmat? Ați găsit un articol în contract, cum ați gândit-o? Că pe mine mă îngrijorează ce-am citit aicea și, sincer, nu știu dacă vă cunosc, da’ nu, nu, nu mă lasă sufletu’ să nu stau de vorbă cu dumneavoastră... Tiron: Domnu’ Dina, nu aveți voie să confirmați decât... nu aveați voie decât lucrări și mai mult să acceptați că pân baza... . Ați prins într-o Situație de Lucrări materiale care nici măcar nu erau în șantierul dumneavoastră, la locul faptei. Erau undeva în altă parte. Toate materialele, atenție, toate materialele pân’ la finalizarea... . Eu citesc ce scrie aicea în contract și de asta m-am speriat. M-am speriat așa, când am citit chestiunea asta am, am rămas fără cuvinte.... Deci, pentru tot ce mai aveți dumneavoastră de executat acolo, costurile materialelor fac șaptesprezece milioane. Și ați, le-ați decontat pe toate. Pe facturi, nu știu cum ați, ce-ați făcut. Sincer, am rămas fără cuvinte... Tiron: A, ai aicea niște poduri unde spune clar la data respectivă... . Că-i...ăăă, ăștia nu vorbesc...î...ăștia vorbesc din...Raportu-i făcut la luna mai, că eu tre’ să-l trimit într-un loc ăsta. Și spune clar că la un pod ai 1% și, de fapt, ai confi...ai confirmat 67%, la unu ai nu știu cât și ai confirmat. Sunt o grămadă de poduri. Anexa 35, Sectorul 1 cu trei poduri. Și zici exact: la podu’ de la 9 plus 163, ăăă, la podu’ 13 plus 126, ai 61 raportat executat și fizic 1%. Dina: Nu e 1%, 1% n-a fost, la toate erau executate. Tiron: Omule, eu îți spun ce e...b...ce scriu ăștia-n Raport la data respectivă. Dina: Păi nu e bine, că la toate podurile, primele două poduri... era executat aproape 90%, iar la ultimul 50%. Tiron: Nu, domne’. Ai avut 68% cu 68%, unu 68% cu 68%, unu 61 cu 1%. Eu-s di...îți citesc de aicea. Și ai avut un pod unde aveai 0 raportat și aveai niște lucrări executate pe care nu le-ai...nu era confirmat. Dina: Ăla nu e pe Sectorul meu. Tiron: Bun. Nu știu. Eu îți spun ce...da’ ce-am citit aici? Dina: Dacă are 1% și n... Tiron: Domne nu, nu știu. Vreau să vă spun că sunt anexe făcute, semnături ale...care...controlu’ făcut în mai. Da’ bine, poate nu ești tu acolo, poate o fi celălalt. Nu știu. Poate nu știu exact, că nu, nu știu care, cum și cum ați făcut acolo. Offf, Doamne, Dumnezeule!
Director: „Acoperiți-ne și nouă spatele pe-acolo”
Pe 8 aprilie 2010, Constantin Șerban, director la DRDP Craiova, l-a anunțat pe Dragoș Niia, omul de încredere a lui Nelu Iordache și reprezentant al Romstrade, că urmează un control: „Dragoș, dna Luțu s-a anunțat în control pe lucrarea voastră (proiect liste de cantități decontări) ce dracu e asta?Vorbește cu Poe să o potolească, că i-a fost șef”. Cinci zile mai târziu, el are o discuție telefonică cu Dragoș Niia, în care îi cere să-l ajute în cazul în care şefii observă problemele.
Constantin Șerban: Mâine vrem să terminăm Sectorul 1, că joi vine tâmpita asta. Dragoș Niia: Dar vine madam Luțu. Șerban: Păi, madam Luțu. Ea vine. Niia: Dar vine la birou, deocamdată. Șerban: Vine la birou și săptămâna viitoare vin și ăștea, Caraman și cu Decher și cu madam aia. Ia zi-mi, v-au plătit până la urmă facturile? Niia: Le-a dat drumu’ de joi, Ionuț, joi după-amiază. Așteptam astăzi la Raiffeisen. Eram pe telefon. Șerban: De-acolo a plecat toată chestia. Îți spun eu, că m-am consultat și cu Nicu, care e aci de față, Mircea. Niia: Da? Șerban: Zice: „Joi, când a văzut aia facturile și a cerut situații de lucrări, a văzut că am decontat materiale”. Asta e tot. Niia: Bun. Și ele se pun în operă acum. Care e problema ei? Șerban: Ei, n-avem în contract lista de cantități materiale. Avem lucrări. Niia: Îhî. Șerban: Asta e toată chestiunea. O să vedem ce și cum. Niia: Eu nu cred că o să aveți probleme cu madam Luțu. Asta e părerea mea. ... Niia: Mersi de telefon și, oricum, să știți că nu am fugit pe imaș să uit de o lume și prieteni. Cum se zice! Nu mă dezic de cunoștințele vechi. Șerban: Știu, dar acoperiți-ne și nouă spatele pe-acolo. Niia: Da. Bine.
În timpul controalelor, membrii comisiei erau indulgenți cu lucrările realizate de Romstrade, potrivit DNA. Procurorii arată că „protocolul” a fost suportat de Romstrade, așa cum rezultă dintr-o convorbire din 20 aprilie 2010.
Constantin Șerban: Drăgoșelu, uite, acum ei vor să lucreze până pe la 6 - 7. O să le fac și eu o gustare, aci. După aia, deseară, pot să iau pe numele vostru? Dragoș Niia: Da, da. Șerban: Că nu fac cheltuieli mari. Stai liniștit. Niia: Da, da. Șerban: Bine. Mulțumesc. Niia: Cu plăcere.
„La mine n-au montat niciun metru”
Responsabilii DRDP Craiova semnau situațiile de lucrări întocmite de Romstrade „ca primarul”, așa cum se exprimă Nicolae Mircea într-o discuție telefonică avută cu Dragoș Niia, la data de 15 iunie 2011.
Mircea Nicolae: Alo. Dragoș Niia: Ia, zii, Nicușor! Nicolae: Le-a semnat. Vin acuma cu ele. A semnat ca primaru’. Nici nu știe ce-a semnat acolo. Niia: Cât? Nicolae: Pe zece, cât o făcusem eu atunci. Niia: Fi-r-am ai naibii să fim! Nicolae: Băi, nenică... Niia: Fi-r-am ai naibii să fim! Nicolae: Când o afla ăla ce e acolo, iar mai... Niia: Hai, mă... hai, mă, gata, să fim fericiți. Gata!
În discuțiile telefonice, responsabilii DRDP Craiova au reconoscut că au favorizat Romstrade și au acceptat la plată facturi întocmite în baza unor situații de lucrări, care nu se regăseau, faptic, pe teren.
Șpăguțe pentru șefi
Procurorii DNA susţin că unii dintre directorii implicaţi (Şerban, Brânaru şi Panduru) au acceptat/primit bani, bunuri sau foloase, cum ar fi călătorii pe ruta Bucureşti-Nisa. „Mi-a zis și cu plasele, că am băgat plase, nu știu cât. Zic, bă, lasă-mă, mă, în puii mei cu plasele c-astea...p-ale mele...”, spunea Mircea Nicolae, director Romstrade.
„Vezi când îi primești pe ăilalții, vreau și eu banii mei, Gigi!”, cerea Şerban. „Vin cu prietenul meu, ca să rezolvăm că are <> la el”, explica unul dintre afaceriştii implicaţi. „Domne, m-au lăsat, aveam două laptop-uri, m-au lăsat amândouă. Vreau să iau și eu unul ieftin, nu ... să-l iau pe Irimat (societate comercială - n.r.) dacă nu vă deranjează foarte tare”, cerea o „ofertă” Şerban.
"Drăgoșelu, mă, am și eu o rugăminte, e o treabă. Îmi trebuie și mie niște frezătură d-aia de mixtură asfaltică.” Șerban Constantin, director DRDP Craiova