

Sumele vehiculate în dosarul dosarul "Şpagă în Portul Constanţa" sunt halucinante. Un simplu calcul matematic arată că, într-un an, mita totală plătită împreună cu evaziunea fiscală aferentă putea ajunge şi la 2,5 miliarde de euro. La fel şi paguba produsă bugetului consolidat al Uniunii Europene, căci aceasta ar fi fost destinaţia taxelor vamale neachitate la intrarea prin Portul Constanţa. Luând ca bază de calcul o şpagă medie de 20% din valoarea taxelor eludate, cifrele vorbesc de la sine. Un alt amănunt ar fi acela că cifrele sunt aferente traficului de containere din 2010, din Portul Constanţa, care este cu aproape 300% mai mic faţă de cel din 2007.
Situaţie în care nu mai miră că reţeaua de contrabandişti a penetrat până la vârful unor ministere sau al Parlamentului.
Şpagă în miliarde de euro
Procurorii DNA au reţinut că fiecare container care trecea prin Portul Constanţa era "vămuit" cu o sumă cuprinsă între o mie şi şapte mii de euro. Potrivit datelor oficiale, prin port au tranzitat, în anul 2010, 353.711 containere. Calculând la o şpagă medie de patru mii de euro pentru fiecare unul din trei container, suma rezultată este de aproximativ 500 de milioane de euro. Cum, de regulă, "comisioanele" reprezintă 20-25% din valoarea taxelor eludate, rezultă că media evaziunii fiscale făcute prin Portul Constanţa, în 2010, a fost de aproximativ 2 miliarde de euro. Mare parte a acestor bani ar fi trebuit să ajungă la bugetul consolidat al Uniunii Europene, căci singura contribuţie a României către acesta este re prezentată de taxele vamale. Tot în încercarea de a reda dimensiunea reală a "jafului" din Portul Constanţa, menţionăm că România contribuie, în medie, anual, la bugetul UE, cu un miliard de euro.
Asta în condiţiile în care, comparativ cu anul 2007, traficul de mărfuri prin Portul Constanţa a scăzut cu aproape 300%. Astfel, dacă în 2009 prin Portul Constanţa au tranzitat 375.293 containere, cu un an înainte cifra a fost de 894.876, pentru ca, în 2007, atunci cînd România a intrat în UE, să fie de 912.509.
Penetrare la vârf
Aceasta fiind suituaţia în cifre, nici nu mai este de mirare că reţeaua de contrabandişti a reuşit să penetreze până la cel mai înalt nivel, respectiv la Numărul 2 din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), demisul secretar general Laurenţiu Mironescu. Ba chiar, extrapolând, se poate înţelege şi că reţeaua l-a impus, de fapt, pe Mironescu, în MAI, dat fiind faptul că el a fost numit la mai mult de jumătate de an după ce contrabandiştii intraseră în vizorul SRI şi al DNA. Ministrul Traian Igaş susţine, acum, că DGIPI şi SRI nu l-au informat cu privire la "activităţile extracuriculare" ale lui Laurenţiu Mironescu. Sursele EVZ precizează, însă, că ministrul ştia încă din ianuarie. Igaş neagă. Din nou.
Personajul misterios
Acelaşi tablou este întregit de interceptările telefonice ale fostului şef al Biroului Vamal Constanţa Sud Agigea, Liviu Durbac, între timp promovat şi el la Bucureşti, în funcţia de şef al Biroului Vamal Târguri şi Expoziţii. Vameşul discuta la telefon despre o eventuală supărare a unui personaj misterios denumit metaforic "omul de la capătul tunelului".
Cum vămile sunt subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), s-a speculat că ar fi vorba despre Sorin Blejnar. Audiat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în vederea emiterii mandatului de arestare, Liviu Durbac a negat, însă, că ar fi vorba despre Blejnar. La fel a făcut-o şi Mironescu.
Nu în ultimul rând, este foarte interesant faptul că senatorul Mircea Banias tocmai ce fusese propus membru în Comisia Specială pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii Serviciului de Informaţii Externe (SIE). Mircea Banias nu a mai apucat să fie numit, căci, între timp, a primit interdicţia de a părăsi ţara. Imunitatea de care beneficiază ca parlamentar îi împiedică pe procurorii DNA să-l reţină fără acordul plenului Senatului. Banias este şi el urmărit penal în dosarul "Şpagă în Portul Constanţa".
2 miliarde de euro
este evaziunea fiscală maximă din Portul ConstanţaSud Agigea, numaiîn anul 2010
CE-AU PĂZIT FOŞTII MINIŞTRI DE FINANŢE
Dăianu: "Eram supus la presiuni uriaşe"
Chiar dacă s-au aflat în fruntea instituţiei care conduce vămile, miniştrii de finanţe nu au reuşit să controleze situaţia de-a lungul timpului. Gheorghe Pogea, ministru al finanţelor pentru un an, spune că nu avea cunoştinţă de ceea ce se petrece în portul Constanţa.
Fostul ministru Daniel Dăianu, în perioada decembrie 1997-septembrie 1998, spune că era cunoscut faptul că "se plăteau bani grei pe poziţiile din vămi". Fostul oficial îşi aminteşte că, pe atunci, a primit telefoane de la politicieni care îi solicitau să numească anumiţi oameni în unele poziţii. "Însă eu nu fac numiri la ru gă minţi", a precizat Dăianu. El susţine că sunt puternice in flu enţe politice în acest domeniu şi că "nu se iau măsuri drastice cu riscul de a pleca de la guvernare". Din acest motiv, spune fostul ministru de finan ţe, "sunt ministere -cheie unde, într-o ţară ca România, nu e cazul să pui oameni politici: legăturile şi depen denţele sunt atât de mari, încât ei sunt legaţi de mâini şi de picioare". (Ana Bâtcă)
FRAUDE
Legumele şi fructele, în top
Importurile de legume-fructe ocupă unul dintre locurile fruntaşe, în clasamentul evaziunii fiscale din România. Una dintre metodele folosite pentru prejudicierea bugetului de stat este declararea oficială a unei calităţi inferioare a fructelor-legumelor importate, astfel încât preţul acestora, aferent căruia sunt plătite, procentual, taxe, să fie diminuat. O altă metodă este confiscarea mărfii şi revinderea ei, aceleiaşi firme care a importat-o, la un preţ infim, astfel încât taxele plătite să fie aferente acestuia din urmă, şi nu costului real al fructelor-legumelor introduse în România şi, implicit, în UE.
EXPORTURI
Sunt bănoase şi afacerile cu cereale
Afacerile cu cereale, dar, de data aceasta, exporturile, sunt o altă "sursă" de prejudiciere a bugetului de stat. În cazul exporturilor de grâu reţeta este simplă: se declară o cantitate mult mai mare decât aceea care a fost încărcată pe vapoare, iar apoi se solicită rambursarea sau compensarea Taxei pe Valoare Adăugată (TVA), aferentă preţului cerealelor fictive. Mai mult, în unele cazuri micile cantităţile de grâu încărcate pe fundul vapoarelor sunt, pur şi simplu, aruncate în mare. Astfel, navele pot reveni mult mai repede în port, pentru o nouă "încărcare", iar costurile de transport să fie, şi ele, diminuate considerabil.
TERTIPURI
Vămile interne, o altă metodă
Afaceriştii care nu au "trecere" în Portul Constanţa ori consideră "comisioanele" prea mari, practică vămuirea internă, potrivit surselor EVZ. Astfel, evident tot contra unei şpăgi, dar mai mici, containerele de marfă sunt încărcate sigilate în TIR-uri şi transportate la diverse vămi interne din oraşele României. De regulă cele în care domiciliază patronii firmelor importatoare. Pe acelaşi sistem, containerele sigilate pot fi transportate în oricare altă ţară membră a Uniunii Europene, pentru a li se întocmi la destinaţie formalităţile vamale, în baza cărora se achită şi taxele şi impozitele aferente.
EXERCIŢIU
Gabriel Gachi
Minimum 2,5 miliarde de euro reprezintă evaziunea la mărfurile care tranzitează vămile din România, după calcule confirmate de experţi din sistemul fiscal. Putem estima că România a pierdut în aceşti 20 de ani un minim de 50 miliarde de euro. E doar un ordin de mărime rezonabil şi nu un calcul exact. Am pierdut cel puţin un PIB pe şase luni al României iar cu aceşti bani se puteau face enorm de multe lucruri care lipsesc acum în România:
Şi tot ar fi rămas bani. Se mai puteau face mii de alte lucruri cu banii furaţi în vămi. Aceasta este nota de plată a românilor după 20 de ani.
PROBLEMA ERA LA DNA
Liberalul Cristian David a mărturisit că, în calitatea sa de ministru al Internelor (2007-2008), a intrat de multe ori în posesia unor informaţii privind corupţia din vămi. "Au fost puse la dispoziţia organelor specializate să le verifice şi procurorii să instrumenteze dosarele", a explicat Cristian David. El a mai arătat că ancheta din portul Constanţa semnifică doar contactul cu prima verigă a corupţiei din sistem: "Ce vedeţi acum este doar importul. Mai este distribuţia şi comercializarea. Oricum, e benefică această operaţiune".
Alt fost ministru de Interne, Marian Săniuţă (2004, Guvernul Năstase) spune că introdusese filtrele Poliţiei de Frontieră dar că acestea au fost scoase de succesorii lui.
"E o distincţie între informaţii şi probe. Aveam informaţiile, probele trebuiau culese de alţii."
CRISTIAN DAVID, fost ministru de Interne