Ediţia a noua a Soirées de la Mode a surprins plăcut întreaga audienţă. Un decor perfect pentru acest tip de eveniment, oferit de una dintre sălile Athenee Palace Hilton, colecţii atent selecţionate, designeri puţini (16), dar care au deja sau vor avea ceva de spus în moda românească, debuturi, muzică live şi imprimeuri cu adevărat 3D.
Aceasta a fost cea de-a doua ediţie Soirées de la Mode cu temă, după cea din primăvară. Dacă în martie tema a fost „In memoriam Alexander McQueen”, marcându-se astfel dispariţia unuia dintre copiii teribili ai modei, ediţia a noua a avut un caracter anticipativ: viitorul în modă. Opţiunea organizatorului este, fără îndoială, justificată de tendinţa tot mai pregnantă a tinerilor designeri de a se alinia curentului futurist şi de a se lăsa duşi de valul experimentalismului în designul vestimentar şi de accesorii.
Opinia generală este şi de această dată îndreptăţită de cele 48 de ansambluri care au defilat în Soirées de la Mode de vară şi care, dintr-o nevoie de segmentare, ar putea fi împărţite în trei tendinţe: avangardiste, experimentaliste şi „cuminţi”.
Cu avangarda au fuzionat perfect Ada Bucşă, deja celebră pentru ţinutele deloc comode pe care le-a prezentat şi la Cluj Fashion Week, dar şi surorile Silvia şi Anca Negulescu şi designerul Florin Dobre.
Sibianca Ada Bucşă a dovedit de data aceasta mai multă atenţie pentru detaliu şi pentru finisajele aproape fără de cusur. Tânăra creatoare a înlocuit platformele „brodate” cu sârmă din „Noua Ordine Mondială” prezentată la CFW, cu încălţăminte la fel de spectaculoasă . Per ansamblu, colecţia Adei Bucşă s-a integrat perfect în tema propusă de a noua ediţie Soirées de la Mode.
Ieşencele Silvia şi Anca Negulescu au fost unul dintre debuturile serii. „Deşi foarte tinere, cele două surori demonstrează experienţa bogată în designul vestimentar”, ne-a explicat criticul de modă Alin Gălăţescu. Părera a fost majoritar acceptată şi justificată prin cele trei ansambluri a căror armonie geometrică nu s-a desprins întru totul de feminitate. Dimpotrivă, Silvia şi Anca au reuşit să emane senzualitate dintre forme matlasate.
Anca Ciataraş a propus o colecţie glossy la propriu. Cele trei creaţii ale ei s-au adaptat temei evenimentului prin volumele ample are mânecilor, precum şi cu ajutorul pălăriilor cu forme organice, parcă desprinse din scoarţă de copac.
Vika Gorenco a rămas fidelă mohairului pe care, spre deoasebire de prezentările anterioare – Soirées de la Mode VIII sau CFW, de exemplu -, l-a feminizat la maximum. Designerul a explorat transparenţe şi texturi într-o simfonie de primăvară.
Pe Cristina Bâtlan o ştim mai mult drept creatoarea genţilor şi a pantofilor brandului Musette. Dar, între două ediţii Soirées de la Mode şi prima Cluj Fashion Week, Cristina, Cristhelen B, şi-a enunţat una dintre calităţile ţinute ascunse până acum, aceea de designer vestimentar. Pentru prezentarea de săptămâna trecută, creatoarea s-a inspirat din motivele florale specifice portului popular românesc. În rest, aceeaşi perfecţiune a accesoriilor şi a încălţămintei.
Wilhelmina s-a concentrat mult asupra detaliilor şi a formelor fluide. Ansamblul propus de ea şi pe care l-a numit „Sweet Memories From the Last Century” a fost chiar o întoarcere în timp, către gheişele aflate la cules de fluturi printre cireşii în floare.
Iris Şerban, pe partea vestimentară, şi Maria Filipescu, pentru accesorii, au făcut o echipă excelentă. Rochiilor mini cu volume, drapaje şi printuri digitale marca Iris Şerban li s-au adăugat bijuteriile delicate şi cu atitudine ale Mariei. Gravate cu texte latineşti sau alcătuite din mecanisme de ceas mecanic, accesoriile Mariei s-au pliat în armonie cu viziunea creatoarei într-o colecţie de un desăvârşit prêt-à-porter.
Am păstrat pentru final premierele bucureştene Alina Ene, Irina Ternauciuc şi M12.
Irina Ternauciuc nu a putut veni la Bucureşti. Este în scaun cu rotile, spune Alin Gălăţescu. Despre ea ştim că este singurul designer acceptat la cursurile postunversitare de la Marangoni – cel mai prestigios institut de modă din Europa – fără a avea studii universitare. Şi mai ştim că, până la prezentarea de la Hilton, a avut o pauză de creaţie de aproximativ şase ani. Săptămâna trecută ea a revenit cu o colecţie army – safari deosebit de feminină.
M 12 este un alt debut pe scena de la Hilton, unde a prezentat o colecţie care emană eleganţă, care respectă tendinţa sezonului în materie de culoare, nude şi roşu-vişiniu, şi care combină cu îndrăzneală texturile mate cu cele de un luciu electric.
În concluzie, cea de-a noua ediţie a Soirees de la Mode a fost una echilibrată, atent elaborată, care promite multe pentru moda românească a următorilor ani. Evenimentul a excelat, de asemenea, prin absenţa figurilor publice cu pretenţii de vedetă, însă cu prezenţe ale criticii de modă, dar şi de film, în persoana Irinei Margareta Nistor.