Vătămarea corporală din culpă nu mai este pedepsită prin noul Cod Penal, decât dacă victimele accidentelor de circulaţie necesită peste 90 de zile de îngrijiri medicale ori fapta a fost comisă de un şofer băut, drogat sau care se afla în timpul comiterii unei alte infracţiuni. Guvernul şi Parlamentul obligă victimele să treacă prin calvarul financiar al unui proces civil pentru a-şi recupera cheltuielile de spitalizare şi daunele morale. AVAC cere primului-ministru, Parlamentului, dar şi Avocatului Poporului să repare nedreptatea.
Şoferii pot comite accidente grave, în dauna victimelor şi a statului, fără să păţească nimic, odată cu intrarea în vigoare, de la 1 februarie 2014, a noului Cod Penal. Potrivit noilor norme legale, victimele accidentelor rutiere trebuie să aibă peste 90 de zile de îngrijiri medicale pentru ca şoferul vinovat să poată fi cercetat penal.
Vechile coduri prevedeau că, între zece şi 60 de zile de îngrijiri, şoferul era cercetat penal, la plângerea victimei. Dacă tratamentul dura mai mult de 60 de zile, vinovatul nu mai scăpa de dosar, nici măcar cu împăcarea părţilor. Acum, victimele accidentelor de circulaţie care au sub 91 de zile de îngrijiri medicale au la îndemână doar procesul civil pentru a-şi recupera daunele morale şi cheltuielile generate de spitalizare, tratamente, operaţii, a atras atenţia judecătorul Cristi Danileţ, membru în Consiliul Superior al Magistraturii.
Ce înseamnă acest lucru, ţinând cont şi de faptul că legea taxei de timbru a fost modificată anul trecut prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 80/2013? Că victimele trebuie să scoată mulţi bani din buzunar pentru a plăti taxa de timbru - la valoarea despăgubirilor cerute - dar şi expertizele dispuse în timpul acestui proces. Mai înseamnă şi că victimele sărace ori sărăcite de cheltuielile generate în urma accidentului nu-şi vor putea exercita dreptul privind accesul liber la Justiţie.
Haz de necaz: Fereşte-te de bătrâni!
Specialişti şi victime ale accidentelor rutiere, chestionaţi de noi, s-au arătat şocaţi de noile prevederi. Reputatul medic legist Gheorghe Alexandrescu, de la Institutul Naţional de Medicină Legală "Mina Minovici", ne-a declarat că, în cazul unui accident rutier grav, un tânăr sau un copil căruia maşina condusă de un şofer iresponsabil îi rupe picioarele se poate reface şi în 60 de zile. După noua lege, şoferul scapă fără dosar penal. "Bătrânii se refac mai greu şi pot trece pragul celor 90 de zile", ne-a explicat legistul.
Cu alte cuvinte, ce pot înţelege vitezomanii din noua lege? Că trebuie să se ferească musai de bătrâni, dar că pot lovi liniştiţi cu maşina copii şi tineri, pentru că au şanse de aproape 100% să scape de dosar penal. Ba ei chiar pot nici să nu mai plătească spitalizare şi despăgubiri dacă victima e prea săracă pentru a putea deschide un proces civil.
Peste 1.400 de cazuri scapă de judecată
Vătămarea corporală din culpă este judecată de magistraţii din cadrul Judecătoriilor, în primă instanţă. Numai anul trecut au intrat pe rolul Judecătoriilor din România 1.464 de noi dosare privind acest tip de infracţiune comisă ca urmare a accidentelor rutiere, dintr- un total de 15.491 de cauze care privesc infracţiuni la Legea circulaţiei. Cum fapta a fost dezincriminată parţial, aceste dosare penale vor fi închise.
"Dacă procesele sunt în derulare, inclusiv în faţa instanţei, atunci inculpaţii trebuie să beneficieze de aplicarea legii mai favorabile. Caz în care dosarele în care nu s-au reţinut şi alte infracţiuni la Legea circulaţiei, cum ar fi conducerea în stare de ebrietate şi conducerea fără permis, se vor închide, iar inculpaţii vor fi achitaţi. Cu excepţia celor în care există mai mult de 90 de zile de îngrijiri medicale. Şi aceste dosare pot fi închise, dacă victimele îşi retrag plângerea ori dacă intervine împăcarea între părţi", ne-a declarat judecătorul Cristi Danileţ.
Magistratul a mai arătat că şi cei deja condamnaţi definitiv pentru vătămare corporală din culpă şi care se află acum în executarea pedepselor pot beneficia de legea mai favorabilă. Adică şi aceştia vor scăpa.
"Dacă ai 91 de zile de îngrijiri medicale, atunci e infracţiune. Sub acest număr, victima are varianta procesului civil, unde devine reclamant şi trebuie să-şi dovedească pretenţiile. Acolo victima plăteşte taxa de timbru, plăteşte expertize, trebuie să aducă martori, să probeze vinovăţia şoferului. Şi la cât de săracă e victima, în general, după ce a trecut prin chinuri, prin spitale… Cred că nu s-a citit cu atenţie Codul Penal mai înainte de intrarea lui în vigoare", a mai arătat judecătorul Danileţ. Exemplu: Pentru daune de un milion de euro, pragul stabilit de Uniunea Europeană ca despăgubire echitabilă pentru anumite cazuri, taxa de timbru care trebuie plătită este de 6105+42.500 = 48.605 lei.
"Sub acest număr (91) victima are varianta procesului civil, unde plăteşte taxa de timbru, expertize... E strigător la cer!"
CRISTI DANILEŢ, Judecător, membru CSM
"Modificarea făcută anul trecut prin OUG 80/2013, privind taxa de timbru, nu a creat decât confuzii. Este o sursă de practică judiciară neunitară. "
REMUS CIURARU, avocat
Reacţia unui cititor: "Dar martor pe cine pun, pe Dumnezeu?”
Un cititor, care a receptat semnalul de alarmă tras de judecătorul Cristi Danileţ, s-a arătat indignat de poziţia dezavantajoasă în care este pusă victima unui accident rutier.
"Cum să-mi probez cauza în proces civil, cu martori şi expertize? Să zicem că plătesc uriaşa taxă de timbru, că plătesc şi expertiza, dar cu martorul ce fac, îl pun pe Dumnezeu? Dacă accidentul mă bagă în comă sau mă lasă inconştient, de unde să ştiu eu cine e martor la accident? Mă dedublez, îmi pun spiritul să zboare pe deasupra?!", a întrebat cititorul care nu este conducător auto. Faţă de acest aspect, şeful Direcţiei de Poliţie Rutieră, din cadrul IGPR, comisarul-şef Lucian Diniţă (foto) a precizat:
"Dezincriminarea vătămării corporale din culpă care a necesitat sub 90 de zile de îngrijiri medicale nu înseamnă că Poliţia Rutieră va schimba ceva privind modul în care acţionează în cazul accidentelor cu victime. Modificările nu ne influenţează munca. Vom proceda ca şi până acum. Sigur că vom efectua cercetarea la faţa locului, toate măsurătorile, identificarea martorilor. E normal, pentru că noi nu avem de unde să ştim de la început care victimă va avea sub 90 de zile de îngrijiri medicale şi care peste".
Maşina, armă pentru interlopi
Dezincriminarea vătămării corporale din culpă ce nu a produs răni care să necesite mai mult de 90 de zile de îngrijiri medicale pune pe jar victimele accidentelor de circulaţie şi pe rudele lor.
Avocatul Remus Ciuraru, membru al Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), spune că a cerut, deja, repararea situaţiei, astfel încât victima să nu fie dezavantajată, în condiţiile noului Cod Penal.
"Victima este dezavantajată, din punctul de vedere al taxei de timbru. Până acum victimele accidentelor rutiere sau cei care cereau despăgubiri materiale şi morale erau scutiţi de la taxa de timbru dacă exista la bază o cauză penală. Or, dacă aceste accidente, care generază până la 90 de zile de îngrijiri medicale, nu se mai încadrează ca infracţiune, ele vor fi cauze civile şi victimele nu mai beneficiază de scutirea de la plata taxei de timbru.
Vom cere modificarea legii privind taxa de timbru şi nu numai! De exemplu, pentru daune morale care apar în urma unei calomnii, a unei insulte, plăteşti în civil o taxă de timbru fixă de 100 lei, pe când aici unde săracul om poate rămâne mutilat pe viaţă, el trebuie să timbreze la valoare. Mi se pare nedrept. E o anomalie juridică, pe care noi sperăm să o corectăm în cel mai scurt timp, pentru că nu vorbim doar de victimele accidentelor rutiere, ci şi de cele ale cazurilor de malpraxis."
"Şi statul pierde"
O altă problemă semnalată de cei de la AVAC este legată de numărul mare de zile de îngrijiri medicale. "Pentru ca fapta să fie infracţiune au ridicat plafonul numărului de zile de îngrijiri medicale de la 90 în sus. Este extrem de mult. Noi avem foarte multe cazuri cu persoane care au suferit vătămări ce au necesitat inclusiv intervenţii chirurgicale la coloană şi în care Institutul sau serviciile teritoriale de medicină legală au dat undeva la 45-50 de zile de îngrijiri medicale", a explicat avocatul.
Remus Ciuraru a mai precizat că vătămările cauzate de accidentele rutiere pot afecta capacitatea de muncă între 20% şi 40%, în primii ani, dar se pot agrava în câţiva ani. "Într-o situaţie în care o persoană se pensionează la 45 de ani pentru că a suferit la 35 de ani o intervenţie pe coloană, iar la 45 nu mai poate lucra, indiscutabil, statul va trebui să plătească pensie. Or, acea persoană ar fi trebuit să lucreze până la 60 de ani. Din start şi statul are de pierdut, nu numai victima", a adăugat avocatul.
Cale nouă pentru băieţii de cartier
Remus Ciuraru spune că noile modificări dau posibilitatea "băieţilor de cartier certaţi cu legea“ de a-şi regla conturile, fără a răspunde penal: "Foarte multe reglări de conturi se făceau cu pumnul sau cu parul, în stradă. Acum, dă cu maşina peste el că şi aşa nu răspunde penal!". El a dat şi un exemplu: dacă doi invidizi sunt certaţi şi unul vrea să se răzbune, dă cu maşina peste rival. În lipsa unor martori, poate spune că l-a lovit accidental, fără intenţie. Şi, în loc să fie cercetat pentru loviri sau alte violenţe, poate să scape de puşcărie. În acest caz, vor pierde şi firmele de asigurări, care plătesc despăgubiri pentru victimă.
"Sunt încălcate drepturi precum cel la integritate fi zică şi psihică, dar şi accesul liber la Justiţie."
ŞTEFAN RĂCĂŞAN, preşedinte AVAC
Legiuitorii, acuzaţi de crimă
Preşedintele AVAC, Ştefan Răcăşan, a precizat în exclusivitate pentru EVZ că a sesizat deja foruri importante în stat. "Am trimis materialul întocmit de avocaţii noştri, documentat, către primul-ministru Victor Ponta, ministrul Justiţiei, Avocatul Poporului, Procurorul General, Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră şi Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor. Aşteptăm măsuri în cel mai scurt timp", a spus şeful AVAC.
Asociaţia a cerut să fie reincriminată vătămarea corporală din culpă începând de la 25 de zile de îngrijiri medicale şi să se incrimineze distinct şi foarte clar vătămarea corporală gravă, începând de la 60 de zile de îngrijiri medicale.
Modificare "cvasiilegală"
Totodată, AVAC spune că modificarea de anul trecut a legii privind taxa de timbru este "cvasiilegală", astfel că solicită modificarea OUG 80/2013 pentru eliminarea discriminării. AVAC cere să fie scutite de plata taxei de timbru nu doar victimele accidentelor rutiere, dar şi cele ale inundaţiilor ori ale culpelor medicale. Avocatul Ciuraru avertizează că măsura legiuitorului este contra trendului acestei ere a creşterii siguranţei (au apărut deja chiar air-bag-uri pentru pietoni).
"Trăim în era în care preţul pe viaţa, pe sănătatea fizică şi psihică a individului devine din ce în ce mai mare, când aceste valori sunt cu prioritate ocrotite şi apărate de orice stat responsabil. Guvernul României a pierdut din vedere aceste valori şi, după ce Parlamentul a adoptat noul Cod Penal, în care suferinţa gravă pricinuită victimei nu mai este nici măcar incriminată penal, a definitivat această crimă. Cum? Obligând victimele să timbreze acţiunea, la valoare, pentru a putea cere de la firmele de asigurare despăgubirile garantate, în prealabil, printr-o lege specială ce priveşte poliţele RCA", spune răspicat avocatul Ciuraru.
Guvernul a pierdut din vedere valori ocrotite cu prioritate de orice stat responsabil