O lege care vizează serviciile de plată a fost adoptată în noiembrie, actul normativ adaptând în legislațiE o directivă europeană din 2015. Odată cu apariția noilor reguli, furnizorii de servicii de plată vor avea o serie de obligații suplimentare care au drept scop garantarea unor servicii de plată cât mai eficiente dar și protejarea confidențialității și îmbunătățirea securității datelor bancare ale clienților.

Aplicarea Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative beneficiază de o perioada de tranziție, ea urmând să intre în vigoare vineri, 13 decembrie, scopul ei fiind de a transpune Directiva Europeană 2015/2366, al cărei termen de implementare fusese depășit deja de România, potrivit avocatnet.ro

Una din principalele schimbări în privința serviciilor de plată este asigurarea unor măsuri mai stricte la accesarea și folosirea conturilor bancare. Prestatorii de servicii de plăți (băncile, entități non-bancare care oferă servicii de plată), vor trebui să se asigure că implementează „măsuri stricte de autentificare a clienților”, dacă aceștia își accesează contul de plăți, inițiază o operațiune de plată electronică sau întreprind orice acțiune, printr-un canal la distanță, care poate da naștere unui risc de fraudare a plății sau alte abuzuri.

Măsurile de autentificare vizează instrumente care conțin o combinație de cel puțin două din următoarele trei elemente, și anume cele care țin de cunoștințele și informațiile deținute de clienți (precum parole sau PIN-uri), cele ce țin de ce are clientul (de exemplu, telefonul sau un token), cele ce țin de persoana clientului (recunoaștere facială sau amprente).O altă măsură privește datele sensibile aferente plăților, acestea fiind date care vizează tranzacțiile financiare și unele date bancare ale persoanelor iar elementul caracteristic este că ele pot fi folosite în scopul fraudării. Entitățile care oferă servicii de plată vor fi obligate să limiteze cât mai mult posibil accesul la astfel de date.

O altă măsură vizează extinderea serviciilor bancare, cei care au conturi deschise la bănci putând să beneficieze de servicii legate de conturile respective de la terțe persoane iar băncile vor fi obligate să le permită acelor persoane accesul la infrastructurile lor privind baza de date referitoare la conturi. Consumatorii nu vor mai fi nevoiți să plătească anumite comisioane percepute de cei care fac comerț electronic.

Practic, comercianții obișnuiesc, de multe ori, să le impună cumpărătorilor să le suporte costurile pe care ei le au pentru folosirea unor servicii de plată. În schimb, consumatorii vor fi nevoiți doar să acopere comisioanele pe care ei le au, în baza relațiilor cu un furnizor de servicii de plată, odată ce legea va intră în vigoare. Pentru aplicarea legii a fost stabilită o perioada de tranziție. Astfel, există o perioadă de adaptare a contractelor la noile obligații, care trebuie să se facă până la 11 februarie 2020 urmând că până la 13 iunie 2020 firmele urmând să respecte în totalitate prevederile noii legi.

Te-ar putea interesa și: