Sistemul informatic din Sănătate, în comă. Mii de pacienți cu boli grave sunt în pericol

Sistemul informatic din Sănătate, în comă. Mii de pacienți cu boli grave sunt în pericol

De mai bine de o săptămână, medicii şi pacienţii din România au întâmpinat o problemă deosebită: nu au putut prescrie, respectiv primi reţetele, pentru că sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu a mers. Reprezentanţii CNAS susțin că sistemul nu a fost funcţional doar pe data de 3 mai, în rest, acesta funcţionează, dar cu fluctuaţii”. Curat românește!

În ultima săptămână, asiguraţii au făcut coadă la cabinetele medicilor, care nu au putut să le prescrie reţetele din cauza unor fluctuaţii ale sistemului informatic CNAS. „Eu sunt cu pacienţii la uşă din data de 2 mai. Le spun să mă sune în fiecare zi, sperând că se remediază problema. Comunicarea dintre noi şi Casa de Asigurări este tăiată. Şi atunci, noi am avea varianta să scriem reţetele offline. Eu pot să scriu o reţetă de mână pentru medicamente banale, de exemplu pentru Algocalmin, dar sunt boli, din Programele Naţionale, boli ale căror tratamente costă mii de euro pe lună şi care au regim special. Reţetele pentru astfel de boli se fac online, pentru că aceste medicamente se dau în baza unor dosare, pentru o categorie specială de bolnavi, şi mă refer aici la pacienţii cu scleroză multiplă, artrita psoriazică, boală crohn, psoriazis etc.”, ne-a explicat dr. Carmen Curea, medic dermatolog la Spitalul Colentina din Bucureşti.

 

Sunt pacienți care și-au ratat tratamentul

Ne puteți urmări și pe Google News

Mai departe, detaliat: „Noi facem o foaie de internare bolnavului, o foaie de zi, ca să fie inclus în calculatorul spitalului. Ataşat de foaia de zi, scriem, conform unor formulare din calculator, o reţetă electronică. Aceste reţete sunt raportate în timp real la Casa de Asigurări care decontează costurile, pentru ca pacientul să poată fi verificat. Medicamentele pentru pacienţii cu astfel de boli se numesc terapii biologice sau terapii imunologice şi au un protocol de administrare foarte precis, ele se fac la o săptămână, la trei săptămâni, la trei zile, iar spitalele le prescriu reţetele lunar. Situaţia este foarte gravă, pentru că suntem aproape la jumătatea lunii mai, iar aceşti pacienţi şi-au ratat tratamentul”, a încheiat dr. Carmen Curea.

 

„Fluctuații atipice” trimit medicii în offline

Contactat telefonic de Evenimentul Zilei, Augustus Costache, purtător de cuvânt la CNAS ne-a declarat: „Există nişte fluctuaţii atipice în acest moment, în sensul că timpul de răspuns este mai lung decât în mod normal, însă sistemul nu mai este blocat. Luăm în calcul să permitem nişte derogări pentru toată perioada asta, tocmai ca să se poată raporta şi dacă vor întâmpina probleme. Medicii pot emite reţetele şi offline. Dacă ne referim la acele medicamente cu protocoale terapeutice, medicul trebuie să completeze şi să trimită acel formular de protocol terapeutic”.

 

De ce a picat sistemul?

Potrivit CNAS, problemele tehnice apărute la sistemul informatic CNAS sunt cauzate de faptul că firma care se ocupa de mentenanţa acestuia a încetat colaborarea cu Casa de Asigurări: „Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiş- tii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionă- rii disfuncționalităților apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport. siui@casan.ro”.

 

Ce soluții propune CNAS

„Până la remedierea problemelor tehnice apărute, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim offline.

Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 - 42 din H.G. 155/2017:

- Serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate offline în perioada 07 mai 2018 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii mai 2018;

- Pentru validarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate offline, CNAS dezactivează următoarele reguli de validare:

a) „serviciul medical nu a fost raportat online în 3 zile lucrătoare” - pentru perioada 07 mai 2018 și până la remedierea PIAS;

b) „serviciul nu a fost semnat cu cardul” - pentru data de 10 mai 2018 și până la remedierea PIAS.

„În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate, care se publică pe pagina de web a CNAS”, informează CNAS.

Totodată, CNAS solicită furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora.

 

Asiguraţii s-au revoltat pe reţelele de socializare

„Din data de 2 mai nu mai funcționează sistemul informatic din sistemul de sănătate! Adică nu mai merge să dai cu cardul de sănătate la doctor, deci nu mai merge să-ți dea doctorul rețete compensate și alte chestii care țin de tratamentul unor oameni bolnavi. Unii atât de bolnavi încât ar putea să și moară dacă nu scot din buzunar câteva mii de euro ca să-și cumpere medicamentele respective la prețul pieței. (…) M-am dus cu foaia pe care am luat-o de la Casa de Sănătate, cum că persoana e asigurată. Abia mi-au dat medicamente, doar pentru o lună, nu pentru trei, cum se dă de obicei”, a scris jurnalistul Laurenţiu Ionescu într-un mesaj pe Facebook, revoltat de căderea sistemului informaţional CNAS