Sistemul informatic al CNAS, în colaps. Unii asiguraţi nu şi-au putut lua reţetele. Exclusiv EVZ
Editura Evenimentul si Capital

Sistemul informatic al CNAS, în colaps. Unii asiguraţi nu şi-au putut lua reţetele. Exclusiv EVZ

Autor: | | 0 Comentarii | 1964 Vizualizari

De mai bine de o săptămână, medicii şi pacienţii din România au întâmpinat o problemă gravă: nu au putut prescrie, respectiv primi reţetele, pentru că sistemul informatic CNAS nu a funcţionat. Reprezentanţii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate spun că sistemul nu a fost funcţional doar pe data de 3 mai, în rest, acesta funcţionează, dar cu fluctuaţii şi le solicită "furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora".

Purtătorul de cuvânt CNAS a declarat pentru Evenimentul zilei, că până la remedierea totală a problemelor, medicii pot prescrie tratamentele pacienţilor, offline.

În ultima săptămână, asiguraţii au făcut coadă la cabinetele medicilor, care nu au putut să le prescrie reţetele din cauza unor fluctuaţii ale sistemului informatic CNAS.

„Eu sunt cu pacienţii la uşă din 2 mai. Le spun să mă sune în fiecare zi, sperând că se remediază problema. Comunicarea dintre noi şi Casa de Asigurări este tăiată. Şi atunci, noi am avea varianta să scriem reţetele offline. Eu pot să scriu o reţetă de mână pentru medicamente banale, de exemplu pentru Algocalmin, dar sunt boli, din Programele Naţionale, boli ale căror tratamente costă mii de euro pe lună şi care au regim special. Reţetele pentru astfel de boli se fac online, pentru că aceste medicamente, se dau în baza unor dosare, pentru o categorie specială de bolnavi, şi mă refer aici la pacienţii cu screloză multiplă, artrita psoriazică, boală crohn, psoriazis etc. Noi facem o foaie de internare bolnavului, o foaie zi, ca să fie inclus în calculatorul spitalului. Ataşat de foaia de zi, scriem, conform unor formulare din calculator, o reţetă electronică. Aceste reţetele sunt raportate în timp real la Casa de Asigurări care decontează costurile, pentru ca pacientul să poată fi verificat. Medicamentele pentru pacienţii cu astfel de boli se numesc terapii biologice sau terapii imunologice şi au un protocol de administrare foarte precis, ele se fac la o săptămână, la trei săptămâni, la trei zile, iar spitalele le prescriu reţetele lunar. Situaţia este foarte gravă, pentru că suntem aproape la jumătatea lunii mai, iar aceşti pacienţi şi-au ratat tratamentul”, ne-a declarat Carmen Curea, doctor dermatolog la Spitalul Colentina din Bucureşti.

Contactat telefonic de Evenimentul Zilei, Augustus Costache, purtătorul de cuvânt CNAS ne-a declarat că în acest moment există fluctuaţii atipice ale sistemului informatic al Casei de Asigurări la care se lucrează, însă acesta acesta nu mai este blocat. Până la remedierea totală a problemelor, acesta spune că medicii pot prescrie offline reţetele şi să le raporteze ulterior la Casa de Asigurări.

„Există nişte fluctuaţii atipice în acest moment, în sensul că timpul de răspuns este mai lung decât în mod normal, însă sistemul nu mai este blocat. Luam în calcul să permitem nişte derogări pentru toată perioada asta, tocmai ca să se poată raporta şi dacă vor întâmpina probleme. Medicii pot emite reţetele şi offline. Dacă ne referim la acele medicamente cu protocoale terapeutice, medicul trebuie să completeze şi să trimită acel formular de protocol terapeutic”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt CNAS.

De ce a ce a picat sistemul informatic CNAS?

Potrivit unui comunicat de presă, problemele tehnice apărute la sistemul informatic CNAS se datorează faptului că firma care se ocupa de mentenanţa acestuia a încetat colaborarea cu Casa de Asigurări.

„Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncționalităților apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro”, se arată comunicatul de presă CNAS

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Sănătate

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate