Pe 30 decembrie 2007, Didina Grama (58 de ani) a aprobat decolarea unei aeronave Boeing 737 care avea ca destinaţie Sharm el Sheik (Egipt), fără să se asigure că pista aeroportului „Henri Coandă” e liberă. A fost doar la un pas de producerea unei catastrofe. Avionul a tamponat o maşină de întreţinere, iar cei 117 pasageri au văzut moartea cu ochii. O singură persoană a suferit vătămări corporale.
Oamenii au stat mai multe ore în aeroport, până când au fost preluaţi de o altă aeronavă pentru a fi transportați spre destinaţie. Unii dintre ei au refuzat să mai plece. Aeronava era asigurată pentru zece milioane de dolari, iar maşina pentru 48.416 de lei. O parte dintre pasagerii din aceea cursă au dat în judecată compania Tarom, cerând despăgubiri de câte 520.000 de euro. Tribunalul Bucureşti a respins cererile. Acum, la Judecătoria Buftea se judecă un proces privind latura civilă a accidentului, iar 88 de persoane s-au constituit părți civile.
Directivă, se pare, prea grea pentru angajaţi
Cu o zi înainte, pe 29 decembrie 2007, Dispeceratul tehnic al administratorului aeroportului a cerut ca în pauzele de trafic să fie curățate lămpile de semnalizare de pe pista „08 R”.
În ziua accidentului, echipele de întreținere a balizajului au contactat Turnul de Control pentru a obţine aprobarea de lucru, la ora 10.59. Unul dintre operatorii aerieni și-a dat acordul și a detaliat: timpul estimat, între 1 și 3 ore, și timpul de eliberare a pistei estimat, 30 de secunde. La ora 11.08, echipele au cerut acordul de a intra, iar operatorii au mai multe discuții în turnul de control. (Costin Mocanu: Uite, l-au pus aicea, e pe pistă, da?/ Didina Grama: Ce-i pe pistă?/ Costin Mocanu: Balizajul!/ Didina Grama: A intrat?). Este momentul în care Didina Grama este informată că pe pistă au intrat echipele de întreținere.La ora 11.23, cursa ROT 3107 a solicitat aprobarea de rulare până la poziția de așteptare „08 R”.
După, avionul a fost trans ferat către Grama. În acel moment, femeia își întreabă colegii: Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”. Răspunsul colegului său a fost: „Păi trebuie să știi că e Alpha, că așa mi-a zis el”. Potrivit procurorilor, la ora 11.26, Grama Didina a autorizat decolarea aeronavei, fără să se asigure că pista este liberă.
Nu a recunoscut faptele
Potrivit procurorilor, comandantul aeronavei ROT 3107 a fost pus în imposibilitate de a evita mașina echipei de întreținere. Aeronava rula cu aproximativ 100 de km/oră și avea o vizibilitate, datorită condițiilor metorologice, de doar 100 de metri pe orizontală. De altfel, la ora 11.26.56, unul dintre piloți întreabă: „Ce flash-uie în față?”. După patru secunde aeronava lovește mașina de balizaj. În fața procurorilor, Didina Grama nu a recunoscut săvârșirea faptelor și a spus că și-a îndeplinit corect atribuțiile de serviciu. Ea a arătat că era afectată de un deces în familie, iar în ultima jumătate a anului activitatea la muncă a fost sporadică cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică, concedii medicale). Judecătorii care au dat decizia de condamnare a Didinei Grama au motivat condamnarea de un an de închisoare cu suspendare. „Curtea apreciază că pedeapsa aplicată pentru săvârșirea infracţiunii deduse judecăţii este suficientă şi necesară în raport de natura infracţiunii, de persoana şi conduita inculpatei, de circumstanţele efective şi concrete în care a fost săvârşită fapta,” au motivat judecătorii.