Singapore Airlines preia primul Airbus 380

Airbus si Singapore Airlines au inaugurat ieri o noua era in aviatia civila prin preluarea de catre operatorul orasului-stat asiatic a aeronavei A380, cel mai mare avion de linie din lume.

Cunoscuta ca lider mondial in privinta serviciilor pentru pasageri, Singapore Airlines si-a dotat A380-ul la standarde de lux suprem, cu cabine private, fotoliile cele mai mari si sistemele de divertisment cele mai sofisticate.

Singapore Airlines primeste A380-ul cu o intarziere de doi ani, ceea ce a dus la pierderi de miliarde pentru producatorul paneuropean. EADS, compania-mama a Airbus, se mai confrunta si cu un scandal legat de posibile tranzactii ilegale ale actiunilor sale la ordinul unor fosti directori ai companiei.

In ciuda acestor factori, atmosfera in Toulouse era festiva, iar Chew Chon Seng, directorul executiv al Singapore Airlines, a declarat ca A380 devine „noua regina a cerurilor”, detronand modelul Boeing 747. Pana ieri, asa-zisul Jumbo Jet a fost cel mai mare avion de linie de la lansarea sa, in 1969.

Britanicul Julian Hayword a platit 73.000 de euro pentru doua bilete, vrand sa intree in istorie odata cu  primul zbor al celui mai mare avion din lume pe ruta Singapore-Sydney .

Trei clase, 500 de locuri

Spre deosebire de „cocoasa” Boeingului 747, Airbusul A380 are doua punti pe toata lungimea fuzelajului si poate transporta peste 800 de pasageri daca ar fi configurat intr-o singura clasa de confort. Majoritatea liniilor aeriene estimeaza insa ca vor pune in jur de 500 de locuri in A380, in trei clase.

Pe langa dimensiunile impresionante - varful ampenajului vertical ajunge la nivelul etajului opt al unui imobil, in timp ce doua balene albastre ar avea loc in interiorul fuzelajului -, aeronava A380 incorporeaza multiple inovatii in privinta impactului ecologic.

Gigantul zburator are nevoie de numai 3 litri de combustibil pentru a transporta un pasager pe o distanta de 100 de kilometri, iar cele patru motoare Rolls-Royce Trent 900 ale sale sunt cu mult mai silentioase decat cele ale aeronavelor care circula la ora actuala.

Intarzierile de doi ani in livrarea A380-ului au fost cauzate de unele defecte de proiectare care au facut ca sutele de kilometri de cablu din fiecare avion sa nu se potriveasca asa cum ar fi trebuit. Rezultatul:  pierderi de miliarde de euro, dar si un impuls pentru Airbus, obligat sa vanda mult mai multe avioane decat prevazuse initial, inainte sa-si poate recupera cele 18 miliarde de dolari cheltuite pe dezvoltarea A380-ului.

A350, abia in faza de proiect

In timp ce programul de livrare a modelului A380 pare sa revina la normal, producatorul paneuropean se confrunta cu probleme in lansarea modelului A350, cel menit sa concureze cu aeronava 787 Dreamliner a companiei Boeing.

Dezvaluit lumii in luna iulie, Boeingul 787 s-a bucurat de un succes enorm si beneficiaza de peste 800 de comenzi. Desi este foarte probabil ca livrarea sa sa intarzie cateva luni bune, Dreamlinerul 787 va intra in servicii de linie cu mult inaintea modelului A350, care nu exista inca decat pe plansa de proiectare a inginerilor Airbus.

In loc sa concureze direct cu A380 printr-o noua versiune a Jumbo Jetului 747, Boeing a pariat cu Dreamlinerul 787 pe cererea pentru avioane mai mici, dar capabile sa zboare direct intre aeroporturi secundare ale lumii. Modelul A380 reflecta convingerea Airbus ca liniile aeriene vor continua sa aduca pasageri in marile aeroporturi ale lumii, de unde „balena zburatoare” A380 ii va transporta pe distante intercontinentale.

RESTRUCTURARE

Airbus are nevoie de o structura mai supla

Aeronava A380 a fost salutata de liderii politicii ai Uniunii Europene ca un exemplu de cooperare de succes in Uniune - la proiect au contribuit peste 6.000 de ingineri din tari ca Franta, Germania, Marea Britanie si Spania.

Cu toate acestea, multi analisti subliniaza ca structura companiei, pe criterii de nationalitate si nu de competenta sau ratiuni comerciale, se afla la baza dificultatilor cu care se tot confrunta Airbus. Pentru a-si realiza potentialul, Airbus trebuie restructurat intr-o formula mai supla, in care competenta angajatilor sa primeze in fata nationalitatii lor, spun expertii.