Sindicaliștii acuză: Statutul polițistului, modificat cu încălcarea Constituției. Ce spune Avocatul Poporului

După ce, ani la rând, sindicatele au cerut modificări la Statutul Polițistului, legea fundamentală a polițiștilor a fost modificată peste noapte. Oamenii legii acuză, însă, că Ordonanța de Urgență care modifică Legea nr. 360/2002 a fost aprobată cu încălcarea Constituției

După ce Guvernul României a anunțat promulgarea unei Ordonanțe de urgență care modifică Statutul polițistului, mai mulți lideri de sindicat au acuzat faptul că, prin unele prevederi nou apărute se încurajează abuzurile. Mai mult, Sindicatul Național al Agenților de Poliție (SNAP) anunță că ordonanța nu a respectat pașii legali pentru promulgare iar actul normativ s-ar fi aprobat cu încălcarea Constituției, care prevede, la articolul  115, punctul 5 cum se procedează în cazuri excepționale.

În schimb, Guvernul motivează adoptarea acestei OUG având în vedere instituirea stării de urgență.

Concret, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 268 din 31.03.2020, a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, mai exact de modificare și completare a Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului.

În opinia SNAP, însă, ordonanța a fost adoptată fără a parcurge toti pașii privind avizarea de către toate autoritățile interesate în aplicarea acesteia respectiv, Consiliul Economic și Social precum și Consiliul Legislativ, astfel cum prevăd dispozițiile  art. 2, alin. 1 coroborat cu cele ale art. 5, lit. a  și art. 6 din Legea nr. 248/2013,  precum și ale art. 9 din Legea nr. 24/2000.

În exclusivitate pentru evz.ro, vicepreședintele SNAP, Viorel Șeicaru, a transmis principalele măsuri care îi vizează pe polițiști...

Astfel, conform noilor modificări din Statutul polițistului s-a stabilit:

  • polițistul va putea fi delegat pe orice altă funcție chiar dacă aceasta nu este corespunzătoare postului ocupat, fără acordul său;
  • polițistul va putea fi detașat pentru un interval de 12 luni, fără acordul său;
  • polițistul va fi obligat să intre în concediu de odihnă, dacă șeful său apreciază astfel;
  • polițistul va putea fi sancționat fără să mai fie consultat Consiliul de disciplină;
  • polițiștii față de care s-a dispus cercetarea disciplinară vor fi cercetați în termen maxim de 5 zile și se stabilește maxim 1 zi pentru ca polițistul să își poată formula apărarea;
  • inspectorul șef va putea dispune destituirea din poliție a oricărui polițist, fără consultarea Consiliului de Disciplină;
  • se dublează termenul de prescripție a răspunderii disciplinare de la 1 an la 2 ani, în condițiile în care în Codul Muncii termenul de prescripție este de 6 luni;
  • polițistul va putea fi cercetat disciplinar și sancționat chiar și în situația în care nu își va putea exercita dreptul la apărare, de exemplu pe durata concediului medical;
  • dispoziția de sancționare va produce efecte de la emiterea ei, chiar dacă aceasta a fost contestată.

„Prin O.U.G. 36/2020 ministerul transformă politiștii în adevărati iobagi legați de glia numită MAI! Mai exact, le acordă șefiilor de unităti putere absolută cu privire la delegarea, detașarea, schimbarea programului de muncă cercetarea disciplinară a acestora și nu în ultimul rând pensionarea lor chiar și în momentul când au atins vârsta prevăzută de lege”, a transmis Viorel Șeicaru.

Liderul de sindicat arată că „invocarea stării de urgență nu dă dreptul celor de la putere să ignore legea fundamentală a României, respectiv Constituția, unde, la art. 115, punctul 5 se precizează modalitatea în care se poate proceda în cazuri excepționale”.

Viorel Șeicaru a explicat ce prevede Constituția, în acest caz…

Intervenția Avocatului Poporului

La art. 115, punctul 5 din Constituția României se arată:

Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

Proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate.

Legat de acest aspect, SNAP a mai precizat:

„Constituția României nu este facultativă, iar încălcările drepturilor polițiștilor nu pot fi justificate nici măcar de o stare de urgență, iar normele legale referitoare la transparența decizională, dialogul social, se asigură în conformitate cu gradul de urgență. Doar în România Starea de Urgență genereaza anticipativ măsuri coercitive pentru polițiști, mai ales, câtă vreme polițiștii se află-n linia întâi la datorie și n-au fost semnalate abateri de la conduita profesională”.

SNAP a mai precizat că, pe principiul enunțat de sindicat, „Avocatul Poporului a semnalat acest derapaj numit „modificare legislativă” printr-un comunicat, pe site-ul instituției, înţelegând că situaţia de urgenţă necesită adoptarea unor decizii rapide și apreciază că o reducere a termenelor prevăzute de legislaţia privind transparenţa decizională ar răspunde cerinţei de proporţionalitate şi rezonabilitate a măsurii, iar nu o îngrădire totală a acestui drept”.

În opinia Avocatului Poporului, activarea de către România a art. 15 din CEDO nu suspendă drepturile omului, ci permite doar luarea unor măsuri derogatorii „în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu contravină altor obligaţii care decurg din dreptul international”.

Intervenția Guvernului

Modificarea statutului poliţiştilor şi statutului militarilor a fost anunțată, vinerea trecută, de Ionel Dancă, şeful Cancelariei premierului.

„Au fost instituite reglementări care să întărească disciplina ierarhică în cadrul acestor instituţii şi pentru a reglementa situaţia unor angajaţi care trebuie în această perioadă să fie la dispoziţia instituţiilor de ordine şi siguranţă publică, în vederea combaterii efectelor epidemiei cu coronavirus”, a anunţat Ionel Dancă. Potrivit acestuia, prin Ordonanţa de urgenţă se întrerup concediile de odihnă pentru personalul acestor instituţii, se iau măsuri pentru asigurarea continuităţii programului de lucru. Totodată, detaşarea personalului în vederea efectuării misiunii se va face obligatoriu fără acordul angajatului şi, de asemenea, se suspendă prevederile legate de pensionare anticipată pentru personalul din aceste instituţii pe perioada stării de urgenţă.

Iată cum motivează Guvernul României adoptarea acestei ordonanțe.

Guvernul motivează adoptarea acestei OUG având în vedere instituirea stării de urgență, ținând cont de necesitatea intensificării eforturilor în vederea executării misiunilor pe domeniul ordine și siguranță publică/situații de urgență, precum și a altor misiuni cu caracter special determinate de specificul situației de criză pe fondul răspândirii epidemiei COVID-19.

Astfel, în opinia Executivului, toate aceste aspecte pot constitui o vulnerabilitate a modului de intervenție a structurilor implicate în asigurarea ordinii și siguranței publice/situațiilor de urgență, vizând faptul că situațiile descrise reclamă responsabilități instituționale, care nu pot fi amânate, pentru adaptarea la cerințele operative.

„Luând în considerare faptul că lipsa unor instrumente juridice produce consecințe negative în privința funcționarii instituțiilor statului și, implicit, afectează capacitatea de asigurare a unui grad de securitate adecvat pentru cetățeni, intervine așadar obligația autorităților statului de a înlătura această vulnerabilitate printr-o intervenție legislativă care să asigure funcționalitatea prevederilor statutare”, se arată în expunerea de motive a OUG nr. 36/2020.