În cadrul unui proiect cu finanțare europeană, Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu va organiza cursuri 1.400 de profesori din toate ciclurile școlare. Profesorii vor învăța să utilizeze platformele e-learning și să lucreze mai eficient cu copiii cu dizabilități.
9,56 milioane de lei este valoarea unui proiect al Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu în cadrul căruia vor fi organizate și cursuri de formare profesională destinate unui număr de 1.400 de profesori din întreaga țară. Proiectul este derulat în parteneriat cu Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați și beneficiază de finanțare europeană prin intermediul POSDRU 2007 – 2013. Perioada de implementare a proiectului denumit „e-Mentor: Dezvoltarea de competenţe şi abilităţi TIC şi Mentorat educaţional al persoanelor cu dizabilităţi, pentru profesori” este mai 2014 – octombrie 2015. ”Demersul universitarilor sibieni urmăreşte creşterea nivelului abilităţilor, competenţelor şi informării cadrelor didactice din învăţământ cu privire la Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC), metode interactive de e-learning şi lucrul cu persoanele cu dizabilităţi. Toate aceste competenţe şi abilităţi ar urma să fie utilizate în mod extensiv în activitatea didactică din întreaga ţară, în scopul îmbunătăţirii rezultatelor procesului educaţional, precum şi creşterea accesului persoanelor cu dizabilităţi la educaţie”, se arată într-un comunicat de presă.
Profesori selecționați din toate ciclurile școlare
Proiectul celor de la ULBS a fost lansat în cursul zilei de joi. ”Cadrele didactice vor fi selecționate atât din învățământul preuniversitar, cât și din cel universitar. Este un grup țintă care cuprinde învățământul primar, gimnazial, liceal, tehnic și universitar. Selecția cadrelor didactice se va face pe principiul «primul venit, primul servit». Înscrierea va fi făcută prin intermediul unui portal care urmează a fi creat. Cei 1.400 de profesori pot veni din toate regiunile țării”, a declarat Daniel Mara (foto), managerul proiectului. Rectorul ULBS, Ioan Bondrea, arată că proiectul este unul important atât prin valoare, cât și prin obiective. ”Prin acest proiect trecem de la faza de a discuta despre copiii cu dizablități la a face ceva concret pentru ei. Dincolo de obiectivele și etapele acestui proiect sper ca aceste lucruri să se întâmple: să creăm un acces facil copiilor cu dizabilități la procesul educativ, să le oferim aceleași condiții de educație precum și celorlalți copii”, a declarat Bondrea. Anul acesta, Universitatea condusă de Bondrea a semnat aproximativ 22 de proiecte cu finanțare europeană, a căror valoare totală se ridică la aproximativ 35 de milioane de lei.
Tehnologii insuficient utilizate
Iniţiativa Universităţii ”Lucian Blaga” din Sibiu vine în contextul în care, potrivit ultimelor studii în domeniu citate de reprezentanții proiectului, profesorii continuă să utilizeze prea puţin platformele e-learning. Astfel, dacă 70% dintre cadrele didactice folosesc TIC cel puţin săptămânal pentru a printa materiale, 64% pentru pregătirea cursurilor, 58% pentru e-mail cu colegii, doar 33% o folosesc pentru comunicarea e-mail cu elevii, 21% utilizează proiectoare video pentru lecţii si doar 13% utilizează platforme e-learning. ”Tocmai de aceea, proiectul derulat de ULBS îşi propune să creeze cadrelor didactice competenţe practice de utilizare a TIC şi e-learning, dar şi competenţe de mentorat al persoanelor cu dizabiltăti, printre altele”, arată reprezentanții ULBS.
Cursuri la Sibiu și Galați
Cursurile de formare profesională urmează a fi organizate atât la Sibiu, cât și la Galați, în fiecare centru urmând a fi pregătiți câte 700 de cadre didactice. ”Credem în educația incluzivă, care vizează integrarea tuturor persoanelor în cadrul comunității, de la persoanele cu dizablități, până la cele cu potențial înalt, dar care au dezavantaje sociale sau materiale. Proiectul nostru are ca țintă persoanele cu dizabilități, dar suntem convinși că toate cadrele didactice vor folosi experiența primită în cadrul acestor cursuri față și celorlalte categorii de elevi”, mai arată managerul proiectului, Daniel Mara.