Show-urile importate nu garantează succesul

Parcursul emisiunii "Fabrica de staruri“ în România demonstrează că nu tot ce vine din străinătate devine lider de audienţă.

Show-ul "Fabrica de staruri", produs după "Operation Triumph", un format apreciat în străinătate şi destinat în mare parte tinerilor, nu a avut parte de succesul aşteptat şi în ţara noastră. Concursul este o coproducţie România - Republica Moldova, difuzat simultan pe TVR 1 şi postul moldovenesc Prime TV. Concursul a avut, pe 17 martie, un debut de 335.000 de telespectatori pe TVR 1, potrivit Pagina de Media. Show-ul prezentat de Marius Vizante a luat-o, apoi, pe un traseu descendent, din punct de vedere al audienţelor. Cea de-a doua ediţie a strâns în faţa televizorului 238.000 de telespectatori din întreaga ţară. Peste Prut, în 2010, "Fabrica de staruri“ a fost lider de audienţă. Concursul a avut, iniţial, o cotă de audienţă de 35% pentru ca, mai apoi, să ajungă până la 57%, potrivit cotidianului moldovenesc "Timpul". Mai mult, primele două sezoane ale show-ului au înregistrat recorduri de audienţă, conform site-ului Fabrica de staruri. Finala a avut nu mai puţin de 1.400.000 de telespectatori. "Unul dintre motive poate fi structura concursului: jumătate dintre concurenţi sunt din Republica Moldova. Cât de interesant poate fi acest lucru pentru români?", a fost explicaţia editorului Pagina de Media, Petrişor Obae. "Pe de altă parte, înaintea lansării, emisiunea nu a beneficiat de o promovare foarte bine susţinută. În general, talent show-urile sunt promovate foarte intens, pentru a aduce pe scenă cât mai mulţi concurenţi talentaţi. Din păcate, emisiunea nu a beneficiat de o asemenea promovare. Şi au mai fost probleme de semnal, remediate în prima ediţie", ne-a mai declarat editorul. Un alt exemplu al paradoxului formatelor cumpărate, de succes în străinătate, însă nu şi în România, este showul difuzat de Antena 1, "X Factor". Concursul a pornit, pe 17 septembrie 2011, cu o audienţă de 652.000 de telespectatori. Emisiunea a avut punctul maxim la 849.000 de telespectatori, două săptămâni mai târziu. Însă, cifrele au oscilat. Pe 17 decembrie, telespectatorii din mediul urban au preferat să urmărească filmul "Norbit", difuzat de PRO TV în detrimentul concursului. "X Factor" a acumulat atunci doar jumătate din telespectatorii iniţiali. "Nu poţi să lansezi un show cu o promovare de o săptămână". Lipsa expunerii ar putea fi unul dintre motivele audienţelor, crede Petrişor Obae