Va raspunde dr. Paula Irimia, psiholog.
Am un baietel in clasa I. Problema este ca el se misca lent cand se trezeste dimineata si intarzie deseori la scoala. Daca il grabesc, e si mai derutat. Cum ar trebui sa procedez? Alexandra Stefanescu, cadru medical, Cluj-Napoca Ritmul adultilor este mult mai rapid decat al copiilor, si a le cere micutilor sa se adapteze acestuia inseamna sa-i suprasoliciti. Ii cereti sa fie rapid si eficient: „Trezeste-te!”; „Du-te si spala-te!”; „Imbraca-te!”; „Treci la masa!” - insa nu uitati ca pustii au o dificultate psihomotorie in a face totul in ritm alert si au o alta notiune a timpului.
Pentru a se incadra in timp, unii parinti il imbraca, ii leaga sireturile, ii fac patul, ii fac ordine in camera. Aceasta nu-l ajuta pe copil sa invete cum sa se ocupe de el, sa fie eficient si autonom, sa-si insuseasca obligatiile cotidiene.
O activitate (exemplu - imbracatul) trebuie fragmentata in mai multe actiuni: „Imbraca haina”, „Inchide nasturii”, „Ia-ti sosetele”. Inclusiv trecerile de la o activitate la alta se fac cu multa delicatete. Copilul va avea astfel timp sa anticipeze si sa se incadreze intr-un anumit ritm.
Ii puteti spune, de exemplu: „Eu pregatesc masa, tu ai zece minute pentru a termina cu imbracatul”. Nu-l treziti brusc si nu-l grabiti dimineata! Mai bine treziti-l cu un sfert de ora mai devreme. Dar faceti acest lucru cu multa blandete; rezervati timp pentru o mangaiere, un cuvant de alint, un mic joc.