Este vorba despre numerele naţionale scurte interne, care au forma 12vx(y), 13vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 17vx(y), 18vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88vx, 96vx(y) – 99vx(y) şi sunt disponibile pentru utilizatorii unor servicii de telefonie. Prin aceste numere clienţii beneficiază de diverse servicii cu valoare adăugată, cum ar fi suport tehnic, imagini şi sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), horoscop, concursuri şi jocuri sau anumite aplicaţii ce pot fi descărcate pe telefonul mobil.

De multe ori utilizatorii nu îşi dau seama că, prin faptul că au apelat, au trimis un SMS sau au răspuns la un SMS primit de la un astfel de număr, s-au abonat ori au solicitat anumite servicii pentru care, în general, sunt taxaţi suplimentar. Înainte de a se abona sau de a solicita astfel de servicii, utilizatorii ar trebui să acceseze website-ul operatorului lor de telefonie pentru a se informa atât cu privire la tarifele percepute, cât şi cu privire la modalitatea prin care pot afla mai multe detalii despre aceste servicii.

Apelurile sau SMS-urile către numerele naţionale scurte interne sunt, de cele mai multe ori, taxate cu un tarif mai mare decât cel practicat pentru un apel/SMS în reţea sau local, nefiind scăzute din minutele sau SMS-urile incluse în abonamente/extraopţiuni. Costurile suplimentare apar pe factura de telefonie mobilă în cazul posesorilor de abonamente sau sunt direct scăzute din creditul disponibil, în cazul celor care au cartele preplătite.

Numerele naţionale scurte interne sunt utilizate de către operatorii de telefonie în vederea oferirii unor servicii specifice de reţea pentru abonaţii proprii (precum servicii de relaţii cu clienţii sau cost control) sau a unor servicii cu valoare adăugată. La rândul lor, operatorii pot aloca acest tip de numere, în vederea furnizării de servicii cu valoare adăugată, unor furnizori de servicii de conţinut cu valoare adăugată, caz în care operatorul de telefonie oferă doar posibilitatea tehnică de a primi/transmite SMS-uri sau apeluri, precum şi facturarea serviciilor de conţinut.

Operatorii de telefonie au obligaţia de a publica pe paginile proprii de internet numerele de acest tip pe care le utilizează sau pe care le-au alocat furnizorilor de servicii de conţinut, tipurile serviciilor cu valoare adăugată care se furnizează prin intermediul acestora, tarifele aplicabile, precum şi modalităţile prin care utilizatorii pot obţine informaţii sau pot depune reclamaţii cu privire la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere. ANCOM poate interveni numai în situaţia în care operatorii de telefonie nu publică pe pagina de internet proprie aceste informaţii.

De la începutul anului 2014,  Autoritatea a primit 5 reclamaţii pe acest subiect, după ce în anul 2013 au fost înregistrate 13 astfel de reclamaţii, în creştere faţă de anii precedenţi. Până la finalul anului 2014 un grup de lucru format din reprezentanţi ai ANCOM şi ai furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice va elabora un Cod de conduită care va detalia şi informaţiile pe care furnizorii de servicii de telefonie au obligaţia să le pună la dispoziţia utilizatorilor cu privire la tarifele aplicate pentru serviciile oferite prin intermediul numerelor naţionale scurte interne.

Mai multe detalii despre tarifarea serviciilor de telefonie prin intermediul secţiunii InfoCentru din website-ul ANCOM. Tot aici sunt disponibile informaţii despre alte categorii de numere taxate la un tarif mai mare decât cel practicat pentru un apel/SMS în reţea sau local, precum numerele cu tarif special de forma 09xx xxx xxx, prin care sunt oferite diverse servicii de conţinut (de exemplu, divertisment, jocuri, informaţii generale sau concursuri telefonice).

Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.