Aceste concluzii îngrijorătoare au fost publicate de serviciul de informații militare olendez,  Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD).

În primul rând, arată raportul MIVD, nu există nici un dubiu că Rusia a dezvoltat o rachetă ale cărei caracteristici încalcă Tratatul privind forțele nucleare intermediare (IFN), semnat de Moscova și Washington în 1987, notează Opex 360. Dar, în raportul publicat recent, MIVD nu se arată surprins pentru că această dezvoltare a rachetei, de altfel ca toate acțunile Rusiei la periferia NATO, sau ca în sud-estul Ucrainei, se înscriu „într-o tendință care durează de peste zece ani”.

 

Astfel, estimează MIVD, „imaginea care apare este îngrijorătoare”, în măsura în care Rusia încarnează „ o amenințare contra intereselor aliaților și europenilor”, amenințare care ia mai multe forme, via operațiuni hibride, spionaj și cyberspionaj.

Totul însoțit de o „modernizare și o expansiune a armamentului convențional rusesc”.

 

Raportul avansează că strategia, concepția Rusiei în materie de securitate se bazează pe „o abordare cu sumă zero”, adică pentru ca securitatea Rusiei să se îmbunătățească, trebuie ca cea a „adversarilor” (sau cel puțin a țărilor pe care le percepe ca atare) să se deterioreze. Prin urmare, Moscova lucrează "pentru a slăbi drastic structura europeană de securitate", spune MIVD. Dincolo de ruperea tratatului IFN, Kremlinul consideră că o serie de țări din Europa de est, inclusiv membre NATO (cum este cazul României), ar trebui să facă parte din sfera de influență a Moscovei.

 

Asfel, se arată în raportul MIVD, Moscova „desfășoară deja mijloace”, în special în domeniul operațiunilor hibride, „pentru a-și atinge acest obiectiv”.

 

Pentru moment, notează raportul, nu ar fi în intenția Kremlinului de a recurge la mijloace strict militare pentru a-și atinge obiectivele. Cu toate acestea „este îngrijorător faptul că, spre deosebire de zece ani în urmă, Rusia are mijloacele militare de a lansa și desfășura o operațiune cu obiective geografice limitate împotriva NATO”.

 

„În ultimul deceniu, Rusia și-a îmbunătățit considerabil forțele convenționale și nucleare, atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ” , și, "la nivel regional ea dispune nu numai de mai multe resurse", dar și de resurse „mai variate”.

„Prin urmare, va fi dificil pentru Occident să găsească un răspuns adecvat la acțiunile rusești, în principal, dar nu exclusiv, în domeniul militar ", spune raportul MIVD.

 

Pentru serviciul de informații militare din Olanda, Rusia dispune de mai multe atuuri pe care le poate pune pe masă, între care și o anumită superioritate militară. „Echipamentul forțelor militare rusești este uneori mai modern de celor ale NATO”, iar militarii ruși sunt „mai bine antrenați”. Un alt atu este capacitatea de a exersa presiuni politice, de a lua dicizii rapide și posibilitatea de a concentra trupe pe flancul estic al NATO în „foarte scurt timp”.

La acestea se adaugă capacitatea cu care forțele rusești se pot desfășura în regiunea Baltică și cea a Mării Negre.

 

Pe de altă parte, raportul MIVD avansează că Moscova „poate amenința să folosească arme tactice și, eventual,  chiar să le folosească în scopuri demonstrative pentru a forța partea adversă să vină la masa negocierilor sau să atace (Alianța).

 

Raportul își arată îngrijorările și cu privire la „cyberarsenalul rusesc” care permite efectuarea de operațiuni de sabotaj, spionaj și dezinformate, cu „un ciclu de planificare scurt”.

Acestea fiind spuse, MIVD crede că Rusia va fi prudentă în acțiunile sale față de Europa.

Cel puțin atâta timp cât Statele Unite o vor asigura că o vor apăra, dacă este necesar.

În realitate, totul va depinde de forța legăturii transatlantice. „Rusia nu va lansa o operațiune militară împotriva NATO numai dacă consideră că un interes vital pentru securitatea sa este imediat amenințat sau dacă liderii săi cred că este posibil să prevină un răspuns concertat din partea NATO. Acesta este locul unde războiul hibrid joacă un rol important ", continuă MIVD.

 

În fine, raportul olandez dezvăluie și că, via societățile militare private din Rusia, Kremlinul se implică în afara zonelor sale de interes tradiționale, precum în Africa, America latină și în regiunea Asia-Pacific. Iar aceasta urmărește „în principal susținerea regimurilor, partidelor și tendințelor care sprijină direct și indirect agenda rusească”.

 

 

 

Te-ar putea interesa și: