Va raspunde Cristian George Pop, inginer.
De ce nu se incalzeste motorul? Indiferent de temperatura mediului ambiant, incalzirea motorului pana la regimul termic normal ramane o cerinta importanta. Ideal ar fi ca atingerea acestui prag sa nu depaseasca cateva zeci de secunde. Admitem ca un plafon de 90-95 grade Celsius pentru lichidul de racire asigura indeplinirea cerintelor de consum si fiabilitate.
Distingem doua aspecte ale fenomenului: cel care depinde de modul (stilul) de conducere si cel care tine de starea tehnica a sistemului. Tentatia de a porni motorul in sezonul rece si de a-l incalzi stationand creste durata deplasarii, poluarea mediului si consumul de combustibil, dar ne indeparteaza de telul propus. Incalzirea rapida a motorului si chiar reducerea uzurii componentelor sale se obtin prin rulajul cu viteza redusa si utilizand treptele inferioare ale cutiei de viteze. Dupa atingerea temperaturii nominale, incalzirea si dezaburirea habitaclului vor fi mai eficiente, sporind confortul si siguranta personala.
Termostatul poate ramane blocat in pozitia deschis sau intredeschis. Lipsa etansarii in zona sa creste durata de incalzire a motorului datorita deschiderii circuitului mare al sistemului si trecerii lichidului de racire prin radiatorul de racire. Functionarea continua sau comandarea anticipata a electroventilatorului reduc regimul termic (vezi senzor temperatura lichid, termocuplu, releu comanda, calculator motor). Daca alimentarea se face prin carburator, nu uita de starea tehnica a „petei calde” si comutarea clapetei de admisie in pozitia „iarna”. In cazul existentei unor defectiuni ale sistemului auxiliar de folosire a caldurii reziduale a motorului, incalzirea sa devine problematica.