Editura Evenimentul si Capital

SENATUL EVZ. Transalpina, o investiţie absurdă

sorin123
Autor: | | 43 Comentarii | 3703 Vizualizari

Zis şi drumul ţăranilor care vor să spună că au fost în excursie la munte, în adidaşi Mike şi trening mov, sau al gospodinelor extaziate de „natura patriei” care pun pe Facebook 100 de poze trase de pe bordul BMW-ului cu număr de Ruse, Transalpina e un drum naţional inutil ce suie la 2150m pentru un trafic care nu există, de la Novaci la Obârşia Lotrului şi apoi către Transilvania; sau, atâta cât este în sezon şi weekenduri, produce doar daune pentru mediu şi nimic altceva.

###În rest, stă închis jumătate de an şi trebuie întreţinut cu costuri mari când se redeschide. Este sub-standard în multe secţiuni, fiind lipsit de marcaje, parapeţi şi având o geometrie ce nu permite accesul autocarelor sau maşinilor de marfă (nu că ar avea ele de ce să vină pe aici). Pe traseu nu e nimic interesant de văzut decât şoseaua în sine, care şerpuieşte peste nişte păşuni, oferind motoristului satisfacţia oarecum platonică de a fi urcat la cel mai înalt punct din ţară pe un drum naţional asfaltat şi a povesti apoi vecinilor despre asta. Această investiţie a fost contractată în mare viteză de CNADNR sub mandatul dizidentului Ludovic Orban, în 2008; a fost realizată de firma lui Neluţu Iordache (omul cu avionul); şi a costat 380 milioane Euro. Cu banii ăştia făceai două centuri ocolitoare în jurul unor municipii care nu le au şi astfel gâtuie traficul pe segmente de drum european (Bacău, Slatina, etc). Sau, cu 10% din costuri reparai DN7A care urcă pe Lotru la noua şi excelenta pârtie de schi de la Vidra, un drum normal, util şi pentru localităţile din zonă şi care poate sta deschis tot timpul anului, fiind pe o vale. Şi pentru ce s-a făcut Transalpina? Pentru că aveau diverşi burtă-verde regionali viloace-pensiune la Rânca – un loc oribil, un fel de Pipera montană unde nu-i recomandabil să călcaţi – începute înainte de criză pe Sapard şi intrate în faliment după, deci în mare disperare după vad comercial. După cum ştie lumea din zonă, drumul a fost prima oară deschis şi pavat în 1938, fiind inaugurat de Carol al II-lea. Era o perioadă când şi prin alte părţi de Europă se construiau şosele aşa-zis strategice pe creste de munţi: vezi celebrul Grossglockner în Austria, care are şi un mic muzeu ataşat, sau alte asemenea; de fapt toate au fost în primul rând scheme de investiţii publice anti-criză, după concepţia de atunci. Numai că asta se petrecea acum 80 de ani iar de atunci s-au învăţat o grămadă de lecţii din greşeli pe care în Europa nu le mai repetă nimeni azi. Ideile despre trafic rutier şi promovarea turismului s-au schimbat cu totul. Ceauşescu a fost ultima fosilă care îşi închipuia că şoselele pe vârfuri de munţi au ceva strategic în ele şi se ferea ca naiba de autostrăzi puse firesc pe loc larg, să mergă tot creştinul pe unde are treabă, de teamă ca nu cumva să ne invadeze mai uşor ruşii cu tancurile. Aşa că rămâne întrebarea: când CNADNR stă cu banii drămuiţi şi se plânge că n-are cu ce cofinanţa proiectele europene, sau programul naţional de reabilitare de DN, teoretic unul bun, dar întârziat, cine a dat aprobare-fulger să se cheltuie 380 milioane pe o aberaţie care merge de nicăieri, nicăieri, nu figura şn ordinea de priorităţi, pe care n-a existat consultare şi nici vreun studiu serios de impact economic? Răspunde cineva? Nu cred: când mă uit cum se leagă ecologiştii cu cravata roşie de câte un tei scorburos ce stă să cadă peste taraba cu kebab din Obor, sau şi dau unlike lu’ imperialistu’ Verheugen, dar nu zic nici cârc la ăştia 100km care taie degeaba Parângul şn două, admiraţia mea pentru Orban&comp creşte şi mai mult. Citește și alte editoriale de același autor:
  • SENATUL EVZ. Clientelism politic local: care guvern s-a purtat cel mai rău?
  • SENATUL EVZ. Bugetul UE şi laşitatea politicienilor de pretutindeni
  • Se poate scăpa de presa-ciomag?
  • SENATUL EVZ. Ponta e sub Boc pe criterii de performanţă
Participă, alături de cititorii din comunitatea evz.ro, la dezbatere. Primul SITE DE ȘTIRI din România în care TU esti PARTENER egal cu JURNALIȘTII Jurnaliştii şi cititorii, parteneri egali Vezi mai jos opiniile cititorilor despre acest editorial și comentariile pe tema propusă dezbaterii și SPUNE ȘI TU ce părere ai!

Mai ceva ca un film erotic! Nicolae si Elena Ceausescu au facut dragoste cu MARTORI! Au povestit exact cum s-a intamplat!

Pagina 1 din 1


Tag-uri: editorial



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Opinii EVZ

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI