SENATUL EVZ: Prioritati

Rodica Culcer: "In arsita verii, din praful drumului, Romania reala si catastrofala a inceput sa se proiecteze tot mai amenintator pe fundalul disputelor politice meschine."

O vedem pe autostrazile rusinoase, care nu-si merita numele, in maldarele de gunoaie acumulate cu buna-stiinta, in taberele infestate cu bacili periculosi din care copiii nu vor sa plece si nici parintii sa-i ia, si, mai ales, o vedem in scoli - pentru ca acolo se faureste viitorul natiei.

Ce viitor poate avea insa o natie tot mai prost pregatita intr-o lume in care cunostintele avansate sunt singura garantie a prosperitatii? Deocamdata suntem vidanjorii Europei Occidentale, muncitorii ei necalificati, lautarii si cersetorii marilor capitale. Intrebarea este daca asta vrem sa si ramanem.

Dimensiunile reale ale perspectivelor sumbre ce se prefigureaza reies dintr-o serie de rapoarte si studii facute publice in ultima vreme. Din studiul elaborat de Fundatia Soros cu privire la sistemul universitar romanesc, aflam ca aproape jumatate (43%) din studenti doresc sa plece din tara dupa terminarea studiilor, ceea ce inseamna ca proportia si asa redusa (10%) de specialisti cu studii universitare risca sa se reduca simtitor.

In Bulgaria, populatia cu studii universitare este de doua ori mai mare decat in Romania. Cuplata cu declinul demografic constant, slaba apetenta pentru studii superioare va duce la scaderea populatiei scolare si studentesti la cote de avarie, dupa cum arata Raportul comisiei prezidentiale prezentat pe 12 iulie.

Din punct de vedere al performantei stiintifice, este deja stiut faptul ca niciuna dintre universitatile romanesti nu a fost inclusa in clasamentul Shanghai al celor mai performante universitati pe plan mondial, iar cele mai bune universitati de care dispunem ar trebui sa-si sporeasca productia stiintifica de 7-8 ori pentru a putea aspira la acest statut - obiectiv greu de atins, atata vreme cat majoritatea cadrelor didactice recunosc ca au si un al doilea serviciu.

O buna parte a studentilor au si ei un loc de munca, ceea ce inseamna ca studiul ocupa un loc secundar in preocuparile lor. La Oxford, studentilor li se interzice sa fie angajati pe perioada studiilor. Mi se va raspunde desigur, de la galerie, cu obisnuitul cliseu „Romania nu e Anglia”. Sigur ca nu este.

Este tarisoara noastra draga, secatuita de conducatori corupti si incompetenti, in care, in spatele perdelei de fum a lozincilor politice, inegalitatile sociale se adancesc: numai 11% din studenti provin din mediul rural. Restul fac parte din familii urbane cu venituri medii sau mari.

Ale lor sunt si marile sanse in viata, facilitate de accesul la o pregatire universitara de calitate mai buna. Iata cum, in loc sa fie un factor generator de sanse, care sa le ofere tinerilor din familii si zone defavorizate posibilitatea de a-si depasi conditia, invatamantul perpetueaza si intareste inegalitatile tot mai flagrante din societatea romaneasca. 

Desi nu avem universitati de stat competitive la nivel international, avem in schimb o puzderie de universitati private, la care predau cu sarg oameni politici de vaza pe plan local si national. Ele nici macar nu pot aspira la un loc decent intr-un clasament intern, darmite intr-unul international.

De fapt, nici nu-si propun asemenea obiective, ci doar sa ofere unor mediocritati afiliate politic posibilitatea de a obtine un titlu sau o diploma in baza careia sa ocupe apoi un important post in administratia publica in special in judete. Cum altfel ar fi ajuns profesor doctor Nicolae Mischie, de pilda?

Declinul pronuntat al calitatii invatamantului asociat cu declinul demografic genereaza probleme economice pe termen lung, inclusiv incertitudinea asigurarii platii pensiilor in anii ce vin, deoarece vor fi tot mai putini salariati si tot mai prost pregatiti, adica cu venituri reduse sau medii.

O astfel de situatie si o astfel de perspectiva ar trebui contracarate cu strategii nationale concrete, pe termen lung. Inutil sa precizam ca ele nu exista. Raportul comisiei prezidentiale pentru analizarea si elaborarea politicilor din domeniul educatiei si cercetarii este un prim pas.

Soarta sa va fi definitorie pentru viitorul tarii: daca, in loc sa fie dezbatut cu buna-credinta si transformat in politici efective, va fi ingropat de o fronda politica oarba, atunci sansele de dezvoltare durabila a acestei tari pe termen lung se vor reduce semnificativ. Vom oferi insa Europei o sansa: sa nu-si piarda vidanjorii, lautarii si cersetorii de sorginte daco-romana.