Secretul din spatele unui miracol: Cum devenit Tesla cea mai mare companie de automobile din lume

Secretul din spatele unui miracol: Cum devenit Tesla cea mai mare companie de automobile din lume

Tesla, condusă de extravangantul Elon Musk, a depășit recent pragul de 100 de miliarde de dolari capitalizați la Bursă.

Tesla a devenit un colos în doar 17 ani. Constructorul de mașini electrice a depășit Volskwagen la Bursă și valorează mai mult decât General Motors și Ford.

Interesant este că, în timp ce marii constructori istorici produc milioane de mașini pe an, Tesla abia dacă fabrică 500.000.

Totuși, banca Morgan Stanley a numit-o „cea mai importantă companie de automobile din lume”, iar Donald Trump a spus despre Elon Musk că este un „geniu”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Musk nu a fondat Tesla, el este cel care a construit-o.

Tesla a fost întemeiată pe 1 iulie 2003 de către doi prienteni ingineri, Martin Eberhard și Marc Tarpenning, care dădusesră lovitura în 1998, producând un cititor de cărți electronice.

Numele de Tesla a fost dat în cinstea inventatorului motorului cu inducție.

Ebergard, care consilia în acea vreme constructorii de mașini privind noua legislație ce limita emisiile poluante în California, intenționa la început să achiziționeze start-up-ul AC Propulsion, care fabricase un model de mașină sport, Tzero.

Înainte de Tesla, mașina electrică era considerată ca un „gadget”, mai ales din cauza obstacolelor în dezvoltarea bateriilor cu plumb.

General Motors tocmai renunțase la mașina sa electrică sport EV1, în ciuda investiției de peste un miliard de dolari.

Dorin o mașină puternică, rapidă și mai puțin poluantă, Eberhard s-a orientat către bateriile cu litiu-ion și motorul cu inducție, scrie La Tribune.

Când Tesla a pătruns în industria de automobile, aceasta se schimbase: tot mai multe sarcini erau încredințate subcontractorilor, în vreme ce constructorii nu se mai ocupau decâtde asamblarea pieselor, de concepția motorului, de vânzări și de marketing.

Tesla decide și ea să se asocieze cu alte companii, în speță firma britanică Lotus, pentru a evita costurile mari. Ea folosește șasiurile Lotus pentru a construi primul său vehicul, Roadster, și se asociază cu AC Propulsion pentru sistemul de transmisie.

Între timp se schimbă și politicile de mediu. Multe țări sau orașe introduc un sistem bonus/malus pentru a încuraja reducerea emisiilor din partea constructorilor de mașini.

Acordul de la Paris din 2015 a accelerat lucrurile, iar militanții pentru mediu și mișcările lor radicale – Greta Thunberg sau Extinction Rebellion – au jucat în favoarea lui Musk.

Tesla a devenit celebră deoarece promitea mașini electrice de vârf de gamă la prețuri considerate acceptabile, dar și prietenoase pentru mediu.

Tesla s-a lansat oficial în 2006, convocând toate celebritățile de la Hollywood, care au fost rugate să vină cu carnetele de cecuri.

Livrările au început abia în 2008, deoarece Tesla acumulase mai multe probleme (mânerele portierelor, scaunele, schimbarea materialelor compozite...).

Aceste întârzieri l-au determinat pe Elon Musk să se implice în companie și să preia controlul.

În august 2007, Martin Eberhard era debarcat.

(În martie 2004, Eberhard se întâlnise cu Musk la o conferință despre spațiul cosmic. Peste o săptămână, acesta investea 7,5 miliarde de dolari în Tesla Motors.)

Musk, care îndeplinea funcția de președinte al Consiliului de Administrație, îmbracă costumul de director general în octombrie 2008.

La fel ca Trump, el alege Twitter drept canal favorit de comunicare direct cu clienții.

(De pildă, într-un mesaj din 12 ianuarie, Musk le spunea clienților că mașinile Tesla vor putea în curând vorbi cu ei.)

În 2010, Musk pune Tesla pe bursă. În 20212, compania valora doar 4 miliarde de dolari.

Dar promisiunile lui Musk de a schimba concepția despre automobil hipnotizează piețele, în ciuda excentricităților sale. Cum a fost atunci când a fumat marijuana în direct, când a declarat război controlorului american al Bursei (SEC) sau a afirmat că vrea să retragă Tesla de la cotație, deși nu avea banii să o facă.