O să încep cu o mențiune specială pentru U.M.-uri de presă, tip G4 Media, Spot Media și Digi24, care se bat cu pumnii în piept când vine vorba despre deontologia jurnalistică. Dar care l-au ignorat pe Nicușor Dan aproape toată campania electorală, favorizând-o implicit pe Gabriela Firea. Deci, auspiciile sub care începuse această campanie nu erau deloc favorabile lui Nicușor Dan.

Recitește: Nicușor Dan, atacat dur de CTP și „Coloneleasa”!

Stând de vorbă cu mai mulți oameni care au lucrat în campania lui Nicușor Dan, vă pot prezenta un tablou complet al oamenilor care au contribuit la victoria sa.

Strategul din Umbră

În primul rând ceea ce nu se știe este faptul că șeful de campanie al Primarului General ales a fost nimeni altul decât Ludovic Orban. Din primul moment, de când premierul l-a luat pe Nicușor Dan și l-a desemnat candidat al partidului. Mai ales că USR-PLUS se pregătea să-l arunce peste bord pentru Vlad Voiculescu. Astfel, Ludovic Orban a forțat mâna cuplului Barna-Cioloș, împingând spre o alianță PNL-USR în București. O mișcare politică riscantă, care putea să-l coste președinția PNL.

Ulterior apărea la minim 1-2 evenimente pe săptămână alături de Nicușor Dan și tot el l-a dus de mânuță pe noul primar al Capitalei ca să ia binecuvântarea de la Klaus Iohannis. Din informațiile furnizate de sursele din campania electorală, toată strategia lui Nicușor Dan a fost făcută de Ludovic Orban și el era decidentul și sfătuitorul din umbră al primarului ales, în timp ce Dacian Cioloș și Dan Barna au fost mai mult absenți. De parcă nu ar fi vrut să câștige 🙂

Tot Orban s-a asigurat că Nicușor Dan are tot ce-i trebuie din punct de vedere financiar în perioada de precampanie și a deschis pușculița PNL pentru asta.

Nici nu avea de ales: Orban și-a luat prin suprindere chiar și propriul partid când a renunțat la un candidat al PNL la Primăria Capitalei, Rareș Bogdan sau Violeta Alexandru și l-a ales pe Nicușor Dan. O înfrângere la Primăria Bucureștiului ar fi fost greu de gestionat pentru Ludovic Orban. Nici acum nu se poate vorbi despre o victorie în toată regula, întrucât PNL București a avut un scor foarte slab comparativ cu scorul politic de la nivel național, iar Nicușor Dan ar trebui să stea lipit de PNL dacă vrea să-i întoarcă lui Orban favoarea.

Rolul USR-PLUS, minor în timpul campaniei

USR-PLUS și PNL București au asigurat sprijinul logistic pentru distribuirea de pliante, flyere, broșuri. De cele mai multe ori uitate prin sediile de partid sau aruncate pe stradă – știu din experiența mea de consultant politic cât de inutile sunt – dar cineva trebuia să o facă și pe asta. În rest, fiecare a tras pentru echipa sa, drept dovadă diferența de scor dintre cele două partide, în favoarea USR-PLUS, mult mai prizabil în București.

Un mare minus pentru organizarea de partid la nivelul secțiilor: scandalul legat de fraudele reclamate de Clotilde Armand și Cristian Băcanu ar fi putut fi închis rapid, cu o mult mai bună gestionare a reprezentanților în secțiile de votare. Acum, PSD a întors jocul și acuză USR că a vrut să fraudeze alegerile în Sectorul 1, 2 și 5.

O fostă ziaristă EvZ și conferințele de presă în stradă

Cu un peisaj media mofturos și cu bugete de publicitate generoase oferite de Primăria Capitalei, un rol important a fost jucat de fosta ziaristă EvZ, Andreea Udrea, care se ocupa și de comunicarea PNL și al cărei rol a fost să gestioneze strategia în mass-media și aparițiile lui Nicușor Dan. Intuiția ei de ziarist și consultant s-a văzut chiar de la prima conferință a lui Nicușor Dan post-pandemie din stradă, cea la care și-a făcut apariția omul Gabrielei Firea, Aurelian Bădulescu.

Acest element a fost inedit și îi aparțin Andreei Udrea. Conferințele de presă în stradă, peste tot prin București, au fost o marcă a campaniei lui Nicușor Dan. Ceea ce a contrastat puternic cu mediile securizate și puternic controlate în care a preferat să apară Gabriela Firea. Ieși în stradă, provocând reacția PSD, Nicușor Dan și-a asumat un risc și care a ridicat „temperatura” în campania electorală. Mizând pe greșelile copilărești ale PSD: conferința cu Bădulescu și scena dulapului, cea cu mașinile de salubrizare care l-au stropit pe Nicușor Dan, apariția Oanei “Sparanghel” și a protestatarilor pro-PSD încercând să împiedice desfășurarea unor evenimente de campanie.

După episodul cu înregistrările cu ”Câinele”, echipa lui Nicușor Dan a apelat la strategia folosită și de Traian Băsescu în campaniile din 2004 și 2009. Atac la Antena 3 și România Tv, în completarea războiului cu Gabriela Firea. Nu se discuta veridicitatea lor, ci se punea în discuție rolul jucat de presă, arătată cu degetul ca fiind cel puțin partizană. Construind o realitate pe placul suporterilor și oferindu-le argumente pentru lipsa dezbaterilor în campania electorală.

Consultanții fugarului Plahotniuc

Suportul de comunicare a fost gestionat de Răzvan Săndulescu și Cătălin Dumitru, consultanți politici trecuți prin multe. Cu o experiență vastă, de la PNL la PSD. Cei doi s-au ocupat de comunicarea fugarului Vlad Plahotniuc, pe vremea când acesta stăpânea Republica Moldova, a premierului PSD Viorica Dăncilă când devenise exemplu de analfabetism funcțional în politică, dar și a Alinei Gorghiu, pe vremea când aceasta conducea PNL. Clienți dificili, cu probleme de imagine majore, dar generoși…

Oricum aportul celor doi a fost mai mult funcțional, strategia fiind stabilită, așa cum spuneam în debutul articolului, de către Ludovic Orban. Cei care nu au lucrat cu el înțeleg mai greu ce stil are actualul premier. Preferă un grup mic de oameni, își urmărește (doar) ideile sale și este extrem de tenace. Nu întotdeauna îi iese, dar în acest caz a luat tot caimacul.

Campania lui Nicușor Dan s-a intensificat după episodul cu înregistrările legate de celebrul “Câine”, acuzațiile la adresa Gabrielei Firea au mers înainte, iar expunerea lui Nicușor Dan în mediul online a crescut semnificativ. Nici nu se putea altfel: n-ai mitinguri, ai pandemie, n-ai de partea ta o bună bucată din media.

Dar te ajută din umbra lipsa apei calde și inaugurarea Podului Ciurel – cei mai buni agenți electorali ai lui Nicușor Dan.

Problema apei calde în București. Nicușor Dan a dat cea mai cumplită veste: M-am convins din nou…

Dar campania s-a încheiat, începe o nouă campanie! Dacă rezultatul de la București și alegerile locale vor avea vreun efect asupra scorului de la parlamentare și a configurației noului Guvern, vom vedea de-abia pe 7 decembrie.