SCANDAL în curtea Ministerului FONDURILOR EUROPENE. Aşa ceva NU s-a mai ÎNTÂMPLAT. Vezi DOCUMENT

SCANDAL în curtea Ministerului FONDURILOR EUROPENE. Aşa ceva NU s-a mai ÎNTÂMPLAT. Vezi DOCUMENT

Fapt fără precedent în istoria accesării fondurilor europene, 80% din proiectele depuse pe axa POCU 4.1/4.2 au fost respinse la faza A de evaluare, potrivit chiar datelor de la Ministerul Fondurilor Europene.

Niciodată în istoria fondurilor europene, POSDRU, nu s-a mai înregistrat un asemenea grad de respingere în faza A a proiectelor. În spaţiul public a apărut o Notă Internă pe care directorul AMPOCU a transmis-o către evaluatori în timpul procesului de evaluare. În aceasta Notă Internă, la paginile 5 si 6 sunt descrise elementele pentru care trebuiau să se solicite clarificări și aspectele pentru care nu puteau fi respinse proiectele. Mulţi dintre aplicanţi au remarcat că exact pentru aspectele respective nu li s-au solicitat clarificări și proiectele au fost respinse. Notă Internă nu poate fi adusă în discuție într-o contestație oficială, dar, spun experţii în fondurile europene, multă lumea va contesta în instanță evaluarea proiectelor considerând că prin Nota Internă a fost viciat procesul de evaluare și au fost adăugate, ulterior, criterii de evaluare.

Exeperţii care contestă evaluarea au transmis următoarea scrisoare deschisă tuturor autorităţilor cu atribuţii în domeniu:

Către

Ne puteți urmări și pe Google News

Domnul Sorin Grindeanu - Prim-ministrul României

Doamna Sevil Shhaideh - Ministrul Devoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene

Doamna Rovana Plumb - Ministru Delegat pentru Fonduri Europene

Doamna Corina Creţu - Comisar European pentru Politici Regionale

Comisia europeană

Mass-media

 

Ref: Dezastrul  privind evaluarea proiectelor privind dezvoltarea comunităţilor marginalizate

Evaluarea proiectelor 4.1/4.2 a fost viciata masiv de catre AMPOCU prin nota interna privind abordarea unitara a procesului de evaluare, nota semnata de directorul AMPOCU Vladimir Rovintescu. Conform notei transmise evaluatorilor, AMPOCU stia de existenta problemelor privind nefunctionalitatea sistemului informatic mysmis dar nu au fost cerute clarificari pentru documentele care lipseau din sistemul informatic. In plus, anumite documente au fost omise in mod intentionat de la solicitarea clarificarilor. Prin aceasta nota interna AMPOCU  expune Romania actiunilor in instanta chiar cu riscul de a fi blocate proiectele POCU deoarece devine clara favorizarea anumitor aplicanti si dezavantajarea altora din moment ce nu a solicitat clarificari decat selectiv desi era cunoscuta nefunctionalitatea sistemului informatic mysmis. Nota interna reprezinta un important suport pentru formularea contestatiilor privind maniera in care au fost evaluate proiectele cat si pentru viitoare actiuni in instanta ale aplicantilor indreptate impotriva autoritatilor. Respingerea unui procent de 80% din proiectele depuse reprezintă un eşec care trebuie asumat de autorităţile române, eşec care necesită demisia conducerii AMPOCU şi evaluarea corecta a proiectelor respinse.

În urma evaluării proiectelor 4.1/ 4.2 privind comunităţile marginalizate s-au constatat următoarele:

Ministerul Fondurilor Europene şi Direcţia Generală Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman nu au respectat prevederile ghidurilor elaborate şi lansate chiar în cadrul acestor autorităţi privind durata şi modalitatea de evaluare a proiectelor. Ghidurile stipulau maxim 20 de zile pentru evaluarea proiectelor, dar au trecut 6 luni şi 5 zile până la furnizarea rezultatelor.

Proiectele 4.1 şi 4.2 au fost cele mai complexe deoarece au inclus măsuri integrate. Un proiect include peste 400-500 de pagini. Sistemul informatic în care s-au încărcat proiectele nu a fost funcţional, astfel încât s-au pierdut documentele depuse şi evaluatorii au respins proiectele datorită lipsei documentelor. Evaluarea  a fost subiectivă deoarece evaluatorii au avut libertatea să decidă dacă solicită sau nu clarificări, fapt foarte grav deoarece nu s-au asigurat şanse egale pentru toţi aplicanţii.

Evaluatorii nu au solicitat clarificări privind documentele lipsă (declaraţiile de eligibilitate) sau informaţii incomplete, deşi acest fapt este stipulat în Ghidul Orientări generale, în ghidul Condiţii specifice şi în Metodologia de evaluare a proiectelor.

La semnalele repetate transmise de către experţi, autorităţile nu au oferit niciun răspuns.

La singura întâlnire în decursul unui an de zile autorităţile au minţit flagrant aplicanţii deoarece niciuna din chestiunile discutate nu s-au pus în practică în modul convenit în cadrul discuţiei. Mai mult decat atat, reprezentanţii autorităţilor au declarat că apelurile 4.1/ 4.2 nu vor face obiectul unei alte lansari de proiecte şi exista posibilitatea să se aloce mai multi bani pentru proiectele depuse deja.

In comunicatul de presa din data de 21 martie AMPOCU recunoaste ca ghidul solicitantului a avut numeroase erori, fapt pentru care va fi lansat un nou ghid si va fi lansata o noua linie de depunere proiecte. Asta desi au fost respinse 249 de proiecte deja realizate.

Atitudinea autorităţilor este sfidătoare şi contrară absorbţiei fondurilor europene din moment ce au fost respinse proiecte pentru aspecte minore care putea face obiectul clarificărilor sau corecţiilor financiare. Mai mult decat atât, jignirile aduse proiectelor depuse se remarca din comunicatul de presa AMPOCU in care se mentionează că doar proiectele care au trecut de faza A a evaluarii „ sunt adaptate nevoilor reale, au un nivel ridicat de maturitate, calitate și potențial de creștere a nivelului de trai în comunitățile marginalizate”. Formularea este malitioasa si jignitoare la adresa miilor de experti care au lucrat luni de zile la elaborarea proiectelor 4.1/4.2, timp de săptămâni pentru culegerea datelor din comunităţile marginalizate şi ale căror proiecte au fost respinse pe motivul lipsei unor documente din sistem ( desi AMPOCU recunoaste ca sistemul nu a fost funcţional) sau al unor erori de calcul minore (care putea face obiectul solicitării clarificărilor sau aplicării unor corecţii financiare).

Dezastrul este cu atat mai mare cu cat au fost solicitate clarificari pentru anumite aspecte ale proiectelor depuse, dar au fost respinse proiectele pentru alte aspect (cum ar fi faptul ca anumite documente nu au fost scanate corespunzator si nu se vedeau bine in sistemul informatic sau un evaluator consider eligibil un proiect, alt evaluator îl consider neeligibil şi totuşi proiectul este respins).

Prin respingerea a 249 de proiecte intr-un mod netransparent au fost afectate 249 de comunitati marginalizate care insumeaza peste 250 000 de persoane aflate în saracie extremă, daca avem în vedere faptul ca fiecare proiect a avut un grup tinta de peste 1000 de persoane. Relansarea apelului inseamna o bataie de joc la adresa muncii expertilor care au elaborate proiectele 4.1/4.2 din moment ce aceste proiecte au fost respinse pentru aspect minore sau pentru documente lipsa ori pentru documente deja expirate la data evaluarii.

Aplicantii solicita:

  • Demisia/demiterea urgenta a conducerii AMPOCU pentru incompetenta, vicierea rezultatelor evaluarii prin imixtiunea nepermisa in activitatea evaluatorilor si schimbarea criteriilor de evaluare in mod contrar prevederilor Regulamentelor europene, prevederilor ghidurilor Orientari generale si conditii specifice precum si metodologiei de evaluare, chiar cu riscul ca Romaniei sa-i fie blocat POCU din cauza actiunilor in instanta care vor fi formulate de aplicantii dezavantajati;
  • Evaluarea corecta a proiectelor respinse, solicitarea de clarificari exprese pentru toate documentele si informatiile care lipsesc din sistemul informatic sau care au fost eronat formulate si care au constituit motiv de respingere a proiectelor (desi conducerea AMPOCU avea cunostinta de deficientele sistemului informatic, conform circularei interne) si corijarea erorilor de calcul inerente elaborarii unui proiect de asemenea complexitate;
  • Suplimentarea fondurilor alocate proiectelor 4.1/4.2 deja lansate, avans in vedere ca majoritatea proiectelor au fost realizate profesionist (asa cum a fost stipulat in discutia din data de 27.02.2017 de la sediul MFE) in loc sa fie relansat apelul de proiecte, fapt care ar duce la intarzierea nepermisa a implementarii proiectelor 4.1/4.2;
  • intalnire urgenta cu ministrul fondurilor europene Rovana Plumb, solicitare formulată deja prin scrisoarea deschisa nr. 12347 din data de 6 martie 2017. Intalnirea este utila pentru a identifica metode de rezolvare a situatiei proiectelor depuse pentru apelurile 4.1/4.2 cat si pentru a eficientiza deblocarea, contractarea si implementarea proiectelor deja depuse.
  • Instalarea unei conduceri performante la nivelul AMPOCU, conducere care sa asigure optimizarea absorbtiei fondurilor europene in domeniul POCU prin introducerea unor ghiduri cu precizari clare, debirocratizare in ceea ce priveste numarul enorm de documente cerute in faza de elaborare si depunere a proiectelor si o comunicare transparenta si civilizata la adresa aplicantilor si beneficiarilor fără de care nu se poate vorbi de absorbţie.