Şeful Poliţiei Române a dat un "tun" de 100 milioane de euro. Chestorul Gheorghe Popa a avizat mărirea parcului auto al instituţiei pe care o conduce prin achiziţionarea a peste 1.800 de maşini, la preţ de câte o garsonieră.
Cei peste 78.000 de euro plătiţi, din bani publici, pentru o Dacia Logan, ca şi „preţul corect“ de peste 600.000 de euro, achitat pentru o autospecială de intervenţie, sunt justificaţi de oficialii poliţiei prin costul exorbitant al echipamentelor speciale montate pe autovehicule. Motivaţia este susţinută şi de Bogdan Savin, patronul firmei Ager Leasing IFN, care a furnizat autospecialele.
Peste 113.000.000 de euro, mai exact 426.421.496 de lei. Atât a plătit Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), din bani publici, pentru 1.836 de autospeciale, în mare parte Dacia Logan, al căror preţ - ce variază între 19.000 şi 78.750 de euro - este destul de greu de justificat acum chiar şi de chestorul principal Gheorghe Popa, cel care a avizat şi semnat cele 28 de contracte de achiziţie, atribuite - cu o singură excepţie - societăţii Ager Leasing IFN, unul dintre „clienţii“ fideli ai Ministerului Internelor (MI).
Ieri, achiziţiile făcute de Poliţia Română au scurtat brusc şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), stârnind noi dispute între preşedintele Traian Băsescu şi membrii cabinetului Tăriceanu. Concret, Băsescu l-a acuzat pe Cristian David că a intenţionat să acopere „neregulile“ prin validarea lor în CSAT. Băsescu a luat foc
„Erau nişte materiale care s-ar fi vrut validate în CSAT pentru a masca neîndeplinirea programelor de modernizare. Am considerat că nu trebuie să patronez o disociere de gestiune“, a explicat ulterior preşedintele, dând drept exemplu achiziţia de către Interne a 2.136 de automobile pentru care dotările au costat, pe hârtie, „de vreo trei ori mai mult decât maşina“.
Băsescu a susţinut că documentele „nu trebuie aprobate în CSAT până la lămurirea diferenţelor de preţ între maşină şi echipamente“ şi a avertizat că va „sesiza instituţiile statului“, între care a admis, ironic, că se vor număra şi Internele.
În replică, premierul Călin Popescu- Tăriceanu a precizat că „asistăm la un joc politicianist, în care Traian Băsescu nu face decât să se comporte ca un preşedinte al unui partid politic şi foloseşte două instituţii, preşedinţia şi CSAT-ul, pentru a crea un subiect artificial în preajma campaniei electorale“.
La scurt timp, oficialii de la Interne au arătat că ministrul David şi-a trimis Corpul de Control la IGPR să verifice contractele de achiziţie a autospecialelor. Potrivit unor surse din minister, raportul de control cerut de ministru este aproape finalizat şi va fi trimis, zilele acestea, Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
În ciuda reacţiilor stârnite de contractele pe care le-a semnat, chestorul Popa nu a putut fi contactat pentru a da explicaţii. Oficialii IGPR au precizat însă că acesta este în spital, „din cauza unei boli cronice la stomac“. Logan de 67.000 de euro pentru Poliţia Rutieră După cum a precizat oficial IGPR, contractele care poartă semnătura şefului Poliţiei Române, chestorul Gheorghe Popa, au fost încheiate cu Ager Leasing (27 de contracte) şi cu Ţiriac Leasing (un contract), în urma unei licitaţii deschise, criteriul de atribuire fiind „preţul cel mai scăzut“.
Concret, potrivit IGPR, patrulele de Poliţie Rutieră vor primi 392 de autospeciale Dacia Logan, la un preţ de 67.000 de euro bucata. În acelaşi timp, Loganul pentru Poliţia Rurală - similar cu cel achiziţionat, în 2006, de fostul şef al poliţiei, chestorul Dan Valentin Fătuloiu, cu 12.000 de euro - a fost cumpărat cu 49.500 de euro.
În fine, cea mai costisitoare autospecială Logan, achiziţionată de IGPR cu 78.750 de euro, este cea dotată cu laborator criminalistic. De altfel, oficialii poliţiei explică diferenţa de peste 68.400 de euro dintre preţul de bază al maşinii şi suma achitată chiar prin aceste dotări. „În procente, distribuirea sumelor se prezintă astfel: valoarea autovehiculelor: 27,4% din valoarea totală; valoarea echipamentelor: 53,9%; cheltuieli leasing, asigurări, rovinietă - 16,2%, revizii şi inspecţie tehnică periodică - 2,5%“, explică IGPR. Autospecială de intervenţie de peste 600.000 de euro
Pe lângă Logan, poliţia a cumpărat autospeciale BMW 330 XD, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volkswagen Transporter, Mitsubishi, Opel Vectra, Mercedes Vito, Nissan Pathfinder, Opel Astra, Skoda Octavia, precum şi patru autobuze Scania 310.
Deşi cel mai scump BMW de tipul celor achiziţionate de poliţie costă puţin peste 45.000 de euro, IGPR a plătit pentru o autospecială - dotată cu sisteme de monitorizare şi supraveghere a traficului, sisteme de monitorizare audio-video a echipajului, etilometru şi aparate ce pot recunoaşte, din mers, numere de înmatriculare - 112.000 de euro. Şi asta în ciuda faptului că - după cum au precizat oficialii poliţiei - BMW-urile vor fi folosite, în primul rând, la însoţirea coloanelor oficiale.
De asemenea, o autospecială Mercedes Vito a fost achiziţionată de IGPR cu 130.620 de euro.
Prin comparaţie, din contractele de achiziţie ale Poliţiei de Frontieră rezultă că această structură a Internelor a plătit pentru acelaşi model de autospecială, tot de la Ager Leasing, doar 49.000 de euro. „Bijuteria“ achiziţiilor făcute de IGPR de la Ager Leasing o reprezintă, fără doar şi poate, o autospecială de intervenţie, pentru care s-au plătit 2.399.065,34 de lei. Adică 636.610 euro. (A contribuit Anca Simina)
Bogdan Mihail Savin ia banii
Sumele plătite de Poliţia Română pentru maşinile supraevaluate ajung în conturile lui Bogdan Mihail Savin, patronul firmei Ager Leasing IFN. El are o variantă proprie: „Livrarea autospecialelor de poliţie presupune transformarea caroseriei, a instalaţiei electrice etc., a autovehiculelor de bază, integrarea echipamentelor specifice, precum şi omologarea produselor de către producător. (...) Autospecialele corespund întru totul cerinţelor din documentaţia de atribuire, având dotări specifice de ultimă generaţie, necesare pentru asigurarea integrării României în spaţiul Schengen (...) Nu îl cunosc pe Nicolaie Berechet. (fost şef al IGPR - n.r.)“, a declarat Savin.
SUPRAEVALUARE
Dacie Logan la preţ de garsonieră
Cu banii cheltuiţi de IGPR pentru achiziţionarea de noi autospeciale Dacia Logan, se puteau cumpăra unele dintre cele mai scumpe maşini de lux, de la Nissan la Mercedes CLK.
Potrivit datelor furnizate de IGPR, cele mai ieftine Loganuri plătite de instituţia condusă de chestorul Gheorghe Popa au costat 19.109 euro. Risipa de bani publici a devenit evidentă în momentul în care Poliţia Română a virat 78.750 de euro în contul firmei Ager Leasing IFN pentru un Logan Van. Şi au fost cumpărate 301 astfel de autoturisme.
Un BMW costisitor
Mai mult, IGPR a achiziţionat şi 34 de automobile BMW 330d. Preţul practicat de Automobile Bavaria, dealerul autorizat BMW şi Mini în România, pentru un astfel de model este de 44.863 de euro, cu TVA inclus. Cu toate acestea, poliţia a scos din buzunarul public 112.054 de euro pentru un singur exemplar - descris drept „autospecială de patrulare pentru poliţia rutieră“.
Cu aceşti bani, poliţiştii români puteau să se plimbe cu maşini de lux. Preţul unui Mercedes CLK Cabriolet începe de la 39.070 de euro, fără TVA. Cu cei 112.054 de euro plătiţi pentru un BMW achiziţionat, subalternii lui Gheorghe Popa puteau supraveghea infractorii de la volanul a două Mercedes CLS, care costă mai puţin de 56.000 de euro. Sau îşi puteau mări parcul auto cu maşini Nissan Pathfinder, de trei ori mai ieftine. De opt ori mai scump
Sumele exorbitante pentru cele peste 1.000 de Dacia Logan îşi găsesc cu greu corespondent în lista de preţuri afişată de producătorul Dacia Renault. Astfel, cel mai scump Logan, varianta Partener, echipat cu un motor diesel de 1,5 litri şi 85 de cai-putere, costă cel mult 11.200 de euro, cu TVA inclus.
Dacă sunt adăugate toate dotările opţionale pe care constructorul le oferă - sistem de aer condiţionat, ABS, airbaguri laterale, garanţie extinsă la 24 de luni, direcţie asistată hidraulic, radio CD şi jante de aluminiu - rezultă un preţ maxim, cu toate taxele incluse, de 13.630 de euro. Concret, şi dacă un client ar vrea să plătească mai mulţi bani, nu ar avea pentru ce. Pentru un Logan Van, preţul de bază este 9.550 de euro. Adică, de opt ori mai mic decât cel plătit de IGPR. Şi în acest caz, dacă sunt adăugate dotările specificate în răspunsul furnizat EVZ de către inspectorat - ABS, sistem de aer condiţiont, airbag copilot şi radio CD -, suma nu ar depăşi 11.030 de euro, inclusiv TVA.
Diferenţa de preţ până la 78.750 de euro este pusă pe seama „dotărilor specifice şi suport logistic“ cu care sunt echipate autospecialele utilizate de poliţiştii români (radare, benzi autocolante prin intermediul cărora IGPR transmite „Siguranţă şi încredere“, dar şi dispozitive de stabilire a alcoolemiei). Un etilometru Drager, model similar cu cel folosit de Poliţia Română, costă puţin peste 7.000 de lei, adică aproximativ 2.000 de euro.
În plus, chestorul Gheorghe Popa s-a gândit şi la colegii săi patrupezi - câinii de poliţie. Astfel, IGPR a vărsat în conturile firmei Ager Leasing IFN, patronată de Bogdan Mihail Savin, preţul a 49 de „autospeciale de patrulare prevăzute cu cuşcă pentru câini“. Un astfel de Logan dedicat transportului animalelor a costat 33.745 de euro. Adică triplu. (Liviana Rotaru)
AVIOANE SEPARATE Armistiţiul palatelor a sărit în aer
Ca urmare a tensiunilor din şedinţa de ieri a CSAT, suspendată în final de preşedintele Băsescu, premierul Tăriceanu a decis aseară să nu-l mai însoţească astăzi pe şeful statului spre Bruxelles în aeronava prezidenţială. Cei doi urmau să meargă împreună la Consiliul European, decizie luată cu o zi înainte tot la Cotroceni. Tăriceanu s-a arătat nemulţumit de criticile lui Băsescu, dar şi de referirile la miniştrii care ar fi venit nepregătiţi la şedinţă. Premierul i-a reproşat preşedintelui că a făcut afirmaţii „aiuritoare“, „spunând că alocaţiile pentru înzestrarea armatei au fost insuficiente şi astfel se servesc interesele Rusiei“. EDITORIALUL EVZ: Pentru David, Tăriceanu toarnă la Moscova