Există o dovadă incontestabilă care arată că nicio interceptare nu poate fi expertizată. Și asta din cauză că echipamentele SRI și DNA au fost clasificate chiar de Serviciul Român de Informații și Procurorul General.
Anomaliile în privința interceptărilor continuă în ciuda faptului că s-a demonstrate că acestea pot fi falsificate, iar adevărata discuție modificată.
Din lunile sau anii de zile în care este ascultată o persoană, la dosar ajung de regulă doar câteva ore de înregistrări, selectate de ofițerii SRI și procurori, după cum vor aceștia. Iar selecțiile trimise la dosar sunt simple copii pe DVD-uri.
Luju.ro precizează că nu există posibilitatea numirii unui expert independent în privința interceptărilor, ci doar a unui expert angajat al statului, iar acesta provine de la Institutul Național de Expertize Criminalistice al Ministerului Justiției, Institutul de Tehnologii Avansate al SRI sau IGP.
Conform luju.ro, SRI ascultă populația prin Centrul National de Interceptare a Comunicaților, instituție care nu există din punct de vedere juridic. Nu a fost înființat prin nicio lege, fiind în fapt o unitate secretă a SRI în care nimeni nu are acces, nici măcar parlamentarii din Comisia de control a SRI. Reprezentanții SRI pretind că acest Centru s-ar fi înființat în baza unei hotărâri secrete a CSAT (care este un organ administrativ și nu poate legifera), însă acest lucru nu putea fi posibil decât prin lege întrucât numai Parlamentul poate legifera aspecte ce țin de drepturile fundamentale ale cetățenilor, Parlamentul fiind unica autoritate legiuitoare a țării potrivit Constitutiei.
Jurnaliștii de la sursa menționată au prezentat o adresă din 14 martie 2013, prin care DNA a răspuns Curții de Apel București - Sectia a II-a penală, în dosarul 2932/2/2012, sub semnătura procurorului șef secție Doru Florin Țuluș, că nu se poate permite expertului INEC desemnat de instanță să aibă acces la echipamentele originale cu care s-a efectuat activitatea de interceptare întrucat:
“Urmare adresei dvs cu numarul de mai sus, va comunicam ca expertul INEC nu poate avea acces la echipamentul tehnic (cu care au fost realizate interceptarile telefonice si ambientale in dosarul nr. 77/P/2011) existent a Serviciul tehnic, intrucat:
Echipamentele utilizate la efectuarea activitatilor prevazute de art. 91 indice 1, 91 indice 3 Cod procedura penala au clasa de secretizare 'secret de serviciu', nivel de secretizare strict secret - 's' atribuit de Serviciul Roman de Informatii.
Echipamentele utilizate la efectuarea activitatilor prevazute de art. 91 indice 1, 91 indice 3 Cod procedura penala au clasa de secretizare 'secret de serviciu' si nivel de secretizare secret - 's', atribuit prin Ordinul Procurorului General al Romaniei;
Declasificarea/accesul se poate face numai prin decizia/aprobarea scrisa a conducerii institutiei, care a stabilit nivelul de secretizare.
Potrivit Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, respectiv HG nr. 585/2012 privind aprobarea standartelor nationale de protectie, simpla detinere a unui certificat ORNISS nu permite detinatorului sa aiba acces la informatii clasificate.
Potrivit articolelor 3, respectiv 33 din HG nr. 585/2012, accesul la informatie se poate face numai in baza principiului nevoii de a cunoaste, definitit ca activitate efectuata potrivit indatoririlor de serviciu.
Aratam in acest sens ca nu exista niciun act normativ, nicio procedura legala sau metodologii care sa permita (ori sa oblige) expertului INEC sa ia la cunostinta de astfel de informatii clasificate.
Mai mult decat atat, dispozitiile art. 91 indice 6 Cod procedura penala prevad ca 'Mijloacele de proba prevazute in prezenta sectiune pot fi supuse expertizei la cererea procurorului, a partilor sau din oficiu'. In categoria acestor mijloace de proba nu intra echipamentul tehnic cu care au fost realizate interceptarile”.
Procuror sef sectie – Doru Florin TULUS
Procuror sef serviciu – Ionita VASILE