Editura Evenimentul si Capital

Saraca, manastire cu har

Autor: | | 4 Comentarii | 0 Vizualizari

Calatorul obosit de drum sau chiar de nebuniile vietii se poate reculege, in liniste si pace, la o manastire aflata la granita Timisului cu Carasul.

De Manastirea Saraca am tot auzit, ba am vazut si de cateva ori indicatorul, cand treceam prin Gataia, dar de fiecare data cei 13 km pana acolo mi se pareau prea lungi, asa ca am trecut pe langa, de fiecare data promitand sa imi voi face timp sa imi satisfac curiozitatea.

Am auzit ca este o manastire cu har, am vazut cateva fotografii cu biserica alba, dar niciodata nu mi-am facut o imagine in minte despre cum trebuie sa fie acolo, si bine am facut. Pentru orice lucru minunat, ai nevoie de rabdare. La fel este si cu drumul pana la manastire, este nevoie de rabdare sa ajungi pana acolo. Drumul pana la Gataia trece repede, rotile masinii inghit asfaltul rapid, dar totul se opreste brusc, la marginea orasului, cand soseaua devine presarata cu piatra. De aici nu poate fi vorba de o aventura decat pentru sofer, care este nevoit sa ocoleasca gropile, sa ignore pietrele care zgaltaie masina din incheieturi si, mai ales, sa mearga incet.

Peisajul insa devine de poveste. Noi am avut si noroc, a fost o zi frumoasa in care ne-am putut bucura din plin de campurile inverzite mai devreme ca de obicei. Un avion utilitar a aterizat chiar langa noi, dupa ce a stropit campul, dar noi ne-am vazut mai departe de drumul din piatra amestecata cu pamant pe care faceam slalom printre gropi. „Tot inainte si prima la stanga”, ne-a sfatuit un muncitor aparut ca din neant de dupa un deal. Icoana facatoare de minuni Prima la stanga a venit destul de tarziu, dar in departare se vedea satul cu biserica inalta, iar manastirea vegheaza alba, in stanga. Cand coboram din masina ne intampina un localnic care ne atrage atentia ca drumul e prost pana la Gataia. Ii dam dreptate, si intram pe poarta din lemn sa descoperim manastirea. E o liniste perfecta, imaculata, unde iti vine sa vorbesti doar in soapta ca sa nu o deranjezi. In biserica micuta se intrevede o pictura veche, putin stearsa, ce a invins secolele.

Fratele Laurentiu ne conduce intr-un tur al bisericii. Inauntru este totul pictat, ca in bisericile din nordul Moldovei, sfintii te priversc de sus, de pe pereti si de pe cupola. Fratele ce ne insoteste s-a oprit din alesul lanii si ne explica, cu o voce blanda. Are barba mare, neagra, pe care o mai face rotocoale, cu degetele. La loc de cinste in biserica se afla Icoana Facatoare de Minuni a Maicii Domnului si moaste ale sfintilor Nicolae, Tecla si Filofteia. „Cei care vin si se roaga cu credinta, spun ca face minuni. Multi din tara ne cer fotografii cu icoana, sa o poarte la ei”, ne spune calugarul. Biserica este racoroasa si are picturi clare, frumoase, vechi de sute de ani. Si-a gasit linistea Biserica Manastirii Saraca a trecut prin multe incercari de-a lungul vremii. A fost in paragina si a fost aproape distrusa, dar picturile s-au pastrat. Dupa restaurare si-a capatat, din nou, frumusetea si linistea de altadata. De aproape 800 de ani, aici a fost loc sfant, o manastire ortodoxa ce si-a pastrat identitatea. Primele atestari sunt din 1270, dar manastirea exista si dinainte, atat ca loc sfant cat si ca scoala unde se invata pictura de icoane. Biserica Manastirii, ce se vede si astazi, a fost ridicata, din piatra in 1423, de un calugar de la Tismana, apoi a fost renovata si repictata in 1730.

Fiind o rezistenta ortodoxa, manastirea este inchisa in 1778, din ordinal imparatului Iosif al II-lea, iar calugarii obligati sa plece. Cladirile sunt scoase la licitatie, iar proprietar ajunge un dregator din Timisoara, Ioan Ostoici. Timp de 150 de ani, cladirile raman in paragina, dar localnicii continua pelerinajele, si ii dau numele de „Saraca”, asa cum o cunoastem si azi. In 1953 devine biserica satului, iar din 1990 s-a reluat viata monahala. Acum, aici slujesc opt suflete. Loc pentru odihna sufletului La manastire, izolarea de care se bucura este atat un avantaj cat si un dezavantaj. „Pentru noi, este bine, este liniste si nu ne deranjeaza nimeni. Oamenii din sat nu ne deranjeaza cu nimic, iar pana la oras sunt peste 15 km. Linia de tren este departe, peste deal”, spune fratele Laurentiu. „Pe de alta parte, oamenii ajung destul de greu, dar cei care au ambitia sa o faca, totusi vin”, spune fratele. Pentru cei care vor sa se retraga pentru cateva zile din nebunia orasului si a vietii cotidiene, Manastirea Saraca este locul potrivit. Aici sunt cateva camere puse la dispozitie de calugari, insa este nevoie de un telefon in prealabil, iar parintele staret sa aprobe sa va gazduiasca. Date

ULTIMA ORA! Iubita lui Liviu Dragnea, spitalizata! In ce stare se afla Irina si cati bani cheltuie seful PSD

Pagina 1 din 2

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
11:29 Kovesi și fuga de marile procese de la Înalta Curte. Comentariu de Simona Ionescu 11:29 DE CE este ROMÂNIA ASTFEL? Cazul Kovesi din perspectiva imposturii. Editorial de Dan Andronic 11:20 BREAKING NEWS. Avem NUMELE ZIARISTEI care a fost DATĂ AFARĂ de Sebastian GHIȚĂ la cererea Laurei Codruța KOVESI 11:12 Kovesi, TRĂDATĂ de Traian Băsescu: „Dacă atât a dus-o capul!” 10:20 Kovesi, fără SPP și salon oficial. FOTOGRAFIA care spune TOTUL despre fosta șefă a DNA 09:29 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 09:26 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9” 09:24 Fosta șefă a DNA, vizată în 19 dosare la Parchetul General 08:30 Aducerea lui Nicolae Popa în țară – parte dintr-o mai amplă Operațiune politico-mafiotă. România lui Cristoiu 08:27 IMAGINI EXPLOZIVE cu Laura KOVESI. UNDE a fost SURPRINSĂ înainte de ZBORUL în JAKARTA. Breaking news 07:20 Sebastian Ghiță o ÎNFUNDĂ pe Kovesi în propriile minciuni: „Kovesi a avut nevoie de bani în plus și mi-a cerut.” 07:11 Fosta şefă a DNA, Laura Codruţa Kovesi A FOST IMPLICATĂ în aducerea în ţară a lui Nicolae Popa. DEZVĂLUIRI ŞOCANTE ale fostului preşedinte Traian Băsescu 21:41 News alert: TOADER îi va ALEGE lui KOVESI subalternul, dacă va câștiga postul. „Trimit propunerile la Bruxelles!” 20:40 Nicolae Popa aruncă BOMBA despre extrădarea sa: „Traian Băsescu a fost implicat! Să plătească și el și Kovesi!” AMĂNUNTE INCENDIARE 18:03 Un politician important detonează BOMBA în STATUL PARALEL: „Coldea planifica și dădea comanda, iar Kovesi executa.” 23:12 Ce spune Poliția Română despre dosarul anti-Kovesi 22:31 Scrisoarea de RECOMANDARE a Laurei Codruţa Kovesi trimisă Parlamentului European 18:27 Stare de ALERTĂ în Rusia. O clădire a Universității Sankt Petersburg s-a PRĂBUȘIT și mai multe persoane sunt PRINSE sub dărâmături. Breaking News 16:22 Turcescu: „Kovesi ar putea candida la prezidențiale" 11:20 BREAKING NEWS. TOADER, lovitură DECISIVĂ pentru KOVESI. Fosta șefă a DNA nu se aștepta la AȘA CEVA!