Şantierul Bechtel scoate oamenii în stradă

Localnicii din comuna Spinuş susţin că traficul greu spre şantierul Bechtel le-a şubrezit locuinţele.

Sătui de zecile de maşini care transportă zi şi noapte încărcătură pentru construcţia autostrăzii Borş-Braşov, sătenii din localitatea bihoreană Spinuş s-au aşezat ieri de-a curmezişul drumului care traversează comuna, blocând traseul maşinilor. Oamenii susţin că traficul greu prin zonă le-a distrus casele. La capătul răbdării

Pe parcursul unei singure ore, zeci de maşini de mare tonaj tranzitează zona. Trec pe drumul care face legătura între DN 767 şi DN 191 (Oradea-Marghita), încărcate cu pământ, pietriş şi alte materiale necesare construcţiei autostrăzii Borş-Braşov. Din cauza vibraţiilor, tencuiala caselor vechi a început să cadă, iar pereţii se crapă de poţi vedea afară. Mai mult, drumurile sunt de la o zi la alta tot mai pline de gropi.

În aceste condiţii, oamenii spun că au ajuns la capătul răbdării. „Au început cu transporturi rare şi cu maşini mai mici, dar acum ne rup pomii şi ne distrug şanţurile. Mi-au distrus casa! Am zugrăvit astă-toamnă, iar acum toată-i crăpată!“, spune Liviu Oros, un bătrân din Spinuş. „Se dărâmă casa pe noi. Suntem toţi trecuţi de 50-60 de ani şi avem pensii de la CAP de 120 de lei. Cu ce să ne reparăm locuinţele?“, se vaită o altă femeie din drum.

Oamenii îi consideră vinovaţi pe şoferii care, zic ei, circulă cu viteză foarte mare pe drum. „Mi se dărâmă fântâna din cauza trepidaţiilor. E pus semnul de 30 km/oră, dar ei circulă ca nebunii, zi şi noapte, cu 60-70 km/oră“, zice supărat un alt localnic. Gheorghe Ruscaş, primarul din Spinuş, ridică neputincios din umeri. „Drumurile astea nu-s făcute pentru tonaj aşa mare. Populaţia e îmbătrânită, iar noi nu avem posibilităţi să-i ajutăm să-şi repare casele“, spune el. „Oamenii ne aruncă cu pietre în parbrize“

De cealaltă parte, şoferii camioanelor sunt conştienţi de pagubele pe care le fac oamenilor, însă dau şi ei, la rândul lor, vina pe constructor. „Casele crapă, iar oamenii ies în stradă, aruncă cu pietre şi cu lemne în parbrize şi ne ameninţă cu bătaia. Dar noi n-avem ce face. Ne trebuie şi nouă salariu, iar patronii ne cer minimum patru curse pe zi de câte 53 de kilometri fiecare“, a declarat unul dintre şoferi. LUCRĂRI

Drumurile urmează să fie reparate

Situaţia drumurilor din judeţul Bihor nu-i este străină şefului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, în subordinea căreia intră şi cele două drumuri din Bihor. „Autostrada trebuie să se facă. Ne va fi tuturor mult mai uşor să circulăm prin ţară. Noi am preluat, de circa o lună, cele două drumuri din administrarea Consiliului Judeţean Bihor, în starea în care sunt la ora actuală, jalnică, şi avem un contract de întreţinere cu o firmă de reparaţii de la secţia Oradea a Regionalei Cluj. Am chemat deja la Cluj, luni, pentru negocieri, mai multe firme care se ocupă de reparaţia drumurilor“, a declarat Gelu Cecan, directorul general al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj.