Salarii de baştan la Administraţia Fluvială

Venituri lunare de 17.900 de lei pentru directorul general şi 14.900 de lei pentru directorii executivi, acestea sunt sumele cu care se mândreşte în ultimii doi ani Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), autoritate care are sub tutelă căile navigabile ale fluviului în sectorul românesc.

„Aceste venituri erau cele mai mari la nivelul transporturilor din ţara noastră, este vorba doar de sectorul public“, spune Ştefan Frunză, preşedintele CNSLR Frăţia, filiala Galaţi, federaţie sindicală ce reprezintă şi salariaţii de la AFDJ.

Dacă persoanele din conducere aveau cele mai mari salarii din sistemul transporturilor publice, angajaţii din subordine aveau cele mai mici lefuri. „Este ceva de neconceput ca directorii să aibă astfel de câştiguri, iar media salariilor angajaţilor - în jur de 200 de euro - era cu 30% mai mică decât cel mai apropiat venit din sistem. Este o diferenţă imensă“, explică Ştefan Frunză. 60.000 de euro pentru directorul general I

onel Malenda, directorul general AFDJ, confirmă veniturile mari ale persoanelor din funcţii de conducere. „Nu ştiu dacă sunt cele mai mari din sistemul de transporturi publice, nu pot comenta acest aspect, însă erau până anul trecut undeva până în 20.000 de lei pe lună. S-au acordat salarii de 5.000 de lei, la care se adăugau prime şi sporuri lunare de peste 10.000 de lei“, recunoaşte Ionel Malenda, numit la finalul anului trecut în funcţie.

Cu toate acestea, şeful AFDJ susţine că din 2008 nu se mai acordă primele de 10.000 de lei pe lună. Legea care nu împiedică astfel de venituri la AFDJ, dar mai ales desele numiri politice în fruntea instituţiei au dus la cheltuieli lunare, pentru cei şapte directori, de 280.000 de euro anual. Numai câştigurile anuale ale directorului general depăşeau 60.000 de euro. „În şedinţele de consiliu de administraţ ie al societăţii, directorii votau hotărâri prin care primeau sporurile imense în cazul în care societatea scotea profit la finalul anului.

Cum scoteau profit?! Simplu! Ţineau salariile angajaţilor la un nivel foarte mic şi astfel raportau profit la Ministerul Transporturilor“, explică Ştefan Frunză. Printre cei care au introdus şi menţinut moda sporurilor au fost foştii directori Florin Ochialbescu, apropiat al PDL, şi Alexandros Galiaţatos (PNL).