S-au ridicat restricțiile de circulație pe Transalpina. Tot ce trebuie să știe turiștii

S-au ridicat restricțiile de circulație pe Transalpina. Tot ce trebuie să știe turiștii Sursa foto: Pixabay

Autoritățile au anunțat redeschiderea circulației pe Transalpina.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat reluarea circulației rutiere pe Transalpina. Miercuri, 16 iunie, sectorul Rânca - Curpăt a fost redeschis deplasărilor. În funcție de condițiile meteo, sectorul poate fi reînchis, potrivit ultimelor informații transmise în acest sens.

În ce condiții se reînchide circulația

„Decizia deschiderii circulaţiei a fost luată în urma verificării stării drumul de către o comisie mixtă formată din reprezentanţii DRDP Craiova, SDN Târgu - Jiu, SDN Vâlcea, IPJ Gorj şi IPJ Vâlcea. Astfel, pe DN 67 C, Rânca - Obârşia Lotrului (km 34+800 - 59+800), circulaţia va fi deschisă doar pentru autovehiculele cu masa maximă totală autorizată de 3,5 tone în intervalul orar 07:00 - 21:00, cu o viteză maximă de 30 km/oră. Pe sectorul Obârşia Lotrului - Curpăt (între km 59+800 - 79+200) se circulă fără restricţii”, se arată într-un comunicat al CNAIR.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că sectorul amintit din Transalpina va fi deschis până la data de 1 noiembrie. Cu toate acestea, autoritatea a transmis că circulația poate fi, din nou, restricționată în condiții meteo nefavorabile.

Istoricul traseului. „Poteca Dracului” pe unde traversau turmele de oi

Începuturile acestui drum sunt neclare. Unele surse susțin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub denumirea de „coridorul IV strategic roman”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Există și o legendă locală care spune că, la sfârșitul secolului XVIII și la începutul secolului XIX, fiecare familie a participat la construirea unei porțiuni din acest drum, în funcție de posibilitățile fizice și financiare ale sale.

Potrivit altor surse, șoseaua a fost refăcută și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din rațiuni militare, însă a fost foarte puțin folosită.

Cert este că acest traseu, cunoscut ca „Poteca Dracului”, a fost inițial o potecă de munte, folosită de către păstorii din Mărginimea Sibiului pentru a traversa munții cu turmele de oi în Țara Românească.

În lucrarea sa Istoria Olteniei supt austriaci (1718-1739), istoricul Constantin C. Giurescu arată că încă din anul 1731 autoritățile austriece propuneau construirea unui drum transcarpatic pe traseul vechiului drum de transhumanță ce lega Transilvania de Oltenia.

Lucrările de reabilitare ordonate de Carol al II-lea

Având în vedere învățămintele din Primul Război Mondial, regele Carol al II-lea a dorit să aibă la dispoziție un drum strategic, pentru artileria montană, trasă de cai, care să poată fi parcurs de trupele care se mișcau între Valahia și Transilvania.

Pentru stabilirea traseului drumului, primul-ministru Gheorghe Tătărăscu a plecat pe munte de la Novaci la Lotru, însotit de 20 de călăreți din Novaci, conduși de învățătorul Ion D. Giurgiulan. În urma acestei acțiuni, Gheorghe Tătărăscu a inaugurat lucrările de construcție a drumului pe platoul Novaciului.

Lucrările de refacere decise de rege au avut loc în perioada 1934-1939. La inaugurarea drumului, în anul 1939, a participat și regele Carol al II-lea, însoțit de viitorul rege Mihai I, precum și primul-ministru Gheorghe Tătărescu și soția sa Arethia.

Aceștia au parcurs întregul traseu al drumului la bordul unei mașini de teren, la volan aflându-se chiar regele Carol al II-lea.După inaugurare, drumul a fost cunoscut sub denumirea de Drumul Regal sau Drumul Regelui, care a înlocuit denumirea populară de Poteca Dracului.

Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. De atunci a fost foarte puțin întreținut.

După revoluția din decembrie 1989 drumul nu a mai fost întreținut, o parte a zidurilor de sprijin au fost stricate, piatra fiind furată și utilizată la realizarea fundațiilor unor vile construite la Rânca.