S-a înființat „Comisia de tăiat hârtii” a Ministerului Educației. Ce zic profesorii că ar trebui eliminat

S-a înființat „Comisia de tăiat hârtii” a Ministerului Educației. Ce zic profesorii că ar trebui eliminat

Pentru a veni în sprijinul inițiativei Ministerului Educației și Cercetării în eforturile sale de a reduce birocrația din unitățile de învățământ, în perioada 18 – 21.11.2019, Asociația Human Catalyst în calitate de membru al comisiei, a organizat un proces de consultare a cadrelor didactice și a personalului din educație.

Consultarea efectuată de Asociația Human Catalyst s-a desfășurat sub forma unui sondaj online, realizat și promovat împreună cu partenerii lor, „FePAL – Federația Părinților și a Aparținătorilor Legali” din România și a Grupului Civic „Părinții cer Schimbare”. La sondaj au participat 350 de persoane, astfel: 303 cadre didactice, 28 directori de școală, 12 părinți, 1 inspector, 1 director grădiniță, 1 consilier școlar, 1 student pedagogie, 1 secretar școlar, 1 informatician școlar, 1 administrator financiar școlar.

Asociația Human Catalyst, în urma sondajului efectuat, a propus în cadrul unui raport patru recomandări generale pentru Comisia de tăiat hârtii din Ministerul Educației și Cercetării:

I. Crearea unui sistem unitar de formulare online, pe tipuri de unități de educație, ceea ce ar determina eliminarea totală a hârtiei din școli, documentele fiind create și actualizate periodic în format electronic;

Ne puteți urmări și pe Google News

II. Introducerea catalogului electronic în fiecare școală;

III. Să se creeze o platformă unică de colectare a datelor din educație la nivel național, în care să fie importate periodic intrările actualizate din (1) și (2);

IV. Desființarea „gradației de merit” a cărei metodologie este puternic contestată de cadrele didactice, identificată ca generator de documente inutile, pentru obținerea căreia se produc deseori abuzuri, fals și uz de fals, conform mesajelor primite.

PROPUNERI DE SIMPLIFICARE ȘI REDUCERE A BIROCRAȚIEI

1 Procedurile pentru elevi CES 2 În primul rând trebuie să fie desființate comisiile, iar activitatea lor să fie preluată de Consiliul de Administrație 3 Condica sub formă de pontaj 4 Portofoliile personale si cele ale comisiilor ar putea exista doar in format digital, salvate/arhivate 5 Copii după diverse acte – păstrate în format electronic

6 Pentru excursii și alte activități extra școlare birocrația este excesivă, să fie doar un tabel cu numele copiilor și acordurile părinților 7 Să se desființeze gradația de merit 8 Planificările făcute in format electronic si actualizate periodic. 9 Caietul educatoarei ar trebui înlocuit cu o planificare listata 10 Scrisori metodice, regulamente, publicații, adrese MEN, ISJ - ar trebui sa existe cel mult un exemplar la nivelul comisiei metodice.

11 Statistici la început și sfârșit de an școlar deoarece datele sunt introduse in SIIIR și nu văd de ce să le completăm și INS 12 Monitorizarea absentelor se raportează în diferite feluri. Propun ca această monitorizare să se realizeze in SIIIR și să nu mai fin nevoiți să raportăm atâta timp cât introducem datele acolo. 13 O parte din gradații nu sunt pe merit, cursurile făcute cu lopata (formatori slabi, oferte ale CCD-urilor jalnice, chiar instituția nu își mai are rostul), cercurile pedagogice regândite. Formatul letric ar trebui sa fie solicitat doar pt. rapoartele semestriale, in rest cel digital, PDF, ar cruța multă hârtie 14 Registrul de PV de serviciu pe școală. As exclude complet serviciul pe școală pentru că îmi consuma timp, energie și nu rezolvă nimic. 15 Caietul dirigintelui, catalog personal. ambele sunt inutile. Ori se face consiliere, ori facem caiete cu date și tabele peste tabele. Catalogul personal la ce folosește daca am catalog școlar? Mai bine sar introduce catalogul electronic.

16 In calitate de profesor consilier școlar, consider ca suprapunerea activității noastre la clasa cu dirigenția desfășurata de orice profesor de orice alta specialitate reprezintă o "calcare pe bătături" fără nicio miză 17 SC la final de semestru, în format electronic 18 Să existe un model elaborat de către un jurist (jurist ISJ, de exemplu) pentru toate deciziile interne ale unei școli. Aceste decizii vor fi, apoi, personalizate de către fiecare școală. Este un calvar pentru un director să caute prin toată legislația în vigoare articolele și alineatele pe care trebuie să le treacă în aceste decizii. Totodată, pentru dosarele CEAC și SCIM se depune o muncă titanică. De multe ori, suntem depășiți de situație. Periodic ni se cer situații legate de clădirile școlii și dotările acesteia. Având în vedere că aceste clădiri aparțin primăriilor, ar trebui ca acestea să elaboreze niște relevee REALE, cu măsurători făcute la fața locului, nu din birou, iar ISJ-urile să ceară primăriilor date despre clădiri. Foarte mult timp pierdem completând aceste chestionare/formulare. 19 Consider total nedreapta modalitatea acordării gradațiilor de merit și, implicit dosarele care trebuie întocmite pentru obținerea acesteia. Aceasta modalitate evaluează niște hârtii/ Adeverințe obținute formal și nu evaluează deloc cadrul didactic și Abilitățile acestuia de profesor. De ani de zile aceste gradații de merit sunt acordate in mare măsura profesorilor care aduna hârtii la dosar- majoritatea nerelevante pentru îmbunătățirea actului didactic.

20 Renunțarea la hârtii si operarea acestora într-o baza de date unică 21 Totul ar trebui informatizat. Propun sa se creeze o platforma unde sa se transmită datele cerute de minister și inspectorat. Sa se elimine și situațiile cerute în original si sa se transmită exclusiv scanat. 22 O planificare anuală încărcată pe o platforma online, supla, adaptata si actualizata periodic de catre profesor, in funcție de specificul grupului de elevi, de ritmul de lucru si de omogenitatea/ eterogenitatea acestuia.Toate celelalte sunt absolut inutile. Lucram, in secolul 21, cu instrumente ale secolului 19. 23 Programa națională în format tipărit poate fi eliminată, aceasta este folosită doar la redactarea proiectelor didactice. 24 Documentele personale ale cadrelor didactice să fie cerute o singură dată și actualizate când este cazul

25 Fișele psihopedagogice sunt foarte încărcate 26 Cei care vor sa colecteze datele sa o facă din platformele pe care lucram 27 Propun ca procedurile operaționale sa fie unice, elaborate de o entitate , de ex. ISJ ,sa fie aplicate unitar, in aceasta maniera ne rămâne mai mult timp pt. ore si nu pt. făcut hârtii 28 Registrul matricol sa fie completat de către secretara sau de celelalte care stau puhoi prin birouri si iau salarii de merit

29 Proiectarea pe unități de învățare (ciclul primar). Este mult mai utilă o planificare simplă, (cu subiectul lecției, data) și o mapă de pregătire zilnică, pe care o avem oricum. Acea proiectare este preluată de la colegi și nu corespunde nevoilor și specificului clasei pe care o avem. Am lucrat și personal la ea. Este o muncă titanică. Însă o realizăm cu câteva săptămâni înainte, fără să ne dăm seama de ceea ce întâmpinăm pe parcursul predării-învățării. Cu alte cuvinte, maculatură inutilă, timp pierdut, energie...

 

DOCUMENTE PROPUSE SPRE A FI ELIMINATE 1 Procese verbale în 3 sau mai multe exemplare 2 Proces verbal - consiliere părinților 3 Documentele privind „Laptele și cornul” 4 Documentele privind „Bani de liceu” 5 Documentele privind „Programului pentru scoli al României” 6 Documentele privind bursele sociale și de alte tipuri de burse 7 Documentele privind „Fiecare copil in grădinița” 8 Planificări în 3 exemplare

9 Caietul de observații în învățământul preșcolar 10 Registrul de prezență 11 Registrul de serviciu 12 Comisia SCIM 13 Comisia CEAC 14 Comisia PSI și SSM 15 Raport semestrial 16 Raport anual 17 Mapa profesorului / învățătorului 18 Mapa dirigintelui

19 Adeverința medicală de intrare in colectivitate a copilului 20 Rapoartele și procesele verbale de la comisiile metodice 21 Fisa de evaluare periodica a calității ceruta de ARACIP 22 Graficul de pregătire BAC 23 Procese-verbale serviciul pe școală 24 Procese verbale făcute in „Săptămâna Altfel”

25 Chestionare si procese verbale CDS 26 PSI - Plan de Servicii Individualizat 27 Desființarea cercurilor metodice 28 Graficul cu planificarea tezelor

29 Graficul de pregătirea pentru concursuri 30 Tabel cu credite formare continuă 31 Fișă de progres / regres 32 Chestionare privind satisfacția elevilor / părinților / profesorilor, pe diferite teme 33 Convocator întâlniri cu părinți

34 Adeverință de "Apt pt. Ed. Fizica" de la medicul de familie solicitata de școală la începutul anului școlar. O birocrație. Copilul nu este supus unui control medical, adeverința se eliberează de foarte multe ori părintelui, fără să fie prezent copilul la medic. 35 Platforma CEAC

36 Dosarul profesorului, atâta timp cât exista un dosar al catedrei. 37 Controalele celor de la APIA 38 Raport de catedră 39 Date referitoare la elevi neexploatate, neinterpretate pentru o mai buna inserție socio-profesionala 40 Tabele cu abonamentele si biletele pt. decont navetă

41 Schițele de proiect didactic pentru cadrele didactice cu vechime deoarece oricum ne pregătim pentru ore și trebuie uneori completate aceleași obiective de referință sau operaționale 42 Proiectele didactice zilnice după obținerea definitivatului