Comisia Europeană a adoptat o reformă a normelor actuale ale UE privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare pentru consumatori, care reglementează serviciile financiare vândute la distanță. Propunerea va consolida drepturile consumatorilor și va încuraja furnizarea transfrontalieră de servicii financiare pe piața unică. Zonă ce a evoluat semnificativ, având în vedere digitalizarea generală a sectorului și noile tipuri de servicii financiare care au fost dezvoltate de la introducerea normelor în 2002.
Consumatorii apelează din ce în ce mai mult la serviciile online, inclusiv atunci când vine vorba de finanțe, motiv pentru care trebuie să ne asigurăm că regulile jocului sunt în pas cu cele mai recente evoluții, a transmis vicepreședintele pentru valori și transparență Věra Jourová, din cadrul Comisiei Europene.
Comisia Europeană adoptă noi reguli pentru utilizatorii online
Pentru a dispune de o „plasă de siguranță”, în cazul în care lucrurile nu funcționează bine, consumatorii au parte acum de reguli consolidate privind serviciile financiare online.
„Pe măsură ce lumea serviciilor financiare evoluează, la fel trebuie să facă și regulile noastre: este foarte simplu. Digitalizarea și înmulțirea noilor produse financiare au schimbat fundamental acest sector în ultimii douăzeci de ani, iar recentele blocaje provocate de criza Covid a demonstrat că un cadru de reglementare mai eficient și mai actual pentru serviciile financiare la distanță este mai relevant ca niciodată. Deși riscurile și provocările pot varia, atenția noastră se concentrează invariabil pe siguranța consumatorilor”, a transmis comisarul pentru justiție Didier Reynders, potrivit unui comunicat de presă.
Lista normelor privind serviciile financiare online
Pentru a asigura încurajarea furnizării de servicii financiare pe piața internă și pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, Comisia Europeană a aprobat, miercuri, o serie de acțiuni în mai multe domenii. Demersul trebuie să fie discutat și de Consiliul și Parlamentul European pentru a intra în vigoare. Iată, însă, ce prevede propunerea cu pricina:
- Acces mai ușor la dreptul de retragere în termen de 14 zile pentru contractele la distanță pentru servicii financiare: în vederea facilitării exercitării acestui drept, comercianții vor trebui să pună la dispoziție un buton de retragere atunci când vând prin mijloace electronice. În plus, comerciantul este obligat să trimită o notificare privind dreptul de retragere în cazul în care informațiile precontractuale sunt primite cu mai puțin de o zi înainte de încheierea contractului.
- Norme clare privind ce, cum și când trebuie furnizate informațiile precontractuale: propunerea modernizează normele, de exemplu în ceea ce privește comunicarea electronică, impunând vânzătorului obligația de a furniza anumite informații în avans, inclusiv, de exemplu, adresa de e-mail a comerciantului, orice costuri ascunse potențiale sau riscul legat de serviciul financiar. De asemenea, informațiile trebuie să fie afișate în mod vizibil pe ecran și sunt introduse norme privind utilizarea de pop-up-uri sau link-uri stratificate pentru a furniza informații. Noile norme vor asigura, de asemenea, că consumatorul are la dispoziție suficient timp pentru a înțelege informațiile primite, cu cel puțin o zi înainte de semnarea efectivă.
- Reguli speciale de protecție a consumatorilor la încheierea de contracte de servicii financiare online: contractele de servicii financiare pot fi complexe de înțeles, în special dacă sunt negociate la distanță. Propunerea îi obligă pe comercianți să instituie sisteme online care să fie corecte și transparente și să ofere explicații adecvate atunci când utilizează instrumente online (de exemplu, roboadvice sau căsuțe de chat). De asemenea, normele conferă consumatorilor posibilitatea de a solicita intervenția umană, dacă interacțiunea cu astfel de instrumente online nu este pe deplin satisfăcătoare.
- Punerea în aplicare: propunerea va da putere autorităților competente. Se vor aplica sancțiuni mai severe pentru contractele de servicii financiare încheiate la distanță în cazul încălcărilor transfrontaliere generalizate, cu o sancțiune maximă de cel puțin 4% din cifra de afaceri anuală.
- Armonizarea completă pentru a asigura același nivel ridicat de protecție a consumatorilor pe piața internă: propunerea introduce o armonizare juridică completă, stabilind norme similare pentru toți furnizorii din statele membre.