Românii s-au săturat de Corfu şi Tenerife

Destinaţii din Grecia, Bulgaria sau Spania care, în anii trecuţi, asigurau venitul agenţiilor de turism primesc azi din România avioane şi autocare pe jumătate goale. Vânzări sub aşteptări au fost înregistrate pentru sejururile în insula Corfu (Grecia) şi Tenerife (Spania). Specialiştii explică fenomenul prin faptul că turiştii români se orientează după modă şi după buget.

Turiştii români încep să-şi piardă interesul pentru anumite destinaţii aflate în mare vogă în anii trecuţi. Operatorii zboară cu avioanele doar parţial ocupate spre Corfu şi Tenerife, iar autocarele spre Grecia continentală circulă aproape pe jumătate goale. Pentru a diminua pierderile, aceştia se întrec în reduceri şi oferte speciale.

Specialiştii spun că românii se ghidează după trendul de vacanţă: dacă anul acesta la modă este Turcia, celelalte destinaţii din cataloage au de suferit. În plus, numărul de curse care pleacă în aceeaşi direcţie a crescut mai repede decât cel al potenţialilor turişti interesaţi, ceea ce înseamnă că aceştia din urmă sunt disputaţi de prea mulţi operatori.

Curse anulate şi autocare pe jumătate goale

Cea mai mare dezamăgire a începutului de sezon este insula Corfu (Grecia). Zboruri directe au fost lansate în 2006, iar un an mai târziu deveniseră deja un succes. Acum însă, multe dintre camerele de hotel rezervate de agenţii rămân goale. „Deja ne facem calcule să întrerupem zborurile spre Corfu, cel puţin pentru o perioadă“, spune Adriana Goicea, directorul agenţiei Prompt Service Travel. Aceasta nu-şi explică motivul pentru care vânzările de anul acesta au mers aşa de slab. „Probabil că nu îndeplineşte nivelul de aşteptări ale turistului de astăzi, pentru că este o insulă mai «sălbatic㻓, presupune reprezentantul Prompt Service Travel.

Nu este singura agenţie care ia măsuri în legătură cu această destinaţie. Surse din piaţă spun că, din lipsă de cereri, agenţia Kusadasi a renunţat la cursa charter proprie şi a făcut parteneriat cu un alt operator, Kara Travel, pentru a nu scoate definitiv oferta din catalog. Preţul unui sejur în Corfu porneş te de la 400 de euro pentru cazare şi mic dejun la hotel de trei stele.

Într-o situaţie similară se află şi Grecia continentală, în special Halkidiki, care, datorită preţurilor mici - de la 210 euro/sejur pentru transport, cazare şi mic dejun - era odată una dintre ţintele preferate ale românilor. Acum, autocarele pleacă ocupate doar 60%. „Nu vom renunţa la niciuna dintre cursele prevăzute, dar mergem în pierdere. Până acum am introdus tot felul de oferte speciale, cea mai cunoscută fiind «plăteşte o persoană, merg dou㻓, spune Marius Pandel, director de dezvoltare la agenţia Christian Tour. Vânzări mai scăzute se înregistrează şi în cazul pachetelor spre insula Thassos.

La bulgari pe cont propriu

Operatorii care au pariat pe Bulgaria şi anul acesta i-au aşteptat în zadar pe clienţi să dea năvală. Cei mai mulţi dintre aceştia s-au obişnuit să facă rezervă ri direct la hotel şi să călătorească până acolo cu maşina personală. Deşi se află încă în topul preferinţelor, litoralul vecin a mai pierdut în favoarea destinaţiilor aflate acum la modă.

Nici Tenerife nu se mai vinde la fel de bine ca în 2007, agenţiile putând să ocupe doar 70% din capacitatea aparatelor de zbor. Destinaţia se adresează turiştilor cu mai mulţi bani, care îşi permit să plătească 1.000 de euro/sejur.

Turistul român, imprevizibil şi sucit

Specialiştii din domeniu nu pot să-şi explice foarte clar în ce direcţie merg preferinţele turiştilor români şi după ce criterii se schimbă de la un an la altul. „Turistul român este imprevizibil. Îşi face rezervarea doar cu o lună- două în avans şi îşi schimbă repede deciziile în funcţie de bugetul de care dispune în momentul respectiv şi de ceea ce spun cunoscuţii“, este de părere Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Pe de altă parte, operatorii din turism nu dispun de studii de piaţă şi, pentru ei, cea mai bună sursă de orientare este succesul din sezonul trecut şi formularele completate de turişti în agenţie. „De Revelion am avut succes la pachetele pentru Croaţia. Le-am introdus şi în oferta de vară, cu autocarul şi invididual, dar nu s-au vândut cum ne aşteptam“, menţionează Marius Pandel.

Faptul că nu pot identifica din vreme preferinţele clienţilor este unul dintre motivele pentru care românii plătesc vacanţe mai scumpe - operatorii nu pot estima corect şi din vreme numărul de camere dorite, ceea ce le afectează negocierile cu hotelierii.

"Deja ne facem calcule să întrerupem zborurile spre Corfu, cel puţin pentru o perioadă.", Adriana Goicea, director Prompt Service Travel "Turistul român este imprevizibil. Îşi face rezervarea doar cu o lună-două în avans şi îşi schimbă repede deciziile în funcţie de bugetul de care dispune în momentul respectiv şi de ceea ce spun cunoscuţii.", Traian Bădulescu, purtător de cuvânt ANAT

127 DE CHARTERE

Litoralul turcesc, moda lui 2008

Turcia, Creta, Rhodos şi Tunisia sunt cele mai în vogă destinaţii ale momentului, spun operatorii din turism. Potrivit acestora, avalanşa de cereri pentru Turcia le-a luat prin surprindere pe gazde, care au ajuns să vândă pachete peste capacitatea de cazare. În fruntea clasamentului se află în continuare Grecia, care îşi atrage turiştii, în fiecare an, cu o destinaţie nouă - ultima descoperire este Zakinthos, cea mai sudică insulă ionică.

Mulţi turişti continuă să meargă însă în zona Paralia-Katerini, în special pe cont propriu. Operatorii au anunţat la începutul sezonului 127 de curse charter, 71 dintre acestea având ca ţintă Turcia. Doar o parte dintre ele vor fi însă realizate, spun specialiştii. „Agenţiile pot păstra sau nu aceste curse, în funcţie de numărul de cereri pe care le primesc“, explică Traian Bădulescu.

Potrivit acestuia, şanse mai slabe sunt pentru cursele organizate din anumite oraşe din provincie, unde nu se vor putea strânge suficienţi turişti. Cele mai multe curse pleacă din Capitală - 90 de chartere, Cluj - 19 şi Timişoara - 9. Recent, au fost introduse zboruri şi din Iaşi, Constanţa, Craiova, Târgu-Mureş, Oradea, Arad, Sibiu şi Satu-Mare.