Românii nu se mai înghesuie la maşini diesel

Constructorii auto mizează încă pe motorizările pe motorină, chiar dacă vânzările de autoturisme noi diesel sunt în scădere.

Preţul din ce în ce mai mare al motorinei i-a speriat pe cei care au vrut să-şi cumpere maşini noi. Ponderea autoturismelor noi diesel comandate în prima jumătate a acestui an a scăzut considerabil faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Dacă în 2007 aproape jumătate din maşinile comandate erau cu motorizări diesel, în iunie anul acesta numărul de autoturisme pe motorină a însumat abia 37% din totalul maşinilor noi vândute, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). O perioadă mai proastă Philip Waring, vicepreşedintele departamentului de vânzari al Mazda Motor Europe, crede că în perioada următoare motorizările diesel vor mai pierde teren în faţa celor pe benzină, însă susţine că aceasta este doar o perioadă mai proastă prin care trece acest segment.   „Cererea pentru modelele echipate cu motoare pe benzină a crescut. Spre exemplu, în România, jumătate dintre modelele Mazda sunt echipate cu motoare pe benzină“, a afirmat Waring. Cu toate acestea, producătorul japonez vrea să aducă pe piaţa românească o nouă versiune a modelului Mazda 6, cu motorizare diesel. Mazda nu este singurul jucător de pe piaţa auto care mizează încă pe motoare diesel. Şi constructorul autohton Dacia vrea să introducă o motorizare de acest fel pe noul model Sandero. Acest lucru se va întâmpla, însă, abia în 2009, după cum susţin oficialii Dacia. Preţul la pompă face piaţa Producătorii recunosc că maşinile diesel nu mai prind din cauză că motorina s-a scumpit, depăşind la preţ benzina. „În alte state europene, motorina a fost mereu mai scumpă decât benzina. Românii trebuie doar să se obişnuiască cu această schimbare“, a încercat Waring să explice schimbările de pe piaţa auto autohtonă. Preţul motorinei l-a depăşit pe cel al benzinei la începutul acestui an, când a fost majorată acciza pe motorină. Din martie anul acesta, vânzările de ma- şini noi diesel au scăzut de la lună la lună, ajungând să fie cu procente bune sub cele din perioadele similare de anul trecut.   Maşinile pe motorină sunt cu 1.500- 2.000 de euro mai scumpe decât modele similare pe benzină. „Românii se gândesc la preţul imediat, de la pompă, nu neapărat la implicaţiile privind protecţia mediului“, au mai spus reprezentanţii Mazda. În prezent, un litru de motorină costă la pompă peste 4 lei.   Cu ochii pe second-hand

Taxa auto este singura care îi determină pe români să se uite la maşinile pe motorină. Autoturismele diesel au emisii de CO2 mai mici, aşa că în cazul maşinilor mai vechi taxa este mai mică. „Cele mai comandate maşini sunt cele nemţeşti, cu motorizări diesel“, ne-au declarat reprezentanţii dealerului de autoturisme second-hand AAA Auto. Mai mult, pentru maşinile pe motorină dotate cu filtru de particule, taxa auto este cu 25% mai mică.