Filmul lui Cătălin Mitulescu nu a obţinut niciun premiu pe Croazetă, în timp ce lungmetrajul lui Radu Mihăileanu, favorit la Palme d’Or, potrivit anumitor critici, a pierdut în favoarea filmului lui Terrence Malick, "The Tree of Life".
"La source des femmes", primul lungmetraj cu care Radu Mihăileanu a participat la Competiţia de la Cannes, a avut parte de o receptare majoritar pozitivă -10 minute de ovaţii la premiera de gală.
Pentru acest film, despre femeile musulmane dintr-un sat care fac o grevă a dragostei, cineastul a studiat Coranul.
"Am descoperit cât de falsă este imaginea pe care o avem despre Coran, despre acea cultură, pentru că media ne-au dat această impresie şi extremiştii islamici, care de fapt sunt o minoritate. Am descoperit că, în Coran, femeile au drepturi şi că foarte multe lucruri pe care le credem scrise în Coran nu există de fapt, sunt doar interpretări. De pildă, acoperirea obligatorie a feţei cu un văl. Coranul nu spune că femeia trebuie să îşi acopere faţa, ci că între feţele femeilor şi cele ale bărbaţilor trebuie să existe un filtru. Dar nu precizează că femeia trebuie să îl poarte, poate fi purtat şi de bărbat", a spus Mihăileanu într-un interviu acordat EVZ. <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/t-xIAgjSoO0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Previziuni bune la box-office
A beneficiat de o receptare moderat pozitivă la Cannes, vizionarea s-a lăsat cu aplauze, dar cel de-al doilea lungmetraj al lui Cătălin Mitulescu a plecat de la Cannes fără vreun premiu. Are însă şanse de succes la box-office - ritmul e alert, Ada Condeescu şi George Piştereanu joacă bine, iar povestea are potenţial de controversă.
"Mi-a plăcut foarte mult scenariul. Au existat fluctuaţii de idei în timpul filmărilor. Luca mi se pare o barcă foarte frumoasă, însă condusă de un marinar inapt. E un paradox. (…) Luca a crescut fără mamă, a luat de la viaţă exact ce a crezut el că e mai bine, şi toate însuşirile care se formează astfel duc la instabilitate. Într-un fel sunt şi eu aşa, dar Luca este o extremă", îşi caracterizează Piştereanu personajul din "Loverboy".
Ada Condeescu s-a pregătit pentru rol întâlnindu-se cu femei care s-au prostituat pentru iubiţii lor. Actriţa a povestit pentru EVZ că nu înţelegea cum de ele luau decizia aceasta ("fac sex pe bani pentru tine") şi le tot punea întrebări. "Îmi spuneau tot timpul că eu nu ştiu ce e dragostea, că trebuie să faci orice îţi stă în putinţă ca să îl faci fericit pe omul de lângă tine", a detaliat actriţa.
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/TkrBXpQ1Ct0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Violenţă în familie
Maia Morgenstern a fost prezentă la Cannes cu "La fin du silence", debutul în lungmetraj al regizorului francez Roland Edzard selectat în secţiunea Quinzaine des realisateurs. Cineastul a vorbit în termeni superlativi despre prestaţia actri ţei, care interpretează o mamă a cărei relaţie cu fiul este deopotrivă complicată şi conflictuală. Actriţa s-a implicat atât de mult în rol încât era cât pe ce să sufere arsuri, a explicat Edzard pentru EVZ.
"Trebuia să se apropie de o maşină în flăcări şi eu nu i-am spus să se oprească, ştiam că asta aştepta de la mine, şi a tot mers către foc. Spunea că mai avea puţin şi îi lua foc faţa. A trebuit să filmeze şi o scenă în care s-a aflat în apă timp de două zile, întâi pe ploaie şi apoi a început să ningă. Maia Morgenstern se consacră personajului ei total, fără nicio rezervă", crede Edzard. <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/jOjI3-bP36I" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Hărţuire şi manipulare
Isabelle Huppert joacă rolul fotografei românce Irina Ionesco în lungmetrajul regizat de fiica acesteia, Eva, selectat la Cannes în secţiunea Semaine de la Critique. Rolul Evei i-a revenit unei alte românce, Anamaria Vartolomei.
"E de şase ani la Paris, învaţă foarte bine la şcoală, e prima în toate, ceea ce mi-a uşurat munca, pentru că e genul superdotat. A venit într-o dimineaţă, a jucat două scene şi m-au impresionat, erau foarte puternice. Putea juca inocenţa şi acel ceva… E foarte organizată, foarte puternică, foarte voluntară. Până la 5 ani a trăit într-un sat din România, bănuiesc că a avut o viaţă mai grea acolo", a povestit Eva Ionesco petru filmreporter.ro.
Cât despre dificultatea de a face un asemenea film, regizoarea a opinat că "mi-a fost greu să mă adun ca să fac filmul ăsta, mi-a luat mult timp, ca să fiu sinceră. M-am simţit foarte vinovată la început şi mi-a luat ceva vreme ca să scap de culpabilitatea asta. Dar am vrut să-mi recuperez imaginea, i-am intentat un proces mamei mele şi am căutat, cu ocazia asta, fotografiile ca dovadă. Am găsit foarte multe pe care mi le făcuse când aveam chiar 4 ani şi de care nu ştiam. E un proces pe care l-am pierdut, am pierdut şi fotografiile, erotice sau nu, aşa că am decis să fac acest film". <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/4bpokckXUlg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
SELECŢIE
Ce scurtmetraje româneşti s-au văzut la Cannes
- "Strung Love" de Victor Dragomir,
- "Draft 7" de Luiza Pârvu,
- Între prieteni" de Ozana Nicolau,
- "Apele tac" de Anca Miruna Lăzărescu,
- "Skin" de Ivana Mladenovic,
- "15 iulie" de Cristi Iftime,
- "Jaful" de Dan Radu Mihai,
- "Adulter" de Peter Kerek.