Românii au mare încredere în televiziune

Televiziunea beneficiază de cel mai mare grad de încredere din partea publicului telespectator, potrivit unui studiu al Agenţiei de Monitorizare a Presei. Astfel, 65% dintre respondenţi au plasat acest canal de informare înaintea radioului, presei scrise sau internetului în ceea ce priveşte încrederea în informaţiile transmise. Radioul s-a plasat pe locul al doilea, în timp ce presa scrisă şi internetul îşi dispută locul al treilea în ceea ce priveşte ierarhia încrederii acordate de către respondenţi. Acestea sunt câteva concluzii ale studiului "Evaluarea nivelului de competenţă în mass media", realizat de Agenţia de Monitorizare a Presei - ActiveWatch, în colaborare cu Institutul de cercetare IMAS.

Ierarhia diferă în cazul respondenţilor cu vârste cuprinse între 15 şi 20 de ani, care au plasat internetul pe primul loc al încrederii, urmat de televiziune, radio şi presa scrisă. Atunci când se gândesc dacă să acorde sau nu încredere unei informaţii provenite din mass media, cel mai important element de analiză remarcat de respondenţi este cel al compatibilităţii informaţiilor din mass media cu informaţiile deţinute anterior. Pentru 75% dintre respondenţi contează ca informaţiile din media să corespundă cu informaţiile deja deţinute, pentru a li se acorda încredere.

La aceasta se adaugă simpatia respondenţilor faţă de o anumită instituţie de presă. Nici măcar atunci când apar diferenţe între ştirile diverselor canale de informare respondenţii nu caută să le verifice, ci 36% dintre dintre aceştia le ignoră. Doar 27% verifice informaţiile din alte surse. Nevoie de informare Dintre persoanele care urmăresc programe TV, majoritatea preferă emisiunile informative, filmele artistice, documentarele şi emisiunile de divertisment. Respondenţii se uită la televizor în primul rând pentru a se informa (69%), pentru a se relaxa (54%) şi pentru a-şi umple timpul (41%). Conţinutul sau calitatea programelor TV sunt mai puţin relevante, potrivit studiului. Pentru respondenţii cu vârsta între 15 şi 20 de ani, nevoia de informare şi nevoia de relaxare îşi dispută primul loc pe scara celor trei motive pentru care respondenţii tineri se uită la televizor (46% informare, respectiv, 43% relaxare). Respondenţii au enumerat şi câteva din lucrurile care le displac la TV: reclamele (22,8%), violenţa (12,3%), dezbaterile politice (4,9%) sau ştirile despre crime (2,9%).

Internetul, pe locul întâi la încredere în rândul tinerilor Motivele pentru care respondenţii consumă programe radiofonice ţin tot de nevoia de informare şi relaxare. Respondenţii care ascultă radio preferă emisiunile de muzică şi divertisment (88%) şi jurnalele de ştiri (73%). Ziarele şi revistele sunt consultate tot pentru informare de 82% dintre cititorii de presă scrisă, în timp ce 50% citesc presă scrisă pentru a se relaxa sau pentrua-şi umple timpul (33%). Respondenţii cititori de ziare şi reviste au afirmat că citesc cu interes informaţii din domeniul social (24%), monden (19%) sau sport (17%). Ştirile din domeniul cultural şi cele din afara ţării sunt prea puţin interesate pentru respondenţi. Gradul de utilizare al internetului în rîndul respondenţilor tineri este mai mare în raport cu cel al respondenţilor din eşantionul total. Tinerii navighează zilnic pe internet în proporţie de 70%, iar pentru ei acest mediu reprezintă o sursă importantă de informare.