Românii, ademeniţi cu clonele produselor de lux

În România, un produs din trei este piratat, iar circa 61% din falsurile existente pe piaţă provin din China.

Ponderea produselor contrafăcute în totalul celor comercializate în România este de 28%, cu două-trei procente peste media europeană, a declarat, ieri, reprezentantul pentru România şi Bulgaria al Asociaţiei Europene Anticontrafacere, Gabriel Turcu.

„Cele mai comercializate produse contrafăcute în România sunt cele de lux, unde sunt incluse parfumuri şi haine. Pe segmentul IT&C sunt accesoriile de telefonie mobilă, terminale şi platforme de jocuri“, a spus Turcu. Copiile cele mai răspândite în România sunt cele ale produselor companiei americane de echipamente sportive Nike.

În urma investigaţiilor, autorităţile române au stabilit că peste 60% din falsurile existente în România provin din China, 25% din Turcia, 4% din Bulgaria şi 3% din Emiratele Arabe Unite.

Potrivit unui sondaj comandat de Asociaţia Română pentru Combaterea Contrafacerilor (ARCC) în trecut, peste 55% dintre români cumpără bunuri contrafăcute din cauza sărăciei, iar circa 61% dintre aceştia au constatat că au cumpărat mărfuri falsificate după ce le-au achiziţionat.

România este plasată într-o zonă- ţintă a mărfurilor piratate, motiv pentru care poate fi considerată ţară de destinaţie sau de tranzit.

Totuşi, dacă până acum mărfurile se importau gata falsificate, în prezent, au început să intre în ţară produse fără nicio marcă. După ce ajung în ţară, pe aceste mărfuri se aplică diverse inscripţii şi modele caracteristice unor firme de renume. Cel mai des contrafăcute la noi sunt hainele şi produsele IT&C. Pierderi masive La nivel global, pierderile cauzate de comercializarea falsurilor se ridică la 650 de miliarde de dolari pe an, potrivit Asociaţiei Europene Anticontrafacere. Astfel, circa 8% din comerţul global este făcut cu produse piratate. Numai la nivelul Uniunii Europene au fost confiscate anul trecut bunuri contrafăcute în valoare de 200 de miliarde de dolari.

În ultimii 20 de ani, valoarea comerţului cu falsuri a crescut cu peste 10.000%. Cel mai mare furnizor de astfel de produse este China. Circa 80% din obiectele contrafăcute comercializate în UE provin din această ţară. „PERFORMANŢĂ“

Chinezii falsifică până şi automobile

Dacă, de-a lungul timpului, infractorii s-au concentrat mai ales pe falsificarea de bani, documente, haine, ceasuri, bijuterii sau produse software, mai nou se falsifică chiar şi maşini sau motociclete. Deşi o maşină este compusă din cel puţin 6.000 de componente unice, chinezii au reuşit şi această performanţă. De altfel, în Shanghai există o zicală: „Putem copia orice, cu excepţia mamei tale“. Companiile chineze Shuanghuan Automobile şi Chery se ocupă de ceva vreme cu aşa ceva. Shuanghuan a scos propria-i variantă de BMW X5, numită CEO. Mai mult, când General Motors a început să vândă modelul Chevrolet Spark în China la preţul de 7.500 de dolari, pe străzi a apărut o copie fidelă, Chery QQ, care costa doar 6.000 de dolari.