Pentru prima oară în istorie, fotbaliştii tricolori vor atrage la vară, la turneul final al Europenelor din Elveţia şi Austria, zeci de mii de fani, după modelul occidental.
Calificarea tricolorilor la Campionatul European de fotbal programat anul viitor, în Elveţia şi Austria, îi pune pe români într-o postură neobişnuită din mai multe puncte de vedere.
Pentru prima oară în istoria de aproape opt decenii a calificărilor echipei noastre la competiţii atât de populare precum Europenele şi Mondialele, există toate premisele ca România să se dueleze de la egal la egal, la nivelul numărului de suporteri, cu adversarii. Aderarea la Uniunea Europeană, dispariţia regimului vizelor, creşterea nivelului de trai în ţară şi milioanele de români stabiliţi în Vestul Europei vor schimba datele unei situaţii de inferioritate cu care ne obiş-nuiserăm de decenii. În Elveţia, acolo unde România va disputa toate cele trei partide din Grupa C, cu Franţa, Italia şi Olanda, vor sosi mii de români din ţară, prin intermediul agenţiilor de turism, şi alţii - mult mai numeroşi - pe cont propriu, veniţi din România şi din ţările vestice. Se va ajunge, practic, la acelaşi stil de turism existent deja de decenii în Occident, în care mii sau chiar zeci de mii de fani, veniţi cu avioanele, trenurile sau maşinile personale, vor lua cu asalt oraşele elveţiene în preajma meciurilor. Cei rămaşi în afara stadioanelor vor urmări meciurile - aşa cum se practică deja de ani buni la marile competiţii - în pieţe, în faţa ecranelor gigantice amenajate de organizatori. Deja 2.000 de cereri Interesul românilor a crescut brusc după ce s-a stabilit că România va înfrunta superechipe ca Italia, Franţa şi Olanda. Goana după bilete se declanşase înainte de tragerea la sorţi, dar acum s-a înteţit. Biletele vor fi distribuite în România prin intermediul firmei DancoPro, partener oficial al FRF. Până ieri după-amiază, pe adresa agenţiei respective au sosit deja peste 2.000 de cereri pentru pachete care cuprind tichetele la cele trei jocuri, în condiţiile în care UEFA urmează să distribuie ţării noastre un număr de 5.000-6.000 de tichete pentru fiecare meci. „Fiecare suporter va avea voie să cumpere maximum patru bilete pentru fiecare meci şi va semna o declaraţie prin care îşi va asuma răspunderea, pentru a se preîntâmpina vânzările ulterioare către alte persoane“, ne-a declarat ieri unul dintre şefii de la DancPro. Pachetul - care cuprinde biletul de meci, transportul şi cazarea - va costa între 600 şi 3.000 de euro. ÎNTĂRIRI Compatrioţii din jurul Elveţiei vor înzeci rândurile fanilor În afara celor câteva mii de români care vor sosi din ţară la meciurile tricolorilor, echipa noastră va atrage, fără nici un dubiu, valuri de suporteri din ţările vecine. Elveţia se află la răscrucea a patru ţări cu comunităţi de români foarte puternice: Austria, Germania, Franţa şi Italia. Acestora li se adaugă Spania, care, chiar dacă n-are graniţă cu Elveţia, se află destul de aproape şi are o „rezervă“ importantă de români. Practic, pentru compatrioţii noştri stabiliţi în aceste ţări va fi o nimica toată să ajungă, în doar câteva ore, la meciurile favoriţilor. Se ştie deja că Mutu şi coechipierii săi sunt susţinuţi în deplasările importante de fani veniţi din întreaga Europă. Astă- primăvară, la Rotterdam, în capitalul meci cu Olanda, România a fost încurajată de mii de fani veniţi din Germania, Olanda, Franţa, Belgia şi chiar din Austria. REPERE Amănuntele unei vacanţe cu fotbal Suporterii tricolorilor care vor să susţină naţionala pe cont propriu trebuie să ştie câteva lucruri importante. Elveţia este o ţară destul de scumpă. Un hamburger costă, de exemplu, de două ori mai mult ca în România, iar parcarea în oraş pe timpul nopţii este un adevărat lux, din cauza tarifelor percepute. Altfel, turiştii sunt mai mult decât bine-veniţi: hoţii nu-i pândesc după colţ când îşi numără banii, iar poliţiştii sunt discreţi şi nu se întâmplă să facă exces de zel. BILETELE DE MECI. Există două modalităţi de a fi procurate: fie prin intermediul agenţiilor de turism (dar sunt vândute în cadrul unor „pachete“), fie pe cont propriu, de pe Internet. UEFA a început încă de acum un an şi jumă tate comercializarea tichetelor, scoţând la vânzare 30 la sută din numărul total de tichete. Sistemul e simplu: trebuie să se aplice pe Internet, pe site-ul oficial, numai că, în acest caz, există riscul de a rămâne fără bilete. Împărţirea se face aleatoriu, de către calculator, în urma unei trageri la sorţi. În prima etapă a acestui tip de vânzare (pe Internet), cererea a fost de şase ori mai mare decât oferta. Ar mai fi şi o a treia variantă (cea mai scumpă şi cea mai riscantă): de la bişniţari, înaintea partidei. Deşi UEFA şi-a luat măsuri de precauţie, experienţele anterioare au demonstrat că acest flagel e imposibil de stârpit. BILETELE DE AVION. Pe ruta Bucureşti-Zürich, un tichet dus- întors ajunge până la 400 de euro. Principalele companii cu aterizare pe Zürich sunt următoarele: Swiss Air - 398 euro (direct); AlItalia - 343 euro (o escală); Malev - 355 euro (o escală); Austrian Airlines - 392 euro (o escală). Pentru Berna, Lufthansa oferă cursă cu o escală pentru 444 euro. HOTELURILE. Cele mai ieftine oferte sunt la cele de una şi două stele. Preţul unei nopţi de cazare cu mic dejun inclus porneşte de la 54 de franci elveţieni (circa 32 de euro) de persoană şi poate ajunge până la 190 de franci (114 euro) pe noapte. Fanii mai puţin preten- ţioşi pot opta pentru hosteluri, unde un loc într-o cameră cu şase paturi costă 33 de franci (circa 20 euro). Rezervările se pot face atât on-line, cât şi prin telefon. Mai există şi varianta campusurilor, unde cu doar câţiva euro se poate obţine cazare în „hale“ special amenajate, cu sute de paturi. ALTE CHELTUIELI. Preţul benzinei se încadrează în marjele europene - circa 2 franci elveţieni (1,2 euro) pe litru, iar o călătorie de o jumătate de oră cu tramvaiul porneşte de la 2,4 franci (1,44 euro). Pentru o masă în oraş, o persoană plăteşte la restaurant de la 30 de franci elveţieni în sus (18 euro), iar la McDonald’s, numai un hamburger costă 2,5 franci elveţieni (1,5 euro). Mâncare mai ieftină se găseşte la unul dintre cele două lanţuri de supermarketuri: Migros şi Coop, unde un kilogram de Clementine, de exemplu, costă circa 4 franci elveţieni (2,4 euro). Parcarea e, pe timpul nopţii, între 3 şi 5 franci (adică aproximativ 1,8-3 euro). DE EVITAT: fumatul în aeroport, gări sau în restaurante, dacă nu există spaţii special amenajate. Pe stradă nu este însă nicio problemă; traversatul prin loc nepermis (dacă, din întâmplare, în zonă se află vreun poliţist) duce la o amendă de circa 20 de euro; să vorbeşti tare sau să te cerţi pe stradă. Nu există consecinţe negative, doar că toată lumea îi va privi pe împricinaţi ca pe extratereştri şi va chema poliţia dacă se îngroaşă gluma. (Teodora Trandafir)