Veste bună pentru românii din Diaspora. Actele și documentele se vor depune on-line

Diaspora / Sursa: Dreamstime.com

O inițiativă legislativă care le va permite cetățenilor din Diaspora să acceseze servicii consulare on-line, fără a se prezenta la sediul misiunilor diplomatice a fost depus la Parlament.

AgerpresInițiativa este un proiect comun demarat de parlamentarii USR din Diaspora, Radu Mihail, Iulian Lorincz la care se adaugă membri Comisiei de politică externă din Camera superioară a Parlamentului.

Românii din Diaspora vor putea solicita sau depune documente on-line

Într-un comunicat al USR se precizează că inițiativa legislativă face trimitere la creșterea gradului de digitalizare a serviciilor. Inițiativa stipulează ca documentele să poată fi livrate beneficiarilor de drept în format electronic sau prin curier. Actele vor putea fi ridicate personal de la ambasadele sau consulatele din Diaspora. Totodată, în expunerea de motive se mai precizează că personalul consular va putea utiliza semnăturile digitale.

„Cererea de servicii consulare se depune personal sau, după caz, se transmite in format electronic. În funcție de tipul de serviciu consular solicitat și de opțiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activității consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediție de către solicitanți ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise și semnate cu semnătură electronică calificată.

Categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat, procedura de depunere și soluționare a cererilor respective, precum și orice alte aspecte conexe se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe", prevede actul normativ.

Românii din străinătate nu vor mai pierde timp și bani pentru acte

Senatorul Radu Mihail a punctat faptul că este timpul că cetățenii români din Diaspora să nu mai piardă timp și bani pe drumuri inutile. De asemenea, Mihail a iterat și rolul pe care l-au avut Titus Corlățean, MAI și MAE în elaborarea inițiativei legislative.

Totodată, senatorul USR opinează că acest obiectiv va îmbunătății relația dintre stat și cetățean. În aceste condiții obiectivul asumat constă în eliminarea birocrației cu uneltelor digitale. Autorii proiectului legislativ au evidențiat faptul că impactul financiar nu va afecta bugetul de Stat. Dimpotrivă, spune, Radu Mihail, statul va face economii prim implementarea măsurilor respective.

"Am propus aceste măsuri simple în urma discuţiilor cu românii din Diaspora şi ca urmare a unor ample consultări cu responsabili din Ministerul de Externe şi Ministerul de Interne şi cu implicarea preşedintelui Comisiei pentru politică externă a Senatului, Titus Corlăţean.

Ele vor putea fi implementate doar prin extinderea uneltelor digitale aflate deja la dispoziţia Ministerului şi nu necesită cheltuieli suplimentare din partea statului român, ba din contră, se vor putea face economii. Această practică, de a călători sute de kilometri pentru a obţine un act, trebuie să rămână de domeniul trecutului. Relaţia românilor cu administraţia poate fi mai clară şi mai simplă, mai ales cu ajutorul tehnologiei şi al digitalizării", a subliniat Radu Mihail.

În momentul de față, românii de peste hotare care solicită diferite documente sau acte se văd nevoiți să se deplaseze la sediile consulatelor. Instituții  care uneori se află la sute de kilometri distanță. Pe inițiativa legislativă și-au pus semnătura Roberta Anastase (PNL), Titus Corlăţean (PSD), Adrian Costea (AUR), Alfred-Laurenţiu-Antonio Mihai (PSD), Radu Mihail (USR), Levente Novak (UDMR) şi Ştefan-Iulian Lorincz (USR), potrivit Agerpres.