Relatare dramatică a deturnării avionului din ordinul lui Lukașenko. Nici un cetățean român nu a fost implicat

Relatare dramatică a deturnării avionului din ordinul lui Lukașenko. Nici un cetățean român nu a fost implicat Sursa foto: Arhiva EVZ

Relatarea momentului deturnării avionului Atena-Vilnius în spațiul aerian al Belarus a avut momente dramatice. Din ordinul președintelui Lukașenko s-a înscenat un incident și a fost trimis un avion de luptă.

Precizări de presă privind deturnarea de către autoritățile belaruse a unui avion de linie aflat pe ruta Atena-Vilnius

MAE își exprimă profunda îngrijorare cu privire la demersul inadmisibil al autorităților belaruse care au forțat aterizarea la Minsk a unui avion de pasageri, care zbura pe ruta Atena-Vilnius, și îl condamnă cu fermitate.(...)

Din dispoziția ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, ambasadorul României la Minsk s-a deplasat la aeroportul din Minsk pentru clarificarea situației, dar, având în vedere dificultatea de a relaționa cu autoritățile belaruse, nu a fost posibilă determinarea cu certitudine a faptului dacă în avion se aflau si cetățeni români.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ambasadorul României la Vilnius s-a aflat, de asemenea, la aeroportul din Vilnius și a fost în contact permanent cu autoritățile lituaniene, care au procesat pasagerii avionului ajuns la destinație. Autoritățile lituaniene au confirmat ambasadorului român, după debarcarea tuturor pasagerilor, că la bordul aeronavei nu s-a aflat niciun cetățean român.

MAE precizează că nu a fost primită, pe parcursul evoluției acestei situații, nicio solicitare de asistență consulară din partea vreunui cetățean român.

Relatarea de la fața locului

Marius Iancu (Digi 24): Suntem în continuare în regim de News Alert, pentru că urmărim cu mare atenţie ceea ce s-a întâmplat în Belarus, vă spuneam că urmărim subiectul întreaga seară. La ordinul regimului din Belarus, un avion a fost obligat să aterizeze la Minsk pentru arestarea unui opozant al preşedintelui Aleksandr Lukaşenko. Sunt şi primele imagini pe care le avem de acolo.

Aeronava ar fi pregătită, din informaţiile pe care le avem acum, să decoleze către capitala Lituaniei, deci să se ducă la Vilnius, aşa cum era ruta iniţială. Nu se ştie însă dacă Roman Protasevici se află sau nu la bord. Roman Protasevici este liderul opoziţiei, despre care iniţial s-a spus că ar fi fost arestat şi pentru care ar fi fost deturnat acest avion, tocmai pentru a duce la arestarea sa. Ce vedeţi acum sunt aceste imagini de pe pistă, în momentul în care a fost oprită aeronava, sub pretextul unei ameninţări cu bombă la bord.

Vedeţi foarte clar că sunt efectuate toate demersurile, sunt câini special antrenaţi să detecteze posibile elemente pirotehnice în bagajele călătorilor. Veţi vedea în imaginile care vor rula imediat extrem de multe maşini de pompieri pregătite acolo, pe aeroport. Sigur, presa internaţională scrie în acest moment că toată această mobilizare extraordinară de trupe a fost de fapt o butaforie şi că scopul a fost pur şi simplu de a-l aresta pe Roman Protasievich.

Ce s-a întâmplat mai concret? Belarusul a trimis un avion şi un elicopter de luptă pentru a intercepta respectiva aeronavă în spaţiul său aerian, sub pretextul acesta pe care vi l-am spus, că ar fi acolo o bombă sau că ar fi existat un conflict între pasageri. Imediat avem în exclusivitate pentru DIGI 24 şi reacţia Ryanair, a companiei cu care se deplasau oamenii dinspre Atena spre Vilnius. Presa străină scrie însă că agenţi KGB ar fi fost la bord şi ar fi creat o diversiune special pentru a provoca aterizarea de urgenţă. La Minsk, opozantul a fost dat jos din avion.

Haideţi să ne uităm şi la cine este Roman Protasievich. E fondatorul unui canal pe aplicaţia Telegram, adică un fel de grup, dacă vreţi, dacă nu sunteţi familiarizaţi cu Telegram, e un fel de grup de WhatsApp, care a devenit una dintre principalele surse de ştiri despre reprimarea manifestaţiilor împotriva lui Aleksandr Lukaşenko.

Este ostil liderului din Belarus, a ajutat la o coordonare a protestelor, iar ordinul de interceptare a avionului, potrivit presei internaţionale, ar fi fost dat chiar de Aleksandr Lukaşenko. Aleksandr Lukaşenko, ştiţi bine, ţinta unor proteste extrem de violente în 2020, izbucnite în urma alegerilor prezidenţiale despre care opozanţii săi spun că n-ar fi fost corecte.

Imediat mai multe reacţii internaţionale. Deja preşedintele Lituaniei, preşedintele Comisiei Europene, vă spuneam că avem şi reacţia Ryanair în exclusivitate pentru DIGI 24, însă are amabilitatea să ni se alăture în direct Adina Vălean, comisar european pentru transporturi. Vă mulţumesc că sunteţi alături de noi, bună seara!

Reacția integrală a Adinei Vălean

Adina Vălean: Bună seara!

Realizator: Ce ştiţi mai mult despre acest incident?

Adina Vălean: Sigur că ştim, pentru că suntem în situaţie de criză de la deturnarea avionului de către autorităţile Belarus. Este o situaţie inacceptabilă. Pot să vă spun că la 17:50, ora locală, avionul a decolat spre Vilnius, asta este prima ştire bună, sigur, după proceduri deosebit de dificile şi întârzieri sub diverse pretexte ale autorităţilor de pe aeroportul din Minsk. La bord sunt 117 pasageri, ceea ce înseamnă că şase, spre deseobire de numărul îmbarcaţi iniţial la Astana, au rămas la Minsk. Am discutat cu CEO Michael O'Leary, al Ryanair. Din păcate, în acest moment nu putem verifica cu echipajul de la bord exact manifestul, ca să ştim care sunt cele şase persoane care nu au mai urcat în avion de la Minsk spre Vilnius.

Adina Vălean: O să avem o situaţie clară din moment în moment pe măsură ce echipajul va conduce această investigaţie a manifestului avionului pentru a şti care sunt persoanele. Sigur că putem presupune că e legat de un număr de jurnalişti, nu aş putea însă confirma în acest moment pentru că nu avem cu siguranţă numele celor care au rămas la Minsk. Vom şti mai mult când avionul ajunge la Vilnius. Ceea ce /.../ Comisia Europeană, eu în particular, pentru că este în domeniul meu de acţiune, vom face o recomandare pentru evitarea spaţiului aerian al Belarusului, ceea ce este destul de puternic ca semnal şi având în vedere că mâine este Consiliul european probabil că şefii de stat şi de guvern vor discuta această situaţie. Noi vom face anumite propuneri, pe care nu vreau să le avansez acum, dar care ar putea să fie un răspuns european la această acţiune de piraterie aeriană fără precedent în zilele noastre între ţări vecine şi /.../

Realizator: Foarte multe informaţii interesante ne-aţi oferit, doamna Vălean. Şase pasageri nu au mai efectuat drumul către Vilnius, deci sunt acolo, la Minsk. Spuneţi că nu puteţi să ne confirmaţi încă dacă sunt jurnaliştii şi dacă e şi Roman Protasievich printre aceştia. Faceţi recomandări să se evite spaţiul aerian, cu ce fel de termen, pentru ce perioadă? Nedefinit?

Adina Vălean: Spuneam că ne uităm per ansamblu la relaţia aeriană cu Belarus. Noi avem o prezentă de 64 de zboruri pe această relaţie, cotidiene, şi trebuie să desigur să ne uităm şî noi şi să intrăm într-un dialog pentru a vedea exact dacă această deschidere pe care din punct de vedere comercial Europa o are faţă de Belarus, poate să stea în picioare în astfel de situaţii în care autorităţile de-acolo girează astfel de acţiuni împotriva unor zboruri comerciale europene.

Realizator: Vă e clar că ce imagini vedem noi acum - noi vedem imaginile cu căutarea de bombe cu câini antrenaţi special să detecteze bombele din bagaje, cu maşinile de pompieri mobilizate acolo la faţa locului - vă e clar, deduc din termenii foarte categorici pe care i-aţi folosit, piraterie aerienă, că e doar o butaforie ceea ce vedem acolo, ca să justifice deturnarea avionului.

Adina Vălean: Din toate informaţiile noastre, ale companiei, ale Agenţiei de siguranţă Aeriană Europeană, Eurocontrol ş.a.m.d. nu există absolut niciun fel de indiciu care să justifice o astfel de intervenţie.

Realizator: Ştiţi cumva dacă sunt şi români între pasageri?

Adina Vălean: Din nou, nu am confirmarea manifestului, am vorbit cu CEO-ul Ryanair, dar echipajul, într-un asemenea stare de stres şi din dorinţa de a pleca pur şi simplu din Minsk, nu au putut verifica şi nu /.../ manifestului, dar, pe surse, ca să spun aşa, cred că sunt şi câţiva români.

Realizator: Care acum s-ar afla în zborul spre Vilnius.

Adina Vălean: Să sperăm că se află în drum spre Vilnius şi că nu există absolut niciun motiv pentru care cetăţeni europeni să fi fost ţinuţi în... Europeni, când zic "europeni" mă refer la cetăţenii din statele membre ale Uniunii Europene.

Realizator: Care este cea mai dură măsură care poate fi luată la nivelul Comisiei Europene, Uniunii Europene, împotriva Belarusului, chiar şi pe segmentul de care vă ocupaţi dumneavoastră, strict?

Adina Vălean: Domnule /.../ eu am deja în minte care ar fi cea mai dură măsură, dar nu vreau să o fac publică înainte de a discuta cu cei care iau decizii politice la întregul nivel al Uniunii Europene, aşa că nu am să răspund.

Realizator: Vă mulţumesc foarte mult şi apreciez onestitatea. Şi un ultim punct mai vreau, , doamna Vălean, lămuriţi-mă un pic cu procedurile internaţionale. Când poate să intervină un stat, să ceară detunarea sau oprirea unui avion, în ce context poate să facă asta? De ce este posibil?

Adina Vălean: Practic, în niciun context. Decât justificat, apropo de o chestiune de siguranţă a avionului respectiv. Înţeleg că asta a fost folosită ca justificare, dar chiar şi aşa, în momentul interceptării ar fi fost mai aproape de Vilnius decât de Minsk, deci, cred sigur, o să facem o invetigaţie amănunţită, dar cred că nu exista niciun motiv pentru care avionul să fie forţat să fie deturnat către Minsk, iar în situaţia unui, să spunem, probleme de siguranţă, ar fi trebuit să meargă către cel mai apropiat aeroport, care, din informaţiile mele, în momentul respectiv era Vilnius.

Realizator: Poate să se creeze un incident periculos, sau se va asigura Uniunea Europeană că vor fi atât de dure măsurile încât să nu se mai repete asta cu niciun alt stat, niciodată?

Adina Vălean: Eu sunt singură că trebuie să dăm un răspuns ferm, pentru că este, după cum spuneam, în condiţii de pace, un element fără precedent şi practic nu ne putem juca cu vieţile şi siguranţa pasagerilor la bordul unui zbor comercial, din varii motive de natură politică. Nu. Nu trăim, totuşi, într-un spaţiu care să fie de nesiguranţă - spaţiul aerian european - astfel încât trebuie să avem un răspuns ferm. V-am spus, mâine va fi Consiliu şi sunt sigură că acesta va fi unul din punctele pe agendă. Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, este foarte interesată, sunt sigură că va discuta cu şefii de stat şi de guvern mâine, cu sprijinul nostru, a celor din Transporturi, o declaraţie cel puţin, care să fie destul de fermă.

Realizator: Vă mulțumesc foarte mult că ne-aţi oferit toate aceste informații și explicații, Adina Vălean, și așteptăm cu mare interes ce se va întâmpla mâine.

Adina Vălean: Vă mulţumesc şi eu. La revedere.