Record: au dat un tun de patru milioane de lei, dintr-o lucrare de trei milioane

Pentru realizarea canalizării într-o comună din județul Sibiu, s-a semnat în 2007 un contract de trei milioane de lei. Șapte ani mai târziu, lucrarea nu este terminată, iar cei de la Camera de Conturi reclamă un prejudiciu de patru milioane de lei.

Contractul pentru realizarea rețelei de canalizare în satele Brădeni și Retiș a fost atribuit prin procedură de licitație publică firmei brașovene Vectra Service, pe 16 noiembrie 2007. Valoarea licitată de cei de la Vectra nu a fost mult sub cea estimată inițial. 3,06 milioane de lei au cerut constructorii brașoveni pentru a realiza, în 16 luni, lucrarea estimată înaintea licitației la 3,1 milioane de lei. Sumele nu includ și TVA, iar fondurile urmau a fi alocate din bugetul local al comunei Brădeni, care – la rându-i – urma să fie alimentat cu banii necesari de Guvernul României.

Prejudiciu de patru milioane la nici 1.500 de locuitori

Acum, în 2014, lucrarea este la un stadiu de cel mult 80%, șantierul fiind demult părăsit. Cei de la Vectra Service nu au mai terminat lucrarea, subcontractând-o, pe rând, mai multor firme. Care, neplătite, au plecat cum au venit. La finele lui 2011, chiar înainte de Crăciun, Guvernul mai alocă niște bani comunei Brădeni. Al cărei primar, Aurel Dobre, din teamă de a nu pierde banii alocați (dacă nu erau cheltuiți până la finele anului, aceștia trebuiau returnați bugetului de stat), ”găsește” o firmă dintr-o comună apropiată, căreia îi transferă în cont toți banii, sub promisiunea – spune primarul - că din aceste fonduri va fi terminată lucrarea. Ceea ce, evident, nu s-a întâmplat. Între timp, Camera de Conturi a venit în control, în urma căruia a descoperit prejudicii importante. Primarul a contestat în instanță raportul, dar a pierdut. Cei de la Camera de Conturi au sesizat procurorii. ”Prejudiciul estimat: 3.979.667 lei. Data sesizării: 06.06.2013. Unitatea de parchet unde se află dosarul: Parchetul de pe lângă Judecătoria Sibiu”, se arată acum, într-un document citat de pesurse.ro. Am vrut să vedem de unde vine prejudiciul produs într-o comună care, la ultimul recensământ număra 1.441 de locuitori. Cu tot cu copii și în toate cele trei sate aparținătoare (Brădeni, Retiș și Țeline).

”Eu? Eu, nu...”

Aurel Dobre (PSD) a pierdut postul de primar al comunei Brădeni în urma alegerilor din vara lui 2012. Noul primar este Liviu Modoi (PP-DD), devenit cunoscut mai ales datorită inițiativei de a oferi bani celor care își vopsesc casele în mov (culoarea partidului pe care îl reprezintă). Liviu Modoi spune că nu prea știe mare lucru referitor la prejudiciul calculat de Camera de Conturi, ”E în legătură cu canalizarea... încă nu știm. Sunt ceva probleme, da. Nu știu ce consideră cei de la Curtea de Conturi, încă nu se știe nimica. E vorba de canalizare, acuma, să vedem ce... nu știu nici dânșii, acum se cercetează. Eu nu îmi fac griji, pentru că nu am fost eu... E fostul primar. N-am nicio vină”, reușim să ”scoatem” de la Modoi. Cam în aceeași cheie se desfășoară discuția și cu Mircea Șchiopotă, cel care a fost viceprimar în vremea ”șantierului de la canalizare”. ”Nu cunosc. Puțin știu. Eu m-am ocupat de treburile gospodăriei în comună, nu de canalizare. Nici nu mai știu când s-au terminat lucrările... Dacă aveam o documentație în față, să vă spun... acum eu sunt în hotar, nici nu prea am semnal”, scurtează fostul viceprimar discuția.

Aurel Dobre: ”e problemă”

Pentru fostul primar, Aurel Dobre, prejudiciul de aproape patru milioane de lei, dintr-o lucrare de trei milioane, este un lucru imposibil de explicat. ”O fi penalitățile, căci e demult povestea”. Pentru fostul primar, problemele apărute în lucrarea de introducere a canalizării se împart în două. Prima direcție este cea în care este vizată Vectra Service SRL, firmă intrată în insolvență din toamna anului trecut. ”Problema este că au scos garanția din bancă, fără acordul nostru. Cum au făcut, cum nu au făcut, dar au scos garanția aceasta. Vreo 120.000 de lei, dacă mai țin eu bine minte”, spune Dobre despre garanția de bună execuție. El reface, pe scurt, și modul în care s-a derulat șantierul. ”Lucrările nu au fost terminate. Problema e că cei de la Vectra au subînchiriat lucrările unei firme din Moldova. Și aceia au tot lungit treaba. Eu le-am prelungit cu doi ani contractul și nimic nu au făcut, ne-au tot aburit. Că azi, că mâine, aduceau câte o firmă, nu o plăteau și plecau oamenii. Și uite așa”, concluzionează acum Aurel Dobre.

Cadoul de Crăciun: 230.000 de lei în plus. Buni și nu prea

Cel mai interesant episod relatat de Dobre este cel legat de banii alocați de Executiv în iarna lui 2011. ”Era înainte de Crăciun, am cerut bani de la Guvern să putem termina lucrarea. Cei de la Vectra au realizat o stației de epurare care nu a mai fost plătită și ne-au dat în judecată. Ni s-au dat bani de la Guvern, repartizați prin Consiliul Județean și am plătit acea stație de epurare. Dar ne-au mai rămas 230.000 de lei”, amintește Dobre. Potrivit normelor în vigoare, dacă sumele alocate de Guvern într-un an nu sunt cheltuite până la 31 decembrie, banii se întorc în bugetul de stat. În aceste condiții, Dobre spune că a luat degrabă o decizie, ”Cu cei 230.000 de lei am făcut un contract cu Karin Alp SRL. Și a venit patronul de acolo, să facem ceva, că aveam banii înainte de Crăciun. Și a venit că ne termină lucrarea, că aia, că ailaltă... Am făcut ședință de Consiliu, mă rog, și i-am dat banii, să nu îi pierdem și el să termine lucrarea. Și a făcut ce a făcut și nu a terminat nici el. Și aici e cel mai mare prejudiciu”, susține primarul. Situația dubioasă povestită de el pare ca o târguială în Piața Cibin. ”Ne-a tot aburit (legat de conducerea Karin Alp SRL - n.r.). A făcut ceva, dar puțin. «Dă-ne banii înapoi», i-am spus. «Luna ce vine, luna ce vine» și nu a mai venit. Aici e problema”. Aurel Dobre nu poate rata șansa de a-l ataca și pe actualul edil. Care, susține Dobre, ar trebui să termine el canalizarea de unde a rezultat imensul prejudiciu. ”Primarul actual, pe care îl avem acuma, nici nu vrea să audă. Eu am făcut un raport cu ceea ce s-a executat, dar el nici nu vrea să audă. Să termine el lucrarea, că el este primar. Și să arate la cetățeni că el este în stare... dar nici nu vrea să audă așa ceva, nu vrea să facă nimic. Nici nu vine la Primărie, decât când vrea”.

”Am fost unde trebuie și am clarificat”

SC Karin Alp SRL a fost înființată în noiembrie 2009 de către Petre Alion, care acum administrează societatea cu sediul social în comuna Alma, de lângă Dumbrăveni. Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor, societatea al cărei obiect principal este ”comerțul cu ridicata al altor mașini și echipamente” a înregistrat în anul 2011 venituri totale 944.000 de lei, duble față de anul anterior. În 2012, numărul mediu de angajați al societății căreia i-a fost încredințată finalizarea lucrărilor de canalizare din Brădeni și Retiș a fost de cinci. Contactat de Evenimentul Zilei, Petre Alion a declarat că nu poate spune multe despre situația de la Brădeni, având în vedere că tocmai a dat declarații procurorilor. Ceea ce lasă de înțeles Alion este faptul că, de fapt, și firma lui a realizat lucrări care nu au mai fost plătite. ”Eu am fost ieri unde trebuie și am cam clarificat lucrurile. Nu e chiar așa cum spune domnul Dobre. Lucrurile sunt mult mai complicate. Sunt și sume de încasat foarte mari. Dar s-a lămurit totul în cursul zilei de ieri. Nu o să vă dau detalii, fiind o anchetă în curs, dar atenție, că nu e așa cum spune Dobre, mă mir cum și-a permis să spună asta. El v-a spus doar jumătate, nu și cealaltă jumătate, cu lucrări finalizate și tot ceea ce trebuie, dar neplătite. În măsura în care pot, în viitor, o să dau detalii”, a declarat Petre Alion.