Război pe 205 milioane euro: Petroliştii îşi sună avocaţii

SANCŢIUNE. După ce au primit din partea Concurenţei cea mai mare amendă din istoria Uniunii Europene, era clar că benzinarii nu vor sta cu mâinile în sân. Au anunţat deja că atacă decizia în instanţă.

Cele mai mari companii petroliere care activează în România au primit cea mai mare amendă dată vreodată în Uniunea Europeană unor firme din sector, pe probleme de concurenţă: 880 milioane de lei, respectiv circa 3% din cifra de afaceri. Toate companiile, cu excepţia ENI, au anunţat că vor ataca în instanţă decizia Consiliului. Acuzaţia adusă de către Consiliu se referă la renunţarea celor cinci companii implicate (OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi ENI), la sortimentul de benzină Eco Premium, în 2008. Petrom a anunţat retragerea de pe piaţă a sortimentului respectiv în noiembrie 2008, iar MOL făcuse aceeaşi operaţiune în aprilie 2008. Cu ce s-a greşit "Fiecare firmă face ce vrea cu condiţia să nu comunice cu concurentul ei direct. Logica economică spune că, dacă o firmă nu ştie ce fac concurenţii, nu va putea niciodată să ia măsuri care sunt flagrant împotriva consumatorului", a afirmat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Astfel, o com panie care nu ştie ce face concurenţa n-o să crească oricât preţurile şi n-o să retragă oricum un produs, pentru că pierde cota de piaţă. Chiriţoiu a afirmat că au fost descoperite dovezi clare ale faptului că firmele respective s-au înţeles şi au avut discuţii în 2007-2008 pentru a retrage sortimentul de benzină de pe piaţă, această operaţiune servind interesului lor comercial. Cea mai mare amendă a primit- o OMV Petrom, 504 milioane de lei, circa 3,5% din cifra de afaceri realizată în 2010, pentru că este considerată compania care a iniţiat această înţelegere între companii. A doua amendă ca mărime este cea primită de către Rompetrol, de sub 3% din cifra de afaceri, adică circa 150 milioane lei, potrivit unei estimări EVZ. Pe poziţia a treia se află Lukoil, cu o amendă de 3% din cifra de afaceri, circa 134 milioane de lei. Pe locul patru vine MOL, cu o amendă de 80,3 milioane de lei (3% din cifra de afaceri), iar ENI (fosta Agip) se situează pe ultimul loc, cu 12 milioane de lei (3% din cifra de afaceri). Rompetrol este singura companie care a primit o amendă de sub 3% din cifra de afaceri pentru că nu a participat la întâlnirile directe de la Asociaţia Română a Petrolului, a explicat Chiriţoiu. "Raportul final va fi făcut public probabil într-o lună de zile. Acolo veţi vedea şi discuţiile dintre ei, cine şi-a dat acordul, cine nu, se plâng că Rompetrolul nu a venit la întâlnire şi durează până se obţine acordul lor...", a afirmat Chiriţoiu. Cazul Rompetrol Potrivit preşedintelui consiliului, Rompetrol a fost totuşi amendat pentru că oficialii firmei ştiau ce fac ceilalţi şi au procedat în consecinţă, fără să se delimiteze. "Practica la nivelul Uniunii Europene este că, atunci când afli de un potenţial cartel, trebuie să te delimitezi de el, trebuie să spui «Domne eu ştiu ce vreţi voi să faceţi, noi nu suntem de acord, nu participăm la treaba asta.» Rompetrol nu a făcut această delimitare", a explicat Chiriţoiu. Potrivit acestuia, decizia privind sancţionarea companiilor petroliere a fost luată în 2011, iar amenda a fost stabilită având ca punct de reper cifra de afaceri pe 2010, anul anterior deciziei. "Probele le-am strâns începând cu 2009. Procesul de investigaţie s-a terminat în vara lui 2011, iar din acel moment am început etapele procedurale", a precizat Chiriţoiu. Companiile au anunţat că vor ataca în instanţă decizia, iar un astfel de proces ar dura şi trei ani de zile. În mod normal, potrivit lui Chiriţoiu, amenda ar trebui plătită acum, urmând ca decizia finală să fie luată la încheierea procesului. Firmele ar putea obţine în instanţă amânarea plăţii, urmând să plătească o cauţiune de până la 20% din amendă. PROCEDURĂ Penalizare record în istoria Uniunii Europene Cele mai mari amenzi acordate companiilor petroliere pe piaţa petrolului la nivelul Uniunii Europene, până acum, sunt infime pe lângă cea de 205 milioane de euro făcută publică ieri. Astfel, potrivit preşedintelui Consilliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, cea mai mare amendă a fost acordată în Cipru, 43 milioane de euro, dar pe probe indirecte, iar amenda nu a avut susţinerea instanţei. În Spania a fost acordată o amendă de circa opt milioane de euro, din cauza unei relaţii pe verticală, dintre companii şi benzinării, care nu corespundea regulilor. "Avem şi noi o investigaţie pe aşa ceva, în cazul Rompetrol", a precizat Chiriţoiu. Fără amendă maximă Acesta a explicat şi că nu a fost acordată amenda maximă, de 10%, pentru că există circumstanţe atenuante. "Cel mai important lucru de care trebuie ţinut cont este că înţelegerea a afectat doar o parte din piaţa benzinei. Nu vorbim despre toată cifra de afaceri, nu vorbim despre toate produsele acestor companii, ci numai de un sortiment care era până la 20% din vânzările pe benzină. Pe cifra de afaceri a companiilor, sortimentul respectiv era sub 5%", a explicat Chiriţoiu. Astfel, amenzile sunt proporţionale cu încălcarea regulilor. Uniunea Europeană dă astfel de sancţiuni doar în raport cu piaţa afectată. "În România, din raţiuni mai degrabă de lejeritate, ca să avem o aplicare mai simplă şi mai clară a legii, dăm amenzi pe toată cifra de afaceri. La noi legea e mai severă decât în alte ţări", a afirmat Chiriţoiu. Acum, în acest caz, este pentru prima dată când autorităţile fac rost de dovezi clare, directe. Acestea sunt reprezentate de mailuri schimbate între participanţi şi întâlnirile din cadrul Asociaţiei Române a Petrolului. Se pare că la întâlnirile de la asociaţie au participat manageri de nivel mediu din România. Probele au fost obţinute prin controale inopinate derulate concomitent la toate sediile companiilor implicate. "Noi intrăm în sediul lor fără să-i anunţăm şi putem să luăm orice document, orice email şi orice dosar care are legătură cu investigaţia", a explicat Chiriţoiu. 30% este reducerea din amendă de care puteau beneficia companiile petroliere dacă ar fi fost de acord cu acuzaţiile Concurenţei. Acestea pot obţine amânarea plăţii amenzii de la instanţă, dar vor plăti o cauţiune de până la 20%