Rafila trage semnalul de alarmă în pandemie: „În ultimele două zile am avut 1.500-1-800 de cazuri… Numere extrem de mici, care pe mine mă pun pe gânduri…

Mai ales că ele nu se corelează cu numerele cazurilor de la Terapie Intensivă, între 1.000 şi 1.100 de cazuri. E ceva care nu se leagă. Ceea ce nu se leagă este stabilirea unei strategii de testare care să ne dea o imagine.”

Alexandru Rafila este membru în Comitetul Executiv al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii şi deputat PSD. El a lansat aceste declaraţii în direct la Digi 24.

Diferenţe între vechea şi noua tulpină de coronavirus

Profesorul Rafila a descris şi de ce este mai periculoasă noua tulpină de coronavirus din Marea Britanie: „Proteina de suprafaţă a acestui virus nu este foarte asemnănătoare cu proteina de suprafaţă a virusului claic.

Din cauza acestor modificări, infectivitatea lui este mai mare. Asta face să existe o transmisibilitate mai crescută şi un indice de reproducere de 50% mai mare.

Un astfel de virus duce automat rata la un nivel supraunitar şi la o creştere a numărului de cazuri. Circulă mai repede.”

Rafila susţine redeschiderea şcolilor, dar nu oricum

„La Şcoala nr. 28 nu este vorba despre o infecţie care să fie legată de activitatea şcolară… Multe canale de informare au preluat această ştire şi au legat-o de începerea şcolii.

Oamenii din şcoală au interacţionat unii cu alţii fără să utilizeze masca şi în acest fel s-a transmis boala. O extindere a focarelor la nivel naţional sau regional, da, poate pune în pericol deschiderea şcolilor.

Da, dacă avem multe focare, dacă avem un număr mare de cazuri, atunci de poate amâna deschiderea şcolilor

Doar câteva focare menţionate de dânsul (n.r. – ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu) n-au nicio legătură cu închiderea sau nereluarea unor activităţi. (Voiculescu a pus în discuţie posibilitatea amânării deschiderii şcolilor din cauza unor focare).

Nu cred că pot fi deschise toate şcolile şi nu oriunde. E bine sau nu e bine să se deschidă restaurantele? Astea sunt nişte păreri, dar ele trebuie bazate pe dovezi.

Avem două săptămâni la dispoziţie (n.r. – până la 8 februarie, data redeschiderii şcolilor). Trebuie reluat instructajul pentru cadre didactice şi restul personalului, trebuie făcută o evaluare pentru a se vedea în ce măsură au reţinut recomandările… Trebuie să existe organizarea şcolii din punctul de vedere al asigurării condiţiilor igienico-sanitare.

Reducerea numărului de elevi în clase este esenţială pentru siguranţa desfăşurării cursurilor. Clasele cu mai puţini elevi n-ar trebui să aibă foarte mulţi elevi şi aici e o măsură foarte bună anunţată de ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu”, a precizat Rafila.

Părerile lui Alexandru Rafila despre testare

„Cred că oamenii ar trebui să se poată testa cu uşurinţă. Lucrul acesta nu se întâmplă şi nu s-a întâmplat de mult timp. Acum avem aceste teste rapide cu condiţia să alegem testele corespunzătoare şi curând va exista o listă aprobată de Comisia Europeană.

Extinderea unităţilor medicale care fac testarea e absolut necesară. În plus, nu prea se mai discută despre anchetele epidemiologice. Cred că ele trebuie regândite, astfel încât să poată identifica măcar punctele fierbinţi.

Chiar şi în Bucureşti am avut într-o zi 1.000 de cazuri şi în alta 250… Cifrele astea nu se potrivesc. Cifrele din România sunt franjurate şi lucrul acesta nu se regăseşte în alte ţări. Probabil că acolo se face testarea aşa cum trebuie.

Avem una dintre cele mai mici incidenţe cumulate din Europa. Persoanele care vin în România intră în carantină pentru că ele au incidenţă mai mare în ţările lor… Inclusiv în zona aceasta, testarea ar putea aduce o îmbunătăţire a situaţiei”, a punctat deputatul PSD.

Cum decurge vaccinarea în România în opinia lui Rafila

„Ea este dimensionată la resursele din momentul de faţă. Trebuie să ajungem la 100.000 de administrări pe zi ca să putem atinge spre finalul lunii septembrie o acoperire de 60, 70% la nivel naţional. Existenţa numeroaselor vaccinuri va face asta posibil.

Noi avem peste 6 milioane de prioritari. Depinde foarte mult aderenţa la vaccinare de informaţiile pe care le pot accesa. Şi atenţie, nu doar în mediul online. În mediul rural, ei se adresează medicului de familie, cui pot.

Dacă pregătim personalul şi îl evaluăm, deschiderea şcolilor va avea succes. Este acelaşi lucru pozabil şi în cazul vaccinării”, a precizat reprezentantul României la OMS,