Agenția Națională de Integritate a sesizat Direcția Națională Anticorupție cu privire la posibila săvârșire de către primarul orașului Constanța, Radu Mazăre, a infracțiunii de conflict de interese, otrivit unui comunicat al instituției.
Potrivit inspectorilor ANI, Radu Mazăre, în calitate de reprezentant al municipiului Constanța, a semnat cinci contracte și un acord cadru (cu cinci contracte subsecvente), încheiate între Primăria Constanța și două societăți comerciale (SC Conpress Holding S.R.L și SC Soti Cable Neptun SRL) care îl au ca asociat pe Strutinsky Sorin Gabriel, persoană cu care Radu Mazăre se află în relații comerciale în alte opt societăți comerciale.
Cine este Strutinsky
Potrivit mass-media, Sorin Gabriel Strutinsky este originar din Botoşani, însă a fost coleg de studii cu Radu Mazăre şi Nicuşor Constantinescu la Institutul de Marină Civilă. Strutinsky este considerat de procurorii anticorupţie un interpus al lui Radu Mazăre (după cum rezultă din formularea autorizării percheziţiilor emisă de instanţa supremă, din dosarul în care primarul este cercetat pentru luare de mită), s-ar afla în Cipru.
Prejudiciul
Mai mult, susține ANI, în calitatea sa de primar, Radu Mazăre a aprobat în urma procedurii de selecție a ofertelor, raportul de atribuire a contractului de finanțare din fonduri nerambursabile necesare susținerii spectacolelor ce au fost organizate cu ocazia evenimentului “Sărbători de Iarnă – Orășelul Copiilor 2013”, încheiat între Primăria municipiului Constanța și SC Soti Cable Neptun S.R.L, societate care îl are ca asociat pe Strutinsky Sorin Gabriel, persoană cu care Radu Mazăre se află în relații comerciale în alte opt societăți comerciale.
Inspectorii de integritate au arătat că valoarea totală a contractelor acordate celor două societăți comerciale este de 20.621.572, 49 de lei, fără TVA (aproximativ 4.582.571 de euro).
Acuzațiile ANI
Inscpetorii ANI susțin că Radu Mazăre a încălcat dispozițiile art. 301 din Codul Penal al României coroborate cu prevederile art. 12 lit. b) din Legea 78/2000.
Potrivit art. 301 din Codul Penal al României „Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, (...) pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.
- De asemenea, potrivit art. 12 lit. din legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, „sunt pedepsite cu închisoarea de la 1 la 5 ani următoarele fapte, dacă sunt săvârşite în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite: b) folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii”.
Persoana evaluată a fost informată despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalității, confidenţialității, imparţialității, independenţei operaţionale, celerității, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.