Editura Evenimentul si Capital

Radarul-minune a trecut testul EVZ

d514f389fef6d8ad5d8a452bc101bba4ceef53ef
Autor: | | 0 Comentarii | 0 Vizualizari

Noile „jucării” ale poliţiei vor fi folosite împotriva tuturor şoferilor obişnuiţi să încalce regulile. „Îl lăsăm mai întâi să se bucure de detectorul lui de radar... Apoi, îl vom testa serios”, îşi începe mândru expunerea poliţistul de la volanul noii Dacia Logan MCV, pe care şoferii bucureşteni o vor întâlni curând pe traseul Piaţa Victoriei - Piaţa Romană.

Bucuria şoferului a durat doar câteva minute: „Am făcut o investiţie serioasă în el (arată mândru spre detectorul său). M-a avertizat de la bun început: bip-bip-bip. E clar...”. „Să mai încercăm o dată”, îi răspunde poliţistul cu zâmbetul pe buze. Nu mai activează manual aparatul de pe bord, care începe să dea alarma imediat ce acul kilometrajului „maşinii adverse” trece de 61 de km/oră. „De data asta, m-a avertizat abia în momentul în care am ajuns în dreptul maşinii dumneavoastră... Speram să nu fie chiar aşa cum s-a spus”, remarcă, dezamăgit, şoferul. Aşa a început, ieri, testul la care reporterii EVZ au supus noile „jucării” ale poliţiei. Odată ajuns în trafic, radarul funcţionează impecabil: surprinde imagini extrem de clare cu tot ce mişcă pe toate cele şase benzi ale şoselei, pe ambele sensuri. „Legea permite «o abatere» de zece kilometri de la limita maximă admisă. Aşa că, am reglat aparatul radar să emită avertizarea începând cu 61 de km/oră”, continuă poliţistul. De fapt, aşa vor funcţiona noile radare pe toate tronsoanele de drum: cu o abatere de 10 km/ oră peste limita maximă admisă: de la 81 de km/oră, acolo unde limita e de 70 de km/oră, de la 101 acolo, unde limita e de 90 de km/ oră, şi de la 141 de km/oră pe autostradă. Contestaţiile, combătute cu probe solide „Vedeţi, la un kilometru şi jumătate distanţă avea peste 80 la oră, iar acum are 47 de km/ oră... Fie a frânat când a văzut maşina poliţiei, fie l-a avertizat detectorul... dar, prea târziu”, continuă omul legii. E mândru că probele „livrate” de noul radar împotriva celor care contestă în instanţă eventualele sancţiuni sunt suficient de solide pentru ca persoana care depune plângere să nu mai aibă nicio şansă. „Imaginile sunt extrem de clare, putem vedea nu doar numărul maşinii, ci şi pe cel aflat la volan. În plus, spre deosebire de cel vechi, e dotat cu «in fra roşu» şi ne dă imagini clare şi noaptea. (...) Au mai existat unii care au fost surprinşi de vechiul radar în timp ce maşina poliţiei era în mişcare şi au argumentat apoi în instanţă că noi mergeam cu viteză, de aceea radarul a dat «eroare » în ceea ce-i priveşte. Acum, sunt înregistraţi toţi parametrii: viteza de rulare, sensul pe care se deplasează, viteza de la care aparatul e reglat să ne avertizeze, dar şi viteza pe care o are patrula în acel moment”, adaugă poliţistul. Potrivit acestuia, deşi noul radar e dedicat, în primul rând, celor care calcă peste limită pedela de acceleraţie (viteza excesivă fiind principala cauză a accidentelor grave), el poate fi folosit împotriva tuturor celor care încalcă regulile. „Vom sta şi în intersecţii, unde-i putem surprinde pe cei care trec pe roşu, pe cei care nu le acordă prioritate pietonilor sau depăşesc neregulamentar. Iar dacă vreunul e recalcitrant, aparatul permite în registrarea audio şi în exteriorul ma şinii, aşa că va obţine doar o altă probă împotriva lui”, completează poliţistul. „E bun... să mai terminăm odată cu şmecheria la volan” „Sigur se vor plictisi la un moment dat să stea cu mâna pe butonul ăla ca să facă poze. Şi, în plus, cu ce viteză să completeze procesele-verbale. Abia aştept momentul când o minte inteligentă va inventa detectorul care să-i vină de hac şi ăstuia. Trebuie să emită el vreun semnal, ceva, chiar şi atunci când e în stand-by”, spune sceptic Radu - unul dintre şoferii pentru care regulile sunt făcute pentru a fi încălcate. „Ar trebui să-i felicităm pentru achiziţie, să mai terminăm odată cu şmecherii ăştia care ne sfidează pe toţi”, adaugă revoltat bucureşteanul Octavian B. „Sigur o minte inteligentă va inventa detectorul care să-i vină de hac şi ăstuia. Trebuie să emită el vreun semnal, ceva şi când e în stand-by.“ RADU, un vechi „client” al poliţiştilor de la Rutieră PLAN DE REZERVĂ Imaginile, imposibil de şters din maşină Noul radar nu e o armă doar împotriva şoferilor care încalcă regulile, ci şi împotriva poliţiştilor ten ta ţi să ia şpagă în trafic. „Până acum, imaginile surprinse de vechiul radar puteau fi şterse de poliţist, din maşină. Dacă, tentat de o şpagă substanţială, vreun agent voia să-l mai ierte pe câte unul, putea face asta liniştit. Şi au fost cazuri... Acum însă, poliţistul din maşină nu mai poate şterge imaginile. Parolă pentru asta, dar şi pentru descărcarea imaginilor în computer are doar şeful...”, comentează oamenii legii. În plus, noul radar func ţio nează la fel ca şi un computer. „Are hard-disk, drept care e cam greu să mai păcăleşti pe cineva. Aşa că, şi dacă am putea şterge imaginile, am a vea probleme serioase, pentru că, la orice percheziţie informatică, chiar şi filmul şters e recuperat. Chiar dacă tastezi «delete», totul e păstrat pe hard suficient timp pentru a constitui probe la dosar împotriva celor care încearcă ceva”, explică poliţiştii care nu uită să precizeze că vor fi totuşi înţelegători cu cei care calcă acceleraţia cu un motiv serios. „Acum n-o să-l amendez dacă transportă la spital un bolnav în stare gravă”, conchide un agent cu state vechi la Rutieră. FĂRĂ SCĂPARE. Oricât de performante, detectoarele de radar de pe piaţă se dovedesc inutile în faţa „radarului-minune”, capabil să vizualizeze contravenienţii la 360 de grade, pe o rază de 1,5 kilometri „BILANŢ” SUMBRU ÎN 2009 Peste 600 de morţi din cauza vitezei „Dacă ar fi să luăm în calcul doar ci frele, noile radare sunt mai mult decât bine-venite. Au şi un rol preventiv. E suficient ca şoferii să ştie că sunt pe stradă... şi poate se vor gândi de două ori înainte să calce pedala de acceleraţie. Iar graba nu e un motiv suficient să facă asta, nu e niciodată o scuză. Dacă ne grăbim, ar trebui să plecăm mai devreme de acasă, şi gata! Mor oameni nevinovaţi din cauza asta. Nu de mult, am avut un accident groaznic în Piaţa Romană, în plin centru al Capitalei. O copilă a murit doar pentru că un şofer inconştient a intrat în intersecţie cu 150 de kilometri/ oră. 150... în oraş”, îşi aminteşte unul dintre poliţiştii de la Brigada de Poliţie Rutieră a Capitalei.

  • De altfel, statisticile făcute la nivel naţional arată că viteza excesivă este principala cauză a accidentelor rutiere grave, în care vinovaţi sunt şoferii. Doar anul trecut, viteza a fost cauza a 1.996 de accidente grave, soldate cu 650 de morţi şi 1.900 de răniţi grav.
„Majoritatea celor care calcă peste limită acceleraţia sunt tineri. Am avertizat de nenumărate ori părinţii care-şi «dotează» copiii cu BMWuri, Audi, Volkswagen să se gândească că-şi trimit puştii la moarte. Se pare că nu a fost de ajuns...”, conchide omul legii. CLUJ De ce nu vor mai funcţiona radarele fixe Mihai Şoica Ministrul de interne, Vasile Blaga a anunţat, la Cluj, că radarele fixe nu vor mai funcţiona. Declaraţia vine după ce Agenţia Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a cerut demontarea radarelor fixe de pe marginea drumurilor naţionale, care începuseră să fie montate cu doi ani în urmă. La momentul respectiv, s-a spus că aceste radare vor reduce numărul de accidente grave. Nu s-a spus însă că, potrivit contractelor, firmele private care instalau astfel de dispozitive primeau 51% din valoarea amenzilor încasate. E ceva ilegal, spun reprezentanţii ANRMAP, care citează Ordonanţa 2/2001: „Amenzile privind circu laţia pe drumurile publice sunt venit integral la bugetul local”. De altfel, ANRMAP a deschis procese la mai multe tribunale din ţară pentru anularea contractelor dintre primării şi soci etăţile private care instalau aceste radare fixe. Pe rolul Tribunalului Cluj există trei astfel de procese, îndreptate împotriva primăriilor din Ciucea, Mociu şi Izvorul Crişului. În primele două cazuri, instanţa a dispus anularea contractelor de vânzare-cumpărare, iar în cel de-al treilea a declarat contractul legal încheiat. În aceste condiţii, Vasile Blaga ne-a declarat că MAI nu a luat nicio decizie cu privire la funcţionarea, pe viitor, a acestor radare fixe. „Aş minţi dacă aş spune altceva. Nu s-a discutat nici la minister şi nici în altă parte despre un regulament sau altceva care să permită funcţionarea aces tor aparate. Fondurile trebuie să meargă la administraţiile publice locale, şi nu la guvern”, ne-a spus ministrul. „Dacă domnul ministru nu vrea radare fixe, să vină dumnealui să stea pe drumuri să se reducă viteza. În cele opt luni de derulare a contractului s-au încasat 30.000 de lei, din care, după ce s-a scăzut cheltuielile, în contul primăriei au intrat vreo 10.000 de lei, restul mergând la firma privată”, spune Ioan Antal, primarul din Izvorul Crişului. „Dacă domnul ministru nu vrea radare fixe, să vină dumnealui să stea pe drumuri să se reducă viteza.” IOAN ANTAL, primar Izvorul Crişului, judeţul Cluj PRACTICI Soluţii pentru fentarea noilor radare Ciprian Mailat Doi admnistratori de firme care vând detectoare de radare şi alte produse din această categorie susţin că noile aparate achiziţionate de poliţie nu pot fi păcălite. Dar au şi soluţii. „Dacă eşti vizat de maşina cu radar nu ai cum să scapi. Dar dacă te afli într-o coloană şi ai 4-5 autoturisme în faţă atunci detectoarele te atenţionează şi poţi frâna”, ne-a spus Bogdan Văcărelu, administratorul firmei BIT Online, care vinde astfel de produse de opt ani. Aceeaşi idee o susţine şi Răzvan Duţă, administratorul antiradare.ro, care a efectuat şi câteva teste. Detectoarele ieftine, bune de aruncat Atât Văcărelu, cât şi Duţă, spun că detectoarele ieftine, de duzină, care nu funcţionează în banda K nu mai sunt utile. Ultimele aparate recomandate de către cei doi sunt: Escort Passport 8500 (1.200 de lei), Beltronics (800-999 de lei) şi cele japoneze, de exemplu Yupiteru (350 -700 de lei). „Au mai scăzut un pic comenzile la unele modele”, ne-a spus Răzvan Duţă. Administratorul BIT Online ne-a precizat că vânzările nu au scăzut, iar în ultima perioadă a primit mai multe comenzi pentru staţii radio CB. „Cu ajutorul unei staţii radio CB puteţi să vă informaţi şi să aflaţi de la ceilalţi participanţi la trafic unde anume sunt localizate aceste radare”, scrie Duţă pe site-ul său. Potrivit lui Bogdan Văcărelu, un echipament complet, format din staţie, antenă etc., poate fi achiziţionat la un preţ între 400 şi 1.500 de lei. Cei doi specialişti susţin că noile radare sunt folosite de câţiva ani buni în ţări europene şi de 20 de ani în SUA. „Dacă nu s-a făcut în aceşti 20 de ani un detector, e greu de spus că va apărea mâine”, spune Văcărelu.

Rares Bogdan, candidat la prezidentiale?! Vestea anului in politica! Europarlamentarul PNL a rupt tacerea!

Pagina 1 din 2


Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI